Februari 2017

Glimtar från klass 3B

PROGRAMMERING

Under två lektioner har vi arbetat med programmering. Först fick varje par varsin Blue-bot och Håkan gick igenom hur den fungerar. Det var som små bilar med knappar på. På Blue-boten så fanns det sju knappar. Det var en framåtknapp, en bakåtknapp, en höger/vänster-knapp, en pausknapp, en raderingsknapp och till sist en go-knapp.

Vi alla i klassen tyckte att de små varelserna var coola och gulliga. De hade stora lysande ögon med en glad mun.

När vi förstått instruktionerna fick vi ett papper med olika uppgifter på, det var tre olika uppdrag som skulle genomföras i tur och ordning.

Varje uppdrag blev svårare och krävde mer samarbete. Vi behövde kunna många olika färdigheter som att mäta, kommunicera, vara goda problemlösare och inte minst att vara uthålliga.

När vi gjorde uppgifterna var det viktigt att skriva och tala med programmeringsspråk vilket var lite klurigt i början.

Den första uppgiften var att få Blue-boten att köra från en person till en annan. Det var skoj att räkna ut hur många knapptryck de behövdes för att få Blue–boten att stanna så nära den andra personen som möjligt.

Den andra uppgiften var att köra Blue-boten förbi ett hinder. Det tog lång tid att få den att åka rätt, men det var roligt! Ibland gick det inte riktigt som vi hade planerat och då var det bara att ta nya tag och göra om.

Den tredje och sista uppgiften var den som tog lägst tid. Vi skulle få Blue-boten att åka slalom runt små klossar. Det såg lätt ut, MEN det var jättesvårt. När man lyckades så blev man överlycklig och jätteglad!

 

Här är några avslutande kommentarer från eleverna.

”Jag har helat huvudet fullt av tankar, det bara snurrar runt” Anton

”Det här var den bästa lektionen i hela trean” Eskil

”Det krävs mer samarbete än man tror och linjalen behöver användas mycket för att lyckas, det gäller särskilt i uppdrag tre” Emil

            Text delvis skriven av Tova och Lisa

Dela: