5b

 

Vecka 43 - Trygghetsvecka
ma: (matteprov 23/10), bingel, mattespel
sv: reflekterande samtal, läsning, berättelse, film, filmsamtal
en: crossword, playtime
so: nyheter, de Abrahamitiska religionerna
no: kroppen, (prov 26/10)

Teknik: Vi arbetar vidare med NTA-lådan Papper. Halva gruppen kommer att få tillverka papper medan andra halvan läser en text och svarar på frågor. 

Hemuppgifter:
en: personliga pronomen, possessiva pronomen  25/10
no: "Testa värme och kyla"  26/10
so: läs/ lyssna/ se på nyheter

ma: 23/10 är det dags för matteprov på kapitel 1 "Stora tal" och kapitel 3 "Decimaltal".
Du kan förbereda dig inför provet genom att läsa igenom informationsrutorna på gröna sidorna, sammanfattningarna på sid 37 och 95 och räkna repetitionssidorna 154 och 156 i matematikboken. Räkna gärna uppgifter på blåa eller röda sidor och utmaningen för varje kapitel om du inte har hunnit med det under lektionerna.
***********************************

Vecka 42
ma: decimaltal, geometri, bingel, mattespel
sv: rebussaga, läsning, berättelse, film
en: Can we meet? dialogues
so: nyheter, de Abrahamitiska religionerna
no: kroppen
tk: Vi arbetar vidare med NTA-lådan Papper. Halva gruppen kommer att få tillverka papper medan andra halvan läser en text och svarar på frågor. 

Hemuppgifter:
en: "Read and learn more" uppgifterna 21 – 25, och lär dig klockan på engelska      18/10
no: "Undersök ett andetag"   19/10
ma: Se till att du är redo för matteprovet.
so: Visa "SO ämnets fem viktigaste förmågor" för mamma/pappa, läs/ lyssna/ se på nyheter
tk: Ni som inte lämnat in teknikläxan "Pappersjakt" behöver göra det. 

***********************************

Vecka 41
Idrottsbloggen är uppdaterad! Klicka på länken för att komma dit; http://solhemidrott.blogspot.se/

ma: decimaltal, mattediagnos, mattespel
sv: rebussaga, läsning, läsförståelse, boksamtal
en: read and learn more, walk and talk     
so: nyheter, de Abrahamitiska religionerna
no: kroppen: sinnena
tk: Vi arbetar vidare med NTA-lådan Papper och lär oss mer om hur papperstillverkning går till idag.

Hemuppgifter:
en: "Read and learn more" uppgifterna 11 – 20      11/10

sv: I kungens spår, Stjärnkikaren, Törnrosens nyckel och Månjättarna - läs ut boken  13/10

no: se filmerna ”Du mår som du äter”   12/10
https://urskola.se/Produkter/168559-Du-mar-som-du-ater-Energidryck
https://urskola.se/Produkter/168560-Du-mar-som-du-ater-Utan-fibrer

ma: Visa din mattediagnos för mamma/pappa och få en underskrift på den.
       Se till att du behärskar alla momenten i Kapitel 3.

so: Läs/ lyssna/ se på nyheter
Visa ditt so-prov för mamma/pappa och få en underskrift på den.
Du får din religionsbok när du lämnar in din samhällsbok.
 

Övrigt:
Måndag 9/10 kommer ”fluortanten” (som hon kallar sig själv) hit.

Hej alla!
Nu är det dags för flickorna i åk 5 att få sin vaccination mot livmoderhalscancer. Det blir tisdag den 10/10 kl 08.10-9.00.
Alla får en juice efter vaccinationen, så de behöver inte ta med sig godis eller andra sötsaker till skolan.

Hälsningar
Maria Wahlström, Skolsköterska

***********************************
Vecka 40
ma: decimaltal, Bingel, problemlösning
sv: diskussion, läsning, läsförståelse, ordklasser, boksamtal
en: reading comprehension, walk and talk     
so: nyheter, rättning av so-provet, likheter och skillnader i de Abrahamitiska religionerna
no: kroppen
tk: Vi fortsätter att arbeta med NTA-lådan Papper och denna vecka läser vi en faktatext om papper, vi samtalar om texten och svarar på frågor. Fortsätt gärna att ta med olika typer av papper och pappersförpackningar.

Hemuppgifter:
en: "Read and learn more" uppgifterna 1 – 10      4/10 
 Visa din diagnos för mamma/pappa och få en underskrift på den.
    
sv: I kungens spår s. 102, Stjärnkikaren s. 199, Törnrosens nyckel s. 279 och Månjättarna s. 96   6/10

ma: Se till att vara i fas. Om du under veckan har förstått uppgifterna fram till s. 82 är du i fas. (Måndag 9/10 ska du senast vara redo för diagnos.)

no: se filmerna ”Du mår som du äter”   5/10
https://urskola.se/Produkter/168556-Du-mar-som-du-ater-Proteinbrist
https://urskola.se/Produkter/168555-Du-mar-som-du-ater-Vitaminbrist
https://urskola.se/Produkter/168557-Du-mar-som-du-ater-Bara-fisk
 
so: Läs/ lyssna/ se på nyheter
Visa ditt so-prov för mamma/pappa och få en underskrift på den.

Övrigt:
5/10 är det dags för faddring. 
***********************************
Vecka 39

ma: decimaltal, mattelek
sv: läsning, berättelse -> substantiv - adjektiv - verb , boksamtal
en: fonetik , diagnos    
so: nyheter, Sveriges riksdagspartier, prov
no: kroppen
tk: Vi fortsätter med NTA-lådan Papper, vi arbetar med uppdrag 2 där vi undersöker papper och lär oss vad papper är gjort av. Kom ihåg läxan!

Hemuppgifter:
so: Samatala med någon som är över 19 år: Vad är viktigast? Den enskilda människans frihet eller samhällets säkerhet?

tk: Vi går på pappersjakt, inlämnad tisdag 26/9.

en: Lär dig de fonetiska tecknen eI, a:, æ, ᶺ, u:, ᶷ. Titta på de korrekta tecknen i din anteckningsbok. (Det går i n t e att få till här.) Träna på vokalljuden i ramsorna i anteckningsboken. 27/9

sv: I kungens spår s. 74, Stjärnkikaren s. 143, Törnrosens nyckel s. 209 och Månjättarna s. 75   29/9

ma: Se till att vara i fas. Om du under veckan har förstått uppgifterna fram till s. 77 är du i fas.

Övrigt:
Tisdag 26/9 åker vi till ”Tio – Tretton” på Kulturhuset. Kom ihåg bibliotekskortet!
Onsdag 27/9 åker vi till ”Levande historia” på förmiddagen. Vi är tillbaka i tid för lunch.
Under torsdagen får vi besök av Eva från Tyskland som studerar till lärare.
***********************************
Vecka 38

ma: Stora tal, decimaltal, utematte, problemlösning
sv: läsning, läsförståelse, substantiv - adjketiv - verb
en: fonetik     
so: nyheter, Sveriges riksdagspartier
no: kroppen
tk: Vi påbörjar ett nytt arbetsområde, Papper. Vi utgår från en NTA-låda och gör olika undersökningar, samtalar, läser texter och tittar på film för att lära oss med om papper.

Hemuppgifter:
en: Gör s. 17 i W.B. med hjälp av kapitel 3 i T.B.
      Gör s. 21 i W.B med hjälp av s. 91 i Keepsake, och skriv av reglerna i ditt häfte så att du själv förstår. 20/9
no: Var redo för redovisning av din fråga (som du har arbetat med i skolan) och lämna in ditt arbete  21/9
sv: I kungens spår s. 50, Stjärnkikaren s. 103, Törnrosens nyckel s. 150 och Månjättarna s. 59   22/9
ma: Se till att vara i fas. Om du under veckan har förstått uppgifterna fram till s. 73 är du i fas.

Vet du var ditt bibliotekskort är inför nästa veckas ”Tio – Tretton”, eller behöver mamma/pappa fylla i en ny ansökan åt dig? (Skriv ut formuläret "Ansökan om bibliotekskort för personer under 18 år" på nätet, eller få ett av Sara.)

Övrigt:
Fotograferingsdags tisdag eftermiddag 19/9.
Möjlighet till syskonfotografering finns torsdag 21/9 14.25 - 16.00

Fredag 22/9 är det dags för Lidingöloppet. Vi åker löpklädda i förbeställd buss dit och hem.
***********************************
Vecka 37 - Hälsovecka (Kom "ledigt" klädd med utegymnastikskor)

ma: Stora tal, utematte, problemlösning
sv: läsning, skriva faktatexter, boksamtal
en: How do I get to...? Regelbundna verb i presens
so: nyheter, demokrati/diktatur
no: kroppen

Hemuppgifter:
ma: Visa din mattediagnos för mamma/pappa och få en underskrift på den.
       Se till att du behärskar alla momenten i Kapitel 1.
so: Läs/ lyssna/ se på nyheter, "Terrorism" och "Ord som används i samband med terrorism" (prata gärna med pappa/mamma) 12/9
en: Gör s. 2 och 8 i W.B med hjälp av kapitel 1 och 2 i T.B.
       Gör s. 9 och 15 i W.B med hjälp av Keepsake.
      Lär dig obestämd artikel a/an och skriv av reglerna i ditt häfte så att du själv förstår. 13/9
sv: I kungens spår s. 32, Stjärnkikaren s. 50, Törnrosens nyckel s. 74 och Månjättarna s. 37   15/9

Övrigt:
Tisdag 12/9 är det orienteringsdag, och det är kläder efter väder som gäller.

Giselas mamma Jeanette kommer fredag den 15/9 och lär oss om blodet. Blodets sammansättning, hur vi andas och hur rökning påverkar lungorna.
***********************************
Vecka 36

ma: Stora tal, diagnos
sv: läsning, skriva berättelser, stavning, boksamtal
en: a/an, Maria som forskar om inlärning i engelska kommer
so: nyheter, demokrati/diktatur
no: kroppen
tk: Vi arbetar med Teknik förr och nu, vi undersöker hur vissa tekniksa föremål förändrats över tid och vad som påverkat detta.
id: Här kommer en länk till Turf! Hälsningar Anna idrottslärare :) http://solhemidrott.blogspot.se/p/turf.html

 Hemuppgifter:
ma: Skriv av faktarutorna i kapitlet i din matteverktygsbok. Var redo för diagnos  5/9

so: Läs häftet "Enkel samhällskunskap - Kommuner och landsting" och "fundera med pennan i hand" över svaren till frågorna.  5/9

en: Gör s. 11 i Workbook med hjälp av s. 8 – 10 i Textbook  6/9
                      Lär dig de grammatiska reglerna för substantiv i singular och plural s.75 – 76 i Keepsake, och skriv av reglerna i ditt häfte så att du själv förstår.   6/9

no: Gör färdigt sidorna "Celler", "Hud" och "Naglar" i din no-bok 7/9

sv: Drakseppet  läs ut boken 8/9

Övrigt:
Vi pratade om betyg på fredag eftermiddag med hjälp av filmen: https://www.youtube.com/watch?v=MOKqtoy6UP4
***********************************

Vecka 35
tk: Vi fortsätter att arbeta med begreppet teknik (klassens defenition är av teknik är: alla de saker som människan har skapat) och funderar kring varför vi människor skapat så många tekniska föremål och var dessa finns.
ma: Stora tal, Katarina kommer och kör ett test
sv: läsning, läsförståelse, ordklasser, stavning, boksamtal
en: Pluralbildning av substantiv, textdramatisering
so: nyheter, demokrati/diktatur
no: kroppen

Hemuppgifter:
so: Läs häftet "Enkel samhällskunskap - Våra viktiga lagar" och "fundera med pennan i hand" över svaren till frågorna.  30/8
en: Gör s. 7 i W.B med hjälp av s 4 - 7 i T.B.
      Lär dig infinitivformen för "be" och sätt in alla formerna i en egen mening. 30/8
sv: Drakseppet  s. 48 – 86 1/9
ma: Skriv av faktarutorna i kapitlet i din matteverktygsbok. Var redo för diagnos  5/9

Övrigt:
Utvecklingssamtalsdag torsdag 31/8. Föräldrarna bokar er samtalstid på webben. Sara håller till i klassrummet (A 215) och Anders i grupprummet mittemot klassrummet (A 221).

Kom ihåg att lämna in talongen ”Matsäcksförfrågan”   senast 29/8
***********************************
Vecka 34
ma: förstå och använda tal, "Stora tal"
sv: läsning, stavning, rap, boksamtal
en: "New kid on the block"
so: nyheter, Vad kommer ni ihåg? demokrati/diktaturno: kroppen
tk: introduktion av terminens planering och vad teknikämnet innebär. 

Hemuppgifter:
Elevens val: Visa informnationen hemma och diskutera ditt val med mamma och pappa   21/1
sv: Drakskeppet s. 13 - 47    25/8

Övrigt:
Föräldramöte tisdag 22/8 18.30. Vi inleder i musiksalen ( högst upp i A-huset)
***********************************

Hej!

Välkomna alla nya årskurs ”femmor” till ett nytt läsår, ett extra varmt välkomnande till våra nya elever Le Le och Mathilda i 5B, Velyatin och Huan Huan i 5C samt Amanda, Maja F, Maja N och Signe i 5D!

Vi startar upp med två mentorsdagar. Onsdag den 16/8 samlas vi i ute på skolgården utanför A-huset kl. 8.10. Lunch i skolan och vi slutar dagen kl. 14.00.

Torsdag 17/8 åker alla fyra klasserna till vikingastaden Birka. Vi samlas i skolan kl. 8.10 och åker gemensamt till båten. Lunchmatsäck fixas av skolan, vill ni ta med mellanmål så är det okej. (Du hinner fika både på dit- och hemvägen då båtresan tar ca. en timme). Vi är åter vid Stadshusbron kl. 15.30 för vidare färd tillbaka till skolan. Kläder efter väder.

Fredag 18/8 börjar vi med vanliga skoldagar enligt schemat.

Föräldramöte för hela åk. 5 sker tisdagen den 22/8, kl. 18.30 – 20.00. Samling i musiksalen i A-huset.

Utvecklingssamtalsdag är inbokat till torsdagen den 31/8. All undervisning utgår, tider meddelas senare.

Mentorer i klasserna kommer att vara Sara Tobiasson och Johanna Thulén i 5A, Anders Friström och Sara Tobiasson i 5B, Mikael Ohlsson och Kristoffer Karnik i 5C samt Sofia Solman och Kristoffer Karnik i 5D. Mikael Carlsson från Klubben kommer att vara i klasserna och i arbetslaget.

Kom ihåg att ta med väska första mentorsdagen för papper och dylikt. Besök vår hemsida solhemsskolan.stockholm.se för mer information.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela:
Kategorier: