Februari 2014

Solhemsglimtar v.8 från 5a

NO Tema: "Det mystiska ämnet"

 

•Gör experiment
•Jämför ämnen
•Kommer på vilka ämnen det är

 

Man gör bestämda experiment. Man jämför 6 ämnen. Till slut kommer man på vilka ämnen det är.

 

 

Solhemsglimtar v. 7 från 1c 

Vi har besökt Naturhistoriska riksmuseet. Det fanns en platta med en gul prick och en grön prick och den sista pricken är röd. Man fick känna på ett tjockt rör. Man kunde hänga som en apa.

Det fanns ett stort öra som man kunde gå in i. I örat kunde man spela ljudmemory. Man kunde träna synen.
Skriven av Matilda och Norah 1c

Vi, 1C, kommer att tillsammans med FC arbeta med kroppen under vårterminen. För att bli riktigt inspirerade inför det kommande temaarbetet åkte vi till Naturhistoriska riksmuseet, det blev en väldigt lyckad dag.

Till en början gick vi runt på museet och upptäckte allt som gick att upptäcka. Barnen testade hur långt de kunde hoppa i jämförelse till t.ex. haren, hur det stod till med hörseln fick de testa med ljudmemory, de fick lyssna på hjärtslag från elefanten, människan, ekorren och näbbmusen och försöka klura ut varför det skiljde sig åt. Barnen var ivriga på att testa allt som gick.

Sedan var det dags att lösa den specifika uppgift som alla grupper hade fått med sig. Detta kunde t.ex. röra sig om: varför har vi skelettet eller vad använder vi våra sinnen till? Vi stannade upp vid många montrar och hade intressanta diskussioner om lika-olika hos oss och djuren. Sedan var det dags för en välförtjänt lunch! Tiden gick alldeles för fort, vi  kan varmt rekommendera utställningen: Djuret människan på Naturhistoriska riksmuseet!

Solhemsglimtar v. 6 från åk 6

Eleverna i årkurs 6 har under höstterminen arbetat med "Astronomi". Uppgiften var att under "Krysslektioner" i no och svenska göra en plansch om olika begrepp inom "Astronomi". Innehåll och språk skulle anpassas till årskurs 3.

 

Eleverna har arbetat i blandade grupper från alla tre klasserna. Redovisningen gjordes för fadderbarnen i årskurs 3.

 

 

Dela:
Kategorier: