Klass 6a

 

Vecka 43

NO: Vi har lärt oss mycket om kolets kretslopp och nu är det dags att lära oss om ämnen som finns i jordskorpan. Vi ska gå igenom NO-provet, Livets utveckling. Ni får sedan hem det för påseende och underskrift. Jag vill ha tillbaka proven efter att ni tittat på dem tillsammans med era barn.

Teknik: Vi har pratat om programmering och påbörjat en enkel programmeringskurs, som vi fortsätter med den här veckan och några veckor framöver.

 

Vecka 42

Hej!

"Beat the Teacher"-tävlingen är avslutad för denna gång. Eleverna vann med stor marginal det utlovade priset. Så idag fredag har vi avslutat "Ett hål om dagen"-boken genom att titta på filmatiseringen av boken och ha filmmys i klassrummet. Eleverna har också städat i sina lådor. Det behövdes! Vi skulle tacksamt ta emot några krukväxter till klassrummet, om ni skulle ha någon växt ni vill skänka bort hemma i fönstren.

Under höstterminen har vi haft slumpmässiga platsbyten varje vecka i syfte att cirkulera och få in de nya klasskamraterna i klassen. Nu har klassen bytt platser igen, men denna gång har klassmentorn bestämt platserna. Dessa platser gäller t.o.m. höstlovet v 44.

Måndagen 23 oktober kommer årskurs 6 att ha en schemabrytande dag. 6a kommer att åka till Nordiska Muséet och få en guidad tur. Inga ordinarie lektioner.

Svenska: Vi har påbörjat nästa område som är berättande text i en ny lärobok som heter "Klara svenskan". Till läroboken finns en ungdomsroman som heter "Knockad Romeo", som är skriven för årskurs 6. Vi kommer att fortsätta att titta på hur författare gör när de skriver spännande.

SO: Läxa till måndag: Arbetsblad om arbete. Nästa vecka är det sista veckan med arbetsområdet Ekonomi. Prov i samhällskunskap den 31 oktober. Plugga genom att läs sidorna 48-63, träna på frågorna från Kolla Kungen och läs igenom dina lektionsanteckningar.

Matematik: Skriftligt läxförhör om geometriska figurer på måndag. Vi skriver mattediagnos 3 på onsdag.

NO: Den här veckan ska vi lära oss mer om kolets kretslopp. Vill man öva på begrepp kopplade till arbetsområdet har jag delat uppgifter i Bingel och här finns även en quizlet. Ni kan gärna reptera kolets kretslopp med stöd av denna film.

Teknik: Vi ska börja med programmering. Alla ska få en "grundkurs" och eftersom våra förkunskaper i klassen är olika får vi se hur arbetet fortskrider, så att alla får den utmaning de vill.

Vecka 41

NO: Vi jobbar vidare med vårt nya arbetsområde, Ämnen omkring oss förr och nu. Vi lär oss mer om atomer, molekyler, grundämnen, kemiska föreningar, kemiska tecken och det periodiska systemet.
Teknik: Vi ska prata om hur "datorn" och datoranvändandet utvecklats från förr till nu.

Idrott: Idrottsbloggen är uppdaterad! Klicka på länken för att komma dit; http://solhemidrott.blogspot.se/

Vecka 40

I måndags samlade vi samtliga sexor och repeterade delar av ordningsreglerna för alla. Det handlade om: Ingen mobiltelefonanvändning inomhus, inga parfymerade produkter i skolan p.g.a. allergier, inga kontanta pengar i skolan, inget godis eller tuggummi. Vi uppmanade sexorna att använda friheten att få gå från skolgården under lunchrasten med sunt förnuft, d.v.s. sköta sig och inte störa vare sig villagrannar eller nere på centrum. Att lyssna på tillsägelser från alla vuxna på skolan, ta ansvar för att hålla arbetsro i klassrummen och gå lugnt i korridorerna var också punkter som vi tog upp. Att barnen nu är på väg in i puberteten märks genom att de ibland utmanar med beteenden och attityder som vi inte önskar. Det är vi vuxna, både föräldrar och lärare, som har som uppgift att svara an på detta och markera när gränsen för vad som är godtagbart beteende passerats.

I klassen samlar barnen poäng genom tävlingen Beat-the-Teacher. Det står 12-11 till 6a just nu, så det är ganska jämnt… Om arbetsron är god på lektionerna vinner eleverna poäng. Tanken är att se filmen ”Holes” (”Ett hål om dagen”), filmatiseringen av boken vi snart läst ut. Filmvisning med popcorn blir i så fall på fredag om två veckor.

Svenska: Vi kommer att avsluta boken ”Ett hål om dagen” nästa vecka genom att sammanfatta boken. Inlämning av sammanfattningen på fredag den 6/10.

Matematik: Prov den 3/10 och 4/10 på kapitel 1 och 2. Repetera på sidorna 152-153.

SO-Samhällskunskap: Läxa till på måndag: Arbetsblad om ränta.

NO: Den här veckan avslutar vi området Livets utveckling med skriftligt NO/biologi-prov. Vi kommer därefter påbörja ett nytt arbetsområde, Ämnen omkring oss.

Teknik: I veckan som gått (v 39) har vi fått lära oss mer om hur man söker säkert på nätet. Vår skolbibliotekarie hjälpte oss lite på traven och vi kommer fortsätta det arbetet den här veckan. Vi har pratat om viralgranskning och för er som är nyfikna på vad vi utgick ifrån kommer här en kul film: https://www.youtube.com/watch?v=2pKWUqCwbSU

 

Vecka 39

Hej!

Den här veckan har vi välkomnat en ny elev till klassen som heter Mohammed och som nyligen har flyttat till Spånga.

Svenska:

  • Vi har arbetat vidare med förklarande text och tränat på att bedöma olika kvaliteter i en text med hjälp av en checklista. Läxa till på måndag: Skriva en förklarande text om gejsrar. Ta hjälp av checklistan så att du får med allt som ska vara med i en förklarande text.
  • Ett hål om dagen. Läxa till fredag: Återberätta kort om Stanley och Zero. En bra sammanfattning är "skalbar". 300 ord kan bli 30 och till sist 3 ord. Träna på att sammanfatta kort.

SO: Vi har avslutat geografin med ett prov och påbörjat det nya SO-ämnet som är samhällskunskap och ämnesområdet är ekonomi. Vi började genom att göra ett så kallat VÖL-protokoll där vi först skrev allt vi redan vet och därefter vad vi önskar att veta och lära. Syftet med VÖL är att aktivera elevernas förkunskaper, att få syn på vad de faktiskt redan kan samt att göra dem delaktiga i upplägget på kursen. Nästa vecka börjar vi läsa i boken och se filmer om ekonomi.

Matematik: Vi har arbetat med procent, bråkform och decimalform. Vi har också haft en lektion där eleverna grupparbetade med sannolikhet genom att kasta tärning. Om vi kastar tärningen tillräckligt många gånger så kommer den att landa ungefär 1/6 av gångerna som ettor, 1/6 som tvåor, treor osv. Resultatet i ett enskilt kast med tärningen anses bero på slumpen, men sannolikheten att en viss händelse ska inträffa går att räkna ut. Vi kommer att prata mer om sannolikhet nästa vecka.
Matteprov på kapitel 1 och 2 blir tisdag den 3/10 (del A) och onsdag 4/10 (del B).

NO: Vi ska prata om djurens släktträd och repetera inför provet, Livets utveckling, som vi ska ha på tisdag i vecka 40. Vill man redan nu repetera begreppet evolution kan man med fördel se någon av dessa filmsnuttar: https://www.youtube.com/watch?v=UbqZOTK9EAU och/eller https://www.youtube.com/watch?v=GhHOjC4oxh8. Det går också bra att läsa sidorna 42-57 i Koll på NO. Här är en quizlet för er som vi öva begrepp kopplat till Livets utveckling.

I helgen som gick var det avlusningsdagar. Vi vädjar till er föräldrar att fortsätta luskamma era barn regelbundet, så att vi slipper löss.

 

Vecka 38

Hej!

Den här veckan har det varit hälsovecka. Vi började veckan med att samlas på skolgården och ha gemensam morgongympa på skolgården. Roligt! På tisdagen åkte vi till Kallhäll på orienteringsdag och vädret var strålande så vi hade en härlig dag utomhus tillsammans. Vi har även haft elever som hjälpt oss med bensträckare i klassrummet denna vecka. Vi fortsätter med elevledda bensträckare nästa vecka.Eleverna har också haft sömndagbok och vi har talat om sömn och hur mycket det är bra att sova för att hinna återhämta sig.

På torsdagen kom Susanne Dahlgren och sa farväl till klassen. Hon har fått en utmanande tjänst på en annan skola och ska arbeta med elever som behöver särskilt stöd. Susanne visade bilder från lågstadiet- vilka sötnosar! Hon avslutade sin stund i klassrummet med att prata om Hasse Alfredsson och vi sjöng ”Blommig falukorv”.

Svenska: Läxa till torsdag den 21/9 (det står fel dag på läxlappen): Kate Barlows historia. Sammanfatta Kate Barlows historia kronologiskt. Skriv i läsloggen.

Matematik: Vi arbetar med procent. Denna vecka har eleverna räknat ut vad 25%, 50% och 75% av en vara är. Eleverna ska kunna växla mellan bråkform, decimalform och procentform. En fjärdedel 1/4, är det samma som 0,25 och 25%. Det här är typisk matematik i affären. Prata gärna med era barn om vilken metod ni använder. Utgår ni från hälften, fjärdedelar, tiondelar, eller räknar ni ut det på mobilen? Det finns många olika bra metoder. Nästa vecka handlar det om att 1% är en hundradel och att kunna räkna ut % utifrån 1% av 100. Veckomål: Hinna räkna minst till sid 46 på gröna sidorna.

SO: På måndag 18/9 är det prov i geografi. Puls Geografi s.8-15. Läs även dina anteckningar. På tisdag börjar vi med ett nytt SO-ämne: Samhällskunskap.

NO: I veckan ska vi läsa om evolutionsteorin och prata om Darwin. Eleverna ska skriva en text om begreppet evolution. Tanken är att de ska träna sin förmåga att beskriva och förklara fenomen. De kommer även träna sin förmåga att presentera informationen så att den blir begriplig för elever i åk 3. Vill ni läsa den pedagogiska planeringen för vårt arbetsområde "Livets utveckling" finns den här: https://drive.google.com/file/d/0ByhKDx7l9BxeVEUtYmZIOUl4cEdzbGIzNHVxMG5WdGNPb0NB/view

TK: Vi har gått igenom datorn och fördjupat våra datorkunskaper. Nu är det dags att prata om hur man är säker på nätet. https://quizlet.com/218665581/flashcards

 

Vecka 37

Hej!

Nästa vecka är det friluftsdag¨på tisdag. Inga vanliga lektioner. (Inget språkval.)

Det var härligt att träffa alla elever i måndags. Eleverna var så lyckliga och glada och hade massor att berätta om resan till Boda Borg. Senare i veckan kom vardagen ikapp med läxförhör och inlämningar. Jag hör från eleverna att de ibland har svårt att få ihop läxarbete med aktiviteter. Prata gärna hemma om hur och när ni tycker att det är bra att era barn gör läxorna och försök hitta läxrutiner som fungerar för er familj.

Svenska:

  • Vi har arbetat vidare med "Ett hål om dagen"  och skrivit om det vi läst. Vi fortsätter nästa vecka med boken och jobbar med muntliga boksamtal i grupp.
  • I vårt arbete med förklarande texter har vi kommit till steg 2 och arbetat vidare med tidssambandsord och orsakssamband med huvudsats och bisats i grammatik.
  • Inga läxor nästa vecka i svenska, men se till att arbeta ikapp om du varit sjuk, så att du ligger i fas!

SO-Geografi

Eleverna har haft skriftligt läxförhör i geografi. Nästa vecka är sista veckan vi arbetar med geografi för denna gång. Det blir skriftligt prov måndagen den 18/9 på jordens inre och yttre krafter. Inga läxor nästa vecka, men det är klokt att repetera det vi läst i kapitel 1 och läsa igenom sina anteckningar. Om man varit borta kan man be att få kopiera en kamrats anteckningar.

Matematik:
På fredagen skrev eleverna diagnos i ett digitalt provsystem som heter digiexam. Det blev en lektion i tålamod, för programmet fungerade inte fullt som tänkt ännu. Nästa vecka börjar vi med kapitel 2 som handlar om procent och sannolikhet. Veckomålet är att hinna räkna minst t.o.m. sid 54.

NO:
Vi har lärt oss en del om dinosaurier och om de första människorna. I veckan går vårt NO-pass på tisdagen bort då det är orienteringsdag. På onsdag kommer eleverna lära sig mer om utdöda djur, dronten och den sabeltandade tigern. De kommer läsa faktatexter och besvara frågor till texterna.

Vecka 36

Hej!

Tack till er som var på föräldramötet i tisdags och stort tack till alla som kom på utvecklingssamtal igår! Det var fint att träffa alla elevers vårdnadshavare och få ha utvecklingssamtalet som en slags "kick-off" inför höstterminen! Jag hoppas att alla elever och föräldrar som ska till Boda Borg får en jättefin helg! (Och en liten hälsning från idrotts- och geografilärarna: Man får gärna kolla lite på kartan, vart man ska och var Oxelösund befinner sig på gps:en, för att bli bättre på att orientera sig med karta och gps- om bussresan mot alla förmodan skulle bli lite långtråkig...  :-) )

Denna vecka har vi arbetat med:

Matematik:
Vi har fortsatt med decimaltal. Nästa veckas mål är att hinna (minst) alla gröna sidor och göra diagnos 1 till på fredag.   Diagnosen ska göras på dator, i ett program som heter digiexam. Skolan har precis startat igång arbetet med digiexam och det är ovant för både mig och eleverna men jag är övertygad om att det kommer bli lättare allt eftersom vi jobbar mer i det.

NO: Vi arbetar vidare med Livets utveckling och tittar närmare på Livet i havet (s. 46-47), Fiskarnas tid (s. 48) och Livet uppe på land (s. 49). Vi arbetar med centrala begrepp och tränar på att förklara och beskriva livets utveckling. Här är en länk till en quizlet kopplat till Livets utveckling som en annan klass gjort, vi kommer att fylla på quizen med fler begrepp. Träna gärna på orden hemma så att du känner dig säker på dem.

Svenska:

  • Vi har arbetat med förklarande texter, verb i presens och sambandsord, Steg 1 i Zick Zack. Nästa vecka avslutar vi steg 1 och går vidare med steg 2.
  • Vi har också läst vidare och arbetat med läsförståelse i Ett hål om dagen. Nästa vecka ska Stanleys liv före campen, Stanleys liv på campen samt Farfarsfar och förbannelsen vara skrivet och inlämnat senast på fredag.

Engelska:
Läxa till på onsdag: "My quotes" och "Letters".

SO-Geografi:
Vi har läst klart första kapitlet i boken. Nästa vecka arbetar vi muntligt och skrtiftligt om Jordens Inre och yttre krafter. Läxa till på torsdag: Stencil med begrepp.

Idrott: Inför en skriftlig redovisning i orienteringskunskap på fredag under vecka 36 får alla elever ett litet häfte under idrottslektionen. Detta häfte finns även på Idrotts-bloggen; http://solhemidrott.blogspot.se/p/orientering-utomhus.html

Skolfotografering blir för mellanstadiet 18-20/9 Exakt dag för varje klass kommer senare

Vecka 35

Hej!

Vi har haft en bra vecka och är nu igång med alla skolämnen, även elevens val och språkvalet har kommit igång. (De som läser franska har redan fått läxa att kunna räkna till tio.)
Man får väldigt gärna slå in de böcker som man ska låna under läsåret, så att de håller länge. Detta gäller främst engelskaboken och matteboken. Dessutom är det väldigt lätt att se vilken bok som är just "din" när den har ett snyggt bokpapper/bokplast omslaget.

Vi välkomnar alla på föräldramöte tisdag den 29/8 kl 18.00-19.00. Vi informerar om kommande läsår, betyg och nationella ämnesprov.

Utvecklingssamtalsdag torsdag den 31/8. Inga vanliga lektioner denna dag.

Svenska:

  • Vi arbetar dels med boksamtal ur vår högläsningsbok "Ett hål om dagen" som handlar om en kille som sitter på en typ av öppen anstalt i USA. Eleverna har skrivit och beskrivit några karaktärer i boken i sin läslogg. Läxa till tisdag nästa vecka: Papper med ord/ordförståelse från boken.
  • Nästa vecka börjar vi med förklarande texter, där vi kommer att arbeta ämnesövergripande med SO-geografi om jordens inre och yttre krafter och skriva texter som förklarar dessa.
  • Vi har skrivit brev till framtiden. De elever som inte lämnat in sitt brev ska lämna in på måndag.

SO: Vi har påbörjat arbetsområdet om jordens inre och yttre krafter. Vi fortsätter med det tillsammans med svenskan nästa vecka.

Matematik: Vi arbetar med decimaltecken, tiondelar, hundradelar och tusendelar,  multiplikation och division med 10, 100 och 1000 samt kort division. Be gärna era barn visa er hur man gör en divisionsuppställning i kort division! Ni kanske hellre räknar lång division med trappan eller liggande stolen? I skolan idag är det kort division som gäller. Den blandar inte in andra räknesätt, så den är enklare. Nästa veckas mål i matte (fredag) : t.o.m. sid 17.

NO: Vi har introducerat terminens första arbetsområde, Livets utveckling. Vi har läst, pratat om och sett på film om hur man tror att det första livet utvecklades för ca. 3.5 miljarder år sedan. Vi har även pratat om fotosyntesens historia och det första livet i havet. Nästa vecka läser vi om fiskarnas tid.

Teknik: Vi har pratat om vad som definierar ett tekniskt föremål. Låt gärna era barn beskriva detta för er! Nästa vecka pratar vi om datorn och dess delar.

Idrott: Kommande veckor arbetar vi med orientering samt utomhusaktivteter där även allemansrätten kommer in. Under fredagens lektion går vi igenom det häfte som eleverna får med sig hem gällande orienteringens grunder som de sedan ska redovisa skriftligt veckan därpå. Välkomna att besöka idrotts-bloggen där det häftet även ligger uppe under sidan ÅK 6; http://solhemidrott.blogspot.se/p/orientering-utomhus.html

Vecka 34

Hej!

Nu är vi igång igen! Det har varit en fin första vecka. Vi har välkomnat två nya elever till klassen: Melina och Oscar. På torsdagen gick vi på tur till Akalla by alla sjätteklassare. Vädret var kalas och stämningen på topp. Vi umgicks, tittade på djuren på 4H-gården, spelade lite fotboll, åt glass, grillade korv och hade det fint tillsammans.

Svenska: Vi har startat upp höstens gemensamma högläsning "Ett hål om dagen" av Louis Sachar. Vi arbetar med den läsförståelsestrategi som handlar om att kunna visualisera och se inre bilder framför sig.

Matematik: Det första arbetsområdet handlar om decimaltal. Eleverna fick göra ett förberedande diagnostiskt test för att se hur mycket de redan kan om decimaltal. Veckomål vecka 34 t.o.m. sid 12

SO- Vi har startat upp med ämnet geografi. För att få träna på att göra fältstudier har eleverna fått gå ner till Spånga Centrum med ett antal viktiga geografifrågor att besvara, för att därefter i klassrummet reflektera över vad de sett.

På måndag ska eleverna göra terminens val för "Elevens val". Eleverna har fått hem ett häfte med de möjliga valen och vi har bett dem diskutera de möjliga valen med er vårdnadhavare.

Välkomna på gemensamt föräldramöte för alla sjätteklassare i musiksalen tisdag den 29 augusti klockan 18.00-19.30.

Mentorer för 6a är Ulrika Pettersson och Tina Norden.

Vi nås på mail:

ulrika.k.pettersson@stockholm.se

christina.norden@stockholm.se

 

Välkomna till läsåret 2017-2018!

Onsdag den 16 augusti samlas vi på skolgården utanför A-huset kl. 8.10. Alla elever i årskurs 5 och 6 har en gemensam uppstart tillsammans. Därefter går vi tillsammans till våra klassrum.
Onsdag och torsdag är mentorsdagar. Skoltid mellan 8.10 - 14.00. På fredag börjar vi läsa enligt schema som delas ut på onsdag.

Torsdag den 17/9 är en utedag då vi går till Akalla by där vi äter lunch och har några trevliga timmar tillsammans. Viktigt med bra skor och kläder efter väder!
Vi tar lunch från skolan men du bör ta med extra vatten och du får gärna ta med frukt eller en macka. Det blir kul att ses igen!

Vi ser fram emot ett nytt härligt läsår tillsammans med er!
Välkomna önskar mentorerna Ulrika och Tina.

Tack alla fina elever för det här läsåret!

Ha ett riktigt skönt sommarlov! Vi ses igen onsdagen den 16 augusti kl 8.10 i klassrummet.

Vecka 23

Hej!
Nu är vi snart framme vid sommarlovet! Tänk vad tiden går fort! Den här veckan har vi arbetat med att avsluta Vasatiden i historia och arbetat klart med att skriva texter på svenskan.

Måndag och tisdag 5-6 juni är eleverna lediga. Tisdag den 6 juni är det Sveriges nationaldag. På onsdag och torsdag är det mentorsdagar. På onsdagen ska vi städa och se på sexornas fotbollsmatch mot lärarna. På torsdag åker vi på båtutflykt med guidad tur. Vi samlas i klassrummet kl. 8.30 (de elever som ska ha matsäck hämtar dessa i matsalen 8.15.) Vi är tillbaka på skolan vid ca 14.00.

På fredag är det skolavslutning. Eleverna har på eget förslag och enligt ett elevdemokratiskt beslut röstat fram att klassen träffas själva i klassrummet kl. 8.10 för att ha en mysig stund med eget medhavt fika och se på en framröstad film. Därefter går vi ner kl. 9.20 för att inta våra platser på skolans gemensamma avslutning som börjar kl. 9.30 på skolgården.  Alla som vill är välkomna att deltaga. Efter avslutningen på skolgården går eleverna på sommarlov!

Jag vill tacka alla föräldrar för ett fint samarbete det här läsåret. Vi tackar också de elever som går vidare till andra skolor i höst för den här tiden. Vi kommer att sakna er!Jag ser redan fram emot nästa läsår tillsammans med 6a, men först ska vi alla ha ett välförtjänt sommarlov.

En riktigt glad sommar önskar jag Er!

Ulrika

Vecka 22

NO: På sista NO-lektionen utvärderade eleverna hur de utvecklat sina förmågor i NO under läsåret och hur de tagit till sig nya kunskaper inom de områden vi läst. Vi läste också om havet och eleverna gjorde begreppskort om ”havet” till en gemensam quizlet. Testa gärna om ni kan svara på frågorna i vår quizlet, Kust och hav! Följ länken och välj flashcards för att öva begreppen.

Vecka 21

Svenska:

  • Den här veckan har eleverna redovisat sina författare. Det är riktigt bra presentationer som vi har fått ta del av! Vi fortsätter nästa vecka med de elever som ännu inte gjort sina redovisningar.

SO:

  • Vi har fortsatt att lära oss mer om Vasatiden. Vi kommer nog att hinna i mål! Ingen läxa till nästa vecka!
  • Vi har även pratat lite om Norges nationaldag och nationaldagsfirande i Norge. Det var så roligt, för på rasten efter att vi talat om 17 mai, sjungit "Ja, vi elsker dette landet" med Sissel Kjörkjebö och sett på paraden (på youtube) vid Karl Johan, så kom en mormor till några Solhemselever iklädd norsk bunad (folkdräkt) så vi fick ett levande exempel. Perfekt tajming!

Matematik:

Vi har haft genomgång av det sista provet och tränat på multiplikation.

NO:

  • Vi har avslutat vårt NO-tema Rörelse och konstruktion. Det sista uppdraget då vi skulle få vårt fordon att röra sig med hjälp av en propeller var riktigt svårt. Nästa vecka är det Skolstafett och lovdagar, vilket gör att NO-passen denna vecka utgår.

 

Vecka 20

Tisdag den 16 maj: Det blåser på månen, teaterföreställning på Dramatens scen Elverket, Karlaplan. Matsäck. Samling i klassrummet.

Matematik

  • Den här veckan har vi arbetat med geometri och laborativ matematik. Hur stor volym har olika objekt? Vi labbade genom att stoppa ner cylindrar, klot och rätblock i ett litermått fullt med vatten för att se hur mycket vatten som forsade ut ur litermåttet till spillmåttet.
  • Vi har också arbetat med multiplilikationstabellerna och dessa kommer vi att fortsätta repetera fram till sommarlovet. Träna gärna en stund varje dag. Vi tar tid och jämför våra tidigare resultat med våra nyare för att se hur mycket vi har förbättrats. Läxförhör på torsdag.
  • Nästa vecka har vi också genomgång av det sista matteprovet.

Svenska

  • Eleverna har denna vecka fortsatt att arbeta med sina författare. De har nu tillverkat powerpoint-presentationer som de kommer att utgå från när de håller i sina muntliga presentationer nästa vecka. Vi har också läst första kapitlet av Eric Linklaters "Det blåser på månen" om Dina och Dorinda, för att få en aning om vad det är för teater vi kommer att få se på tisdag på Dramatens Elverket.
  • Skolbibliotekarie Anna påminner om att lämna tillbaka alla böcker som lånats. Ta till skolan och lämna tillbaka innan terminen tar slut!

SO

Denna vecka har vi lärt oss mer om Gustav Vasa, tittat på Historiepolisen och sett film från sli, samt lärt oss lite om hundraårskriget, Jeanne dÁrc och korstågen. Eleverna har också skrivit läxförhör i historia. Nästa vecka fortsätter vi att lära oss mer om Gustav Vasas äventyr i Dalarna. Läxa till på fredag: sid: 114-119.

 

NO:

Denna vecka har vi tittat på hur vårt konstruktion kan ändra hur långt vårt fordon kan åka med hjälp av lagrad energi från gummisnoddar. Nästa vecka ska vi avsluta NTA-arbetet för den här gången och det sista uppdraget vi hinner med går ut på att få ett fordon att röra på sig med hjälp av en propeller.

 

Vecka 19

 

Särskilda datum i maj-juni

16 maj: Det blåser på månen, teaterföreställning på Dramatens scen Elverket, Karlaplan.

23 maj: Järva skolstafett på Spånga IP

25-26 maj: Lovdagar

5-6 juni: Lovdagar

7-8 juni: Mentorsdagar och schemabrytande aktiviteter

9 juni: Skolavslutning

Hej!

Nu är våren här på riktigt! Detta var en kort vecka eftersom vi var lediga i måndags. Sexorna har skrivit sina nationella prov i engelska och när Ulrika har varit hos sexorna har 5a haft Sofia Solman som vikarie. Den nye teknikläraren Janne har också kommit igång med sina lektioner och hela veckan har det varit väldigt bra arbetsfokus i klassen!

För att alla ska komma ihåg att lämna in sina inlämningsuppgifter och läxor har vi satt upp en avprickningslista på stora tavlan, där man kan se om/vad man glömt att lämna in. Om man inte lämnar in texter som man arbetat på en längre tid kan de inte bedömas och då blir underlaget för bedömning tunnare. Det är mycket viktigt att lämna in alla sina arbeten! Jag påminner och manar på. Fråga gärna era barn om de har lämnat in allting.

Svenska

  • Den här veckan har eleverna arbetat klart sina texter om en svensk författare. Nästa vecka kommer de att arbeta parvis med muntligt framförande om författaren.
  • Tisdagen den 16 maj ska femmorna se föreställningen ”Det blåser på månen” på Dramatens scen Elverket vid Karlaplan. För att förbereda oss kommer vi att läsa lite ur Eric Linklaters bok ”Det blåser på månen” nästa vecka. Läs mer om föreställningen här: http://www.dramaten.se/repertoar/det-blaser-pa-manen/

Matematik

  • Nu har eleverna skrivit sitt sista matteprov för läsåret och redan räknat ut matteboken. Det känns skönt att vi är lite tidiga, då hinner vi backa och repetera det vi behöver innan läsåret är slut.
  • Vi tar en sista satsning på multiplikationstabellerna nu innan läsåret är slut. Läxa nästa vecka är multiplikationstabellerna 1-12.

SO

  • Vi har fortsatt vårt arbete med medeltiden och alla kungar. Förhoppningsvis ska vi hinna klart både medeltiden och Vasatiden innan sommarlovet!
  • Läxa till nästa torsdag: Läs och repetera sid. 100-109 hemma.

 

NO

  • Den här veckan har vi pratat om ämnens olika former: Fast, flytande och gas. I nästa vecka ska lära oss mer om begreppen lösningar och blandningar. Vi fortsätter med våra fordon i NTA-rörelse och konstruktion. Vi jobbar med att energiformerna lagrad energi och rörelseenergi.

IDH

Nu börjar utomhusidrotten! Vilket innebär att en varmtröja och vattenflaska kan vara trevliga komplement till idrottsklädseln. Vi kommer även att simma någon gång under de kommande veckorna, men tid är inte beslutat ännu.

 

Vecka 18

Hej!

Dagarna går fort nu!

På måndag den 1 maj är det röd dag och vi är lediga, så nästa vecka blir en kort skolvecka. Ha en skön Valborg och 1 maj!

Svenska:

  • Vi arbetar med nordiska författare. På tisdagen var halva klassen på skolbiblioteket och träffade vår nya skolbibliotekarie Anna och fick nya lånekort. Nästa tisdag är det den andra hälften av klassens tur. Vi högläser olika "börjor" ur böcker av svenska författare. Vi har lyssnat på de spännander börjorna ur Agnes Cecilia av Maria Gripe och Pax- Nidstången av Åsa Larsson och Ingela Korsell. Båda väldigt spännande, men väldigt olika!
  • Eleverna har arbetat i skrivarpar med att samla fakta om en svensk barnboksförfattare i en sexfältare, som är en modell eleverna är bekanta med sedan tidigare. Efter att de har sparat nyckelord och korta fakta i sexfältaren ska eleverna skriva en faktatext om författaren med egna ord. Inlämning av faktatexten ska ske nästa vecka på fredag den 5/5.

Matematik:

  • Den här veckan har eleverna fortsatt att arbeta med vinklar och symmetri.
  • Prov på kapitel 8, 9 och 10 sker i två delar: del 1 tisdag den 2 maj och del 2 onsdag den 3 maj.

SO-Historia

  • Vi har börjat läsa historia och denna vecka har vi kommit fram till 1300-talet och Birger Jarl som införde edsöreslagarna med bl.a Kvinnofridslagen. Det blir så fina diskussioner i klassen, när eleverna kopplar dåtid till nutid. 5a är som grupp och klass väldigt duktiga på att föra resonemang och samtal, vilket är mycket roligt!  
  • Läxa till onsdag vecka 18 : Kopierat SO-häfte. Skriv svaren i häftet!

NO: Vi har skapat månfordon och fina konstruktionsritningar. Några har påbörjat och avslutat nästa uppdrag som handlar om att lagra energi, omvandla energi till olika former. Från lägesenergi till rörelseenergi. Vi fortsätter detta arbete i nästa vecka. Vi har även pratat om och sett en kort film (4 minuter) för att lära oss mer om atomer och molekyler.

Vecka 17

NO: Vi har fortsatt med våra månfordon. Vi har även pratat om kemi. Båda dessa arbetsområden fortsätter vi med i nästa vecka!

 

Vecka 16

Hej!

Tiden går fort! Nu är det redan påsklov. Vi har pratat om tyska, franska och spanska på mentorstiderna på sistone, eftersom eleverna ska göra sitt språkval till årskurs 6 efter påsklovet. Gå gärna in på  länken härnere och titta på informationsfilmerna!
https://urskola.se/Produkter/161124-Valj-sprak!-Varfor-ett-sprak-till

Här finns en broschyr från Skolverket med information om språkvalet:
https://www.skolverket.se/om-skolverket/publikationer/visa-enskild-publikation?_xurl_=http%3A%2F%2Fwww5.skolverket.se%2Fwtpub%2Fws%2Fskolbok%2Fwpubext%2Ftrycksak%2FBlob%2Fpdf3016.pdf%3Fk%3D3016

Svenska:

  • Denna vecka har vi arbetat med norska och danska. Eleverna har fått jämföra språken med hjälp av en modell som kallas Trafikljusmodellen, där man markerar exakt identiska ord som gröna, liknande ord som gula och helt olika ord som röda. Då såg vi vad mycket likheter det finns i de skandinaviska språken. Finska däremot var klurigare…
  • Vi har också tjuvstartat lite med retorik och argumenterat med hjälp av pro- et contra-listor. Det är svårt men nyttigt att prova att argumentera för en åsikt man inte sympatiserar med och träna på att byta perspektiv.
  • Efter påsklovet kommer vi att starta upp två nya arbetsområden: Tema nordiska författare (i läsning och skrivning)  samt retorik och muntlig framställning (muntligt).

SO:
Nu har vi avslutat vårt arbete om Nordens Geografi. Hela klassrummet är tapetserat med fina faktatexter om nordiska länder som eleverna skrivit. Efter påsk påbörjar vi ett nytt SO-ämne: Historia. Det handlar om den sena medeltiden, kungar och krig.

Matematik: Eleverna skriver diagnos 10 om vinklar och symmetri på onsdag den 19 april. Repetera på sidan 156.

NO: Vi har påbörjat ett uppdrag i NTA där eleverna ska skapa en månfarkost. Ett fordon som ska kunna åka på månen i en viss hastighet samt orka en bestämd lastvikt. Detta och nya uppdrag kommer efter påsklovet! Eleverna jobbar olika fort och olika noggrannt med sina NTA-uppdrag och därför ligger vi inte riktigt i fas med varandra. Detta gör dock inget utan alla jobbar på efter bästa förmåga. Det är helt enkelt så det fungerar och får lov att vara när man är konstruktör och innovatör!

Torsdagen den 21/4 har eleverna idrottsdag i Judarskogen. OBS! Klasserna samlas i klassrummet kl 8.10.
Klass 5a och 5b åker därefter buss 179 kl. 8.35 från Svandammen till Vällingby och sedan T-bana vidare mot Åkeshov. Vi avslutar i Judarskogen ca kl. 14.00 och åker sedan gemensamt tillbaka till skolan. Fritids öppnar 14.30.

 Eleverna vill också att jag nämner att klassen samlar pantburkar till klassresan som ska gå till Boda Borg. Alla elever ska dela ut information som står på en flyer som eleverna har med sig hem idag. Panten hämtas den 22 april.

Glad påsk allihopa!

Ulrika

Vecka 15

Glad påsk!

 

Vecka 14

Hej!

Den här veckan har vi en VFU-student från Stockholms Universitet här som gör sin första praktik hos oss. Hon heter Laila Thomassen och kommer att vara här nästa vecka också.

Vi har, som ni kanske redan läst på hemsidan, blivit bestulna på datorer på skolan återigen. Detta innebär att vi nu stramar åt regler kring dataanvändande. För klassen betyder det att man endast får sitta i sin bänk när man skriver på datorn och inte på andra platser.

Den 20 april ska eleverna ha orientering hela dagen. Den 16 maj ska eleverna på Dramaten och se Det blåser på månen. Eleverna har fått hem lappar om matsäck för dessa dagar. Lämnas in nu på måndag den 3 april.

De elever som har rätt till modersmål har fått med sig en lapp hem. Lämna in också den nu på måndag den 3 april.

SO-Geografi:
Vi håller på att avsluta det geografiarbetet om Norden och idag har eleverna haft ett test.
Svenska:

Eleverna har avslutat arbetet med faktatexter idag och vi har påbörjat ett nytt område: Nordiska Språk. Laila hade en lektion om norska idag där eleverna fick jämföra språken och upptäcka likheter och skillnader mellan svenska och norska.

Vi har även avslutat vårt läsprojekt med Bröderna Lejonhjärta denna vecka.

Läxan som var till idag i Zick Zack har flera elever glömt. Lämnas in på måndag!

Matematik:
På matematiken har vi arbetat med matteord och begrepp denna vecka. Nästa vecka börjar vi på kapitel 10 som handlar om vinklar.

NO: I veckan som gått har vi jobbat med att få våra standardfordon att röra på sig med hjälp av metallbrickor. Vi har testat vad som händer när vi har olika last på våra fordon. Nästa vecka ska vi bygga specialfordon. Vi har pratat om begreppen kraft och rörelse. Vi såg en film på sli.se som heter Vetenskapslådan - rörelse om någon vill repetera.

 

Vecka 13

Svenska: Läxa till på fredag: Göra klart kapitlet om Faktatexter i Zick Zack. Inlämning av faktatext 2.

SO: Litet SO-test om vulkaner sid 48-49.

Engelska: Write p. 18-19.

NO: Den här veckan har vi byggt standardfordon efter en konstruktionsritning. I nästa vecka ska vi få vara standardfordon att röra sig utan knuff. Vi ska även undersöka hur last påverkar rörelsen.

IDH: Torsdagen den 20/4 kommer vi ha orienteringsdag. Vecka 13 och 14 kommer vi därför ha orientering på idrotten för att träna. Det betyder att eleverna kommer att behöva ha varma kläder och bra skor så att de kan springa, men även vara stilla utomhus. En vattenflaska är alltid bra att ha när vi är ute då det kan vara långt till vattenkran.

Vecka 12

Hej!

Nu känns det att det har börjat bli vår! Solen skiner och det är härligt att vara ute på rasterna! Det är också några som börjar känna av pollen. Jag påminner om att Solhemsskolan är parfymfri. Det innebär att både lärare och elever undviker att bära starka dofter som kan skapa problem för allergiska kamrater. Klassen fortsätter att leka två gemensamma lekar på rasterna för att stärka klassammanhållningen.

På mentorstiden i måndags talade vi om Internationella Kvinnodagen i efterskott och pratade om vad feminism, jämställdhet och jämlikhet innebär. Eleverna fick se en kort film från EU-parlamentet där den polske EU-parlamentarikern Janusz Korwin-Mikke talade nedsättande om kvinnor. Det blev väldigt intressanta diskussioner i klassrummet! Vi kommer att fortsätta att tala om jämställdhet och människors lika rättigheter oavsett könstillhörighet nästa mentorstid.

Skollagen och samtliga läroplaner uttrycker tydligt att skolan har ett uppdrag att motverka traditionella könsmönster och att alla som arbetar i förskolan och skolan ska ge möjlighet för alla barn och elever att pröva och utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån kön. Jämställdhet, som grundläggande demokratiskt värde, ska både gestaltas och förmedlas i undervisningen.

NO: Vi har fortsatt att bygga fordon. Vi har ritat skisser och gjort konstruktionsritningar. Eleverna har tränat att göra ritningar och att bygga efter ritningar som kompisarna gjort.

SO/Svenska:

Vi har skrivit beskrivande faktatexter om ett nordiskt land på svenskan och geografin. Vi har samlat fakta i en sexfältare med olika klassifikationer och skrivit en text med rubriker och underrubriker. Idag, fredag lämnade eleverna in sin första faktatext och gjorde planscher om sitt valda land.

Svenska: Läxa till nästa vecka: Läs kapitel 13-14 i Bröderna Lejonhjärta och gör uppgifterna till kapitlen.

Matematik: Den här veckan har eleverna skrivit Stockholmsprovet i matematik. Utbildningsförvaltningen i Stockholm studerar årligen sambandet mellan elevers grundskolebetyg och deras resultat på det diagnostiska prov i matematik. Stockholmsprovets syften är dels att följa upp betygssättningen i matematik i Stockholms grundskolor, dels att i diagnostiserande syfte användas för att skapa underlag för planering av matematikundervisningen på de nationella programmen i gymnasieskolorna.

Nästa veckas mål är att hinna räkna kapitel 9. Vi repeterar alla fyra räknesättens uppställningar. Vi skriver diagnos 9 i klassrummet på torsdag.

Vecka 11

Hej!

Efter lovet har klassen fortsatt att leka två gemensamma lekar som de röstar fram på mentorstiden. Här märker vi att det är viktigt att regler i leken tydliggörs innan. Den lek som alla kunde reglerna på gick bra att leka.  Det bästa är att reda ut oklarheter kring lekregler i klassrummet, när alla sitter stilla och lyssnar. Då fungerar leken bra på rasten.

I klassrummet blev det en lite annorlunda vecka, eftersom klassen haft vikarie när Ulrika var sjuk i början av veckan. Detta är lite av vad eleverna har arbetat med:

Svenska/SO-Geografi

Vi fortsätter att arbeta med Norden och har lärt oss mer om Finland, Åland, Grönland och Färöarna denna vecka.

  • Vi har arbetat med faktatexter om ett land i Norden där vi först samlar våra fakta i en så kallad sexfältare. Den fungerar som ett strukturerat stöd för vårt skrivande.  Vi fortsätter skriva faktatext nästa vecka. Faktatexten ska vara klar och inlämnad på tisdag!

Svenska: Vi fortsätter läsningen av Bröderna Lejonhjärta och jobbar vidare med kapitel 13-14 som är läxa till den 20 mars.

Matematik: Vi har påbörjat ett nytt arbetsområde som handlar om decimaler och decimaltecken samt avrundning.  Vi kommer att fortsätta med decimaler nästa vecka och även träna mycket på uppställningar i de fyra talsorterna. Nästa veckas mål är att hinna t.o.m. sid 103.

NO: Den här veckan har vi pratat mer om elekticitet och vi har påbörjat vår "nya" NTA-arbete, Rörelse och konstruktion. Dagens NTA-mål var att eleverna skulle konstruera ett fordon tillsammans i grupp, deras fordon skulle förflytta sig 1 meter med hjälp av en lätt knuff. De skulle dokumentera arbetet. I nästa vecka fortsätter vi att bygga fordon och skapa skisser samt ritningar. /Sandra

 

Eftersom den internationella kvinnodagen var förra veckan kommer vi att uppmärksamma den på mentorstiden på måndag och prata om mänskliga rättigheter utifrån kön.

Trevlig helg!

/Ulrika

Läxa: Engelska i write sidan 14-15 alla eleverna i klassen har fått en hemligkompis att skriva om. redovisning den 22/3

 

Vecka 9

Sportlov! Inga läxor. Ha ett riktigt skönt lov!

Veckan som gick:

På mentorstiden i måndags beslutade 5a att börja leka en gemensam lek vid två tillfällen per vecka för att ytterligare stärka gemenskapen i klassen. Trygghetsenkäten gav fina resultat för 5a, men man kan ju allltid bli ännu bättre. Vi kommer att fortsätta med klasslekar efter sportlovet. På torsdagen kom Klaras mamma Susanne och Antons mamma Johanna hit på besök och klassen röstade fram att göra en klassresa till Boda Borg i början av årskurs 6.

Svenska/SO
Veckan som gick har vi fortsatt att lära oss om samerna och Sápmi. Eleverna har sett på film, haft klassrumsdiskussioner och skrivit en individuell text om samerna på tid. Vi kommer att arbeta mer med att skriva texter på kort tid efter lovet. Nationella provet i årskurs 6 skrivs på begränsad tid och därför tränar vi redan nu på att göra det. Det blev väldigt bra texter på den korta stunden!

Matematik
Eleverna har skrivit prov i matematik i två delar under två dagar. Eleverna får tillbaka sina prov efter sportlovet.

NO
Den här veckan har vi pratat om elektricitet. Eleverna har även skrivit vidare på sina ställningstagande texter om global uppvärmning.

Vecka 8

Hej!
Tiden går fort! Ljuset har kommit tillbaka och nu är det bara en vecka kvar till sportlovet!

SO-Geografi
Den här veckan har vi lärt oss ännu mer om Sapmi och om de nordiska länderna. Vi börjar skriva faktatexter om de nordiska länderna nästa vecka.
På måndag är det ett kort namngeografi-läxförhör på de nordiska länderna.

Matematik
Prov i matematik den 22 (del A) och 23 februari (del B) på kapitel 6, och 7.  Det handlar om division, division med rest och minnessiffra, negativa tal och bråk. Repetera på sidorna 152-153. Man kan också träna på kapitel 6 och 7 på Bingel.

Svenska
Eftersom eleverna har två matteprov (egentligen ett långt prov i två delar, som vi har valt att skriva på två dagar) och ett läxförhör i SO nästa vecka har eleverna fått arbeta med Bröderna Lejonhjärta i klassrummet denna vecka. De flesta hann arbeta klart i klassrummet med kapitel 9-10, de elever som inte har hunnit klart ska lämna in på vanliga inlämningsdagen på måndag den 20/2. Jag saknar fortfarande några elevers tidigare läxor. (En god gärning och Zick Zack. ) De vet själva vilka de är, dessa elevers namn/läxor står antecknade på klassrumstavlan.

Idrott
På fredagen hade eleverna idrott och hälsa i klassrummet och Hjalmar talade om vad som påverkar den fysiska, psykiska och sociala hälsan. Det har varit lite oschyssta kommentarer och skratt åt klasskamraters prestationer på idrotten igen, efter att ha varit mycket bättre period. Vi hoppas att det upphör i.o.m. detta, så att vi slipper gå vidare med detta.

NO: Den här veckan har vi lärt oss om Alessandro Volta och Voltas stapel. Vi har jobbat med att skriva en ställningstagande text om hur människan påverkar klimatet genom koldioxidutsläpp. Eleverna kommer att jobba vidare med texten i nästa vecka. Nästa vecka ska vi lära oss mer om elektricitet. Vi kommer att prata om sluten krets, strömbrytare, strömkällor, strömavbrott. Mycket av detta blir repetition från år 4 då klassen jobbade med NTA-Kretsar kring el.  /NO-Sandra
 

Trevlig helg!

Vänliga hälsningar, Ulrika

 

 

Vecka 7

Hej!

Idag  har jag suttit och rättat sexornas nationella prov hela dagen så 5a har varit med Caroline idag. Eleverna har fått inloggning på Bingel, som är ett digitalt läromedel. Eleverna kan även bingla hemma. Bingel är ett självanpassande läromedel. Om man klarar alla frågor höjer Bingel automatiskt nivån och om man behöver träna mer går Bingel ner till en enklare nivå till dess man behärskar momentet ifråga. Samma kapitel eller arbetsområden som vi arbetar med i läroböckerna i svenska, matematik och NO kan man träna på digitalt.

I torsdags hade vi grundskolegranskningen på besök i klassen. Vi lärare går på ”Läslyftet” detta läsår och av den anledningen kom en representant hit för att observera hur vi arbetar språkutvecklande på Solhemsskolan. Klassens fick också beröm för sin goda arbetsro!

Matematik: Den här veckan har vi arbetat med procent. Eleverna tränar på att växla mellan bråk, procent och decimaltal. Prov i matematik den 22 (del A) och 23 februari (del B) på kapitel 6, 7 och 8. Tal, bråk och procent. Repetera gärna på sidorna 152-154.

Svenska: Vi har arbetat med ordklasser denna vecka. Eleverna har tittat på Grammatikbolaget och lärt  sig mer om adverb och prepositioner.

Nästa inlämning på Bröderna Lejonhjärta-läxan är måndag den 14/2, på kapitel 7-8. Ny läxa på kapitel 9-10 kommer på tisdag med inlämning nästkommande måndag.

De elever som inte hunnit fram till sidan 99 i Zick Zack har i dessa sidor hemuppgift.

NO och SO: Den här veckan har vi pratat mycket om samer och eleverna har lärt sig en jojk. På SO:n fortsätter vi att lära oss om Sapmi nästa vecka. De elever som tog tidig helg på lektionen för Caroline i fredags ska göra klart Geografen-5 hemma senast till onsdag. På NO:n har vi sett på film och pratat om olika energikällor och energiresurser. Låt era barn berätta om icke förnybara och förnybara bränslen, vilka olika energikällor har vi? I nästa vecka fortsätter energiarbetet och eleverna ska bland annat få ta ställning till vad de anser om människans påverkan av miljön då vi använder jordens resurser.

Ha en riktigt skön helg!

Svenska: Nästa inlämning på Bröderna Lejonhjärta-läxan är måndag den 14/2, på kapitel 7-8.

Zick Zack: T.o.m. s. 99 i kapitlet om Argumenterande text.

NO: Den här veckan har vi pratat om samerna och vi har sett på film och pratat om olika energikällor, energiresurser. Låt era barn berätta om icke förnybara och förnybara bränslen, vilka olika energikällor har vi? I nästa vecka fortsätter energiarbetet och eleverna ska bland annat få ta ställning till vad de anser om människans påverkan av miljön då vi använder jordens resurser.  

 

 

Vecka 6

Hej alla!

Det var trevligt att träffa er alla på utvecklingssamtalen i tisdags. Ni har så kloka och kompetenta barn som ledde sina utvecklingssamtal galant.  Både på svenskan och på NO:n har vi pratat om vad det är vi ska lära oss, vad kursplanen säger att vi ska lära oss (målen) vad vi redan vet (våra förkunskaper) och hur vi vill jobba för att lära oss så mycket som möjligt! PÅ svenskan har eleverna fått göra en självskattning ifrån Heja, (läroplanen på lätt svenska) för att redan nu bli välbekanta med kunskapskraven.

Förra fredagen var jag sjuk, det var därför ni inte fick något veckobrev. Flera elever har också varit sjuka denna vecka. När man varit sjuk missar man genomgångar, undervisning och information. Man har själv ansvar för att fråga efter vad man missat när man har varit borta och hur man ska göra för att ta igen det man missat. Det är bra om ni föräldrar stöttar era barn i att fråga efter vad de missat när de varit borta.

Svenska: Vi arbetar vidare med Bröderna Lejonhjärta. Hädanefter kommer Bröderna Lejonhjärta-läxan att vara från tisdag till nästkommande måndag, så att jag hinner ta in och rätta elevtexter en dag emellan. Nästa inlämning på Bröderna Lejonhjärta-läxan är måndag den 14/2, på kapitel 7-8. Uppgiften är att skriva en sammanfattning av boken såhär långt med hjälp av ett antal stödord.

SO: Geografi. Vi fortsätter att arbeta med Norden. Det blev lite tokigt förra fredagen med vikarie, så nu har vi backat lite så att vi verkligen får med oss all geografikunskap vi behöver om området. Inlämning av arbetsblad 3 ”Fjordarnas rike” fredag den 10/2.

NO: Den här veckan har vi introducerat vårt nya arbetsområde, Energi. Vi har pratat om vad det är vi ska lära oss, vad säger kursplanen? vad vi redan vet och hur vi vill jobba för att lära oss så mycket som möjligt! Nästa vecka börjar vi på allvar lära oss nya begrepp inom området, energi. Vi ska också uppmärksamma samernas nationaldag och fördjupa våra kunskaper än mer. Vi vet ju redan en del då vi pratat om samer och renar i vårt arbete om fjällen.

Matematik: Eleverna skrev matematikdiagnos som handlade om bråk i veckan och det gick mycket bra för alla elever i klassen! Roligt! Nästa vecka påbörjar vi arbetsområdet procent.

På måndag är det Margaretas sista dag på skolan. Vi önskar henne lycka till som textillärare på sin nya skola. Till dess att det är klart vem som tar över hennes mentorselever kan ni vända er till mig om ni har några frågor. Johan Gerdin blir klassens nya tekniklärare. Han börjar nästa vecka.

Ulrika

Vecka 5

NO: Hela klassen har jobbat riktigt bra med  "fjällen"! Det är så roligt att prata med eleverna om allt de kan. Alla har verkligen lärt sig mycket. Vill ni veta om växter och djur i svenska fjällen och Alperna ska ni prata med era barn. Idag gjorde vi planscher som avslutning av arbetsområdet. I nästa vecka introducerar vi vårt nya arbetsområde, Energi.

Vecka 4

Hej!

Det var trevligt att träffa så många av er på föräldrafika i måndags! Tanken med träffen var att låta barnen få visa sina elevarbeten för er, (eftersom tiden inte räcker för det på de tjugo minuter vi har fått tillgodo för elevsamtal) , och att ge er en chans att få bättre insyn i vad era barn gör i skolan inför utvecklingssamtalet.

Svenska:

  • Läxa till måndag den 23 januari: Läsa t.om. kap 4 och skriva löpande text utifrån de frågor som eleverna fått i planeringen av Bröderna Lejonhjärta.
  • Eleverna har arbetat med sina individuella utvecklingsplaner (IUP) och förberett inför elevsamtalen tisdagen den 31 januari. (vecka 5)

Matematik:

Vi har avslutat kapitel 6 som handlade om division och negativa tal genom att skriva diagnos. På måndag börjar vi med kapitel 7 som handlar om bråk.

SO:

  • Vi har kommit igång med arbetsområdet Norden i Geografi. http://bit.ly/2iwJytc  hittar ni den pedagogiska planeringen och bedömningsmatrisen.
  • Vissa är redan duktiga på att läsa kartor och kan orientera sig på olika kartor (Stockholm, Sverige, Norden och världskartor) medan andra är ovana kartläsare. Träna gärna kartläsning på olika sätt hemma: Låt barnen ta ut vägriktningen och vara guider när familjen ska gå eller åka någonstans och använd t.ex. gps, google maps, waze eller en helt vanlig bilkarta.

IDH: Vi arbetar just nu med dans och takt i idrotten.
Fredagen den 27/1 ska vi åka skridskor, så då behöver eleverna ha med sig varma kläder, hjälm, och skridskor om man har. Har man inte skridskor så har vi några låneskridskor på skolan, men försök att gärna att hitta någon annan att låna av då skolan inte har så många par. Om man vill får man ta med lite mellanmål, tex lite varm dryck.

 

Vecka 3

Välkomna på frukostmingel den16 januari 2017 i klassrummen klockan 9.00 - 10.00. 
Medtag frukostkorg med det ni vill äta och dricka. Skolan bjuder på te och kaffe. Eleverna visar upp några av sina arbeten. Varmt välkomna!

Svenska: Läxa till måndag  den 16 januari: Läsa t.om. kap 2 och skriva löpande text utifrån de frågor som eleverna fått i planeringen av Bröderna Lejonhjärta.

SO: Geografi: http://bit.ly/2iwJytc är den pedagogiska planeringen till Geografi-Norden

IDH: Vi arbetar just nu med dans och takt i idrotten.
Fredagen den 27/1 ska vi åka skridskor, så då behöver eleverna ha med sig varma kläder, hjälm, och skridskor om man har. Har man inte skridskor så har vi några låneskridskor på skolan, men försök att gärna att hitta någon annan att låna av då skolan inte har så många par. Om man vill får man ta med lite mellanmål, tex lite varm dryck.

 

Vecka 2

Hej alla !

Nu är skolan igång igen och det märktes att eleverna tyckte att det var roligt att ses igen efter jullovet. Nu har vi redan gått en vecka på vårterminen och vi har hunnit starta upp flera nya arbetsområden:

Svenska:

  • Vi har påbörjat ett nytt arbetsområde i läsning och skrivning. Eleverna har fått ett varsitt exemplar av Bröderna Lejonhjärta och vi kommer att läsa den boken gemensamt under våren och utifrån boken och Astrid Lindgrens författarskap föra boksamtal, träna på läsförståelse, att sammanfatta handlingen, träna ordkunskap, gestaltande beskrivningar, mm.
  • Eleverna har sammanfattat förra terminens högläsningsbok "En ö i havet" av Annika Thor.
  • De elever som inte var klara med planschen om instruktionstext/recept har arbetat med att färdigställa den.

Matematik: Eleverna har fått tillbaka sina matematikprov. Maxpoäng på del A är 19 p. Medelvärdet i klass 5a: 18,2. Maxpoäng på del B är 17 p och medelvärdet i 5a är 12 p. Veckomålet i matematik är att hinna t.o.m. uppgift 43. Nästa vecka skriver vi diagnos på kapitel 6.

SO- Geografi: Vi har påbörjat arbetsområdet Geografi Norden, där eleverna ska få lära sig om geografiska ord och begrepp, kartor, namngeografi, natur- och kulturlandskap i Norden, befolkningsfördelning i Norden och orsaker och konsekvenser till dessa.

NO: Vi har pratat om livet i fjällen förr och nu och mycket prat handlade om samer och renar. Vi såg en film på sli.se som heter just samer om någon vill repetera. Nästa vecka ska vi prata om livet, växterna och djuren i Alperna. Det är vår sista vecka förr temat, Naturen i fjällen som resurs för rekreation och upplevelser.

Vi fick besök av Kulturskolan i veckan. Det var Isabellas moster Gabriella Starenvik och två av hennes kollegor som var här och spelade tvärflöjt, gitarr och piano för oss. De informerade om att det är ÖPPET HUS på Kulturskolan i Stockholm nu på lördag den 14 januari kl. 12-15. Eleverna har fått flyers med sig hem. Närmast oss är Fridhemsplan, Mariebergsgatan 34, Vårt Teater i Husby C på Edvard Griegsgången 7 och Tensta Blå Huset på Tenstaplan 8. Du kan prova dans, teater, olika instrument och bild och form. Väökomna önskar Kulturskolan!

 

En riktigt GOD JUL och ett GOTT NYTT ÅR 2017

önskar 5a:s mentorer Ulrika och Maggan!

Tack för den fina julpresenten!

Vi ses på vårterminens första dag som är måndag den 9 januari! Eleverna går enligt schema.

Tisdagen den 31 januari är det utvecklingssamtalsdag.

Vecka 51

Hej!

Nu är det inte många dagar till jullovet! Eleverna går enligt schema på måndag och tisdag vecka 51. Onsdag är schemabrytande dag, då vi julpysslar, ser på film, sjunger julsånger och dansar långdans. Nu i veckan har vi ätit Nobellunch, tittat på sexornas fina luciatåg och ätit ett jättefint julbord på Spånga Gymnasium. Det är verkligen fin skolmat som eleverna får äta här på skolan!

Svenska
Den här veckan har eleverna arbetat med att avsluta sina äckliga häxsoppor som avslutning på textgenren instruerande texter, recept. Vi har också påbörjat arbetet med argumenterande text.

Matematik

  • Förra veckan hade tryckfelsnisse tomtat i veckobrevet: Nu blir det rätt: Prioriteringsregeln : ” Multiplikation och division räknas alltid före addition och subtraktion”.
  • Denna vecka har vi räknat kort division med rest och en eller flera minnessiffror. Nästa vecka ska jag visa eleverna lång division med trappan och liggande stolen. Vi vill veta vilken metod flest föräldrar räknar med. Jag skickar hem frågan om divisionsmetod som en läxa till på måndag!
  • Alla femteklassare har skrivit prov i matematik denna vecka. Proven lämnas tillbaka i januari.

SO-Religion

Den här veckan har eleverna gjort sina parvisa muntliga redovisningar inför klassen som en avslutning av ämnet religionskunskap för årskurs 5. Till våren kommer vi att läsa historia och geografi på SO:n.

NO-Biologi

(Sandra): Den här veckan har vi pratat om livet i de svenska fjällen. Vilka växter och djur har anpassat sig och hur för ett liv fjällens olika växtzoner? Vi har sett en film som finns på sli.se, Vi lär oss om livet i fjällen. Titta gärna på den om du vill repetera! Vi fortsätter läsa om fjällen i Sverige och Alperna efter jullovet. På tisdag i nästa vecka har vi vår sista NO-lektion för terminen och den kommer vi ägna åt utvärdering.

Ha en fin fjärde advent!

Ulrika

 

Vecka 50

På måndag serveras nobellunch på skolan. Den som vill får klä sig nobelfestfin!

Svenska

Den här veckan har eleverna avslutat två arbeten i svenska. Dels processkrivningen Huset som alla femteklassare har arbetat med under hela terminen. Dessa uppsatser kommer nu att sambedömas av oss svenskalärare i årskurs 5. Eleverna har också avslutat kapitlet om instruktioner. Fantasin visste inga gränser när de fick uppgiften att skriva recept på en riktigt äcklig häxsoppa...

Matematik

Den här veckan har vi lärt oss om prioriteringsregeln. Multiplikation och division räknas alltid före addition och subtraktion. Som i exemplet 100-6x9= Då får man inte börja med 100-6, utan nästa steg blir 100-54. Först när man räknat ut multiplikationen får man subtrahera: 100-54=46. Vi har också börjat att räkna division med rest. Prata gärna om division hemma. Vilken metod lärde sig mamma, pappa, mormor, morfar och farmor och farfar för att räkna division? Veckans mål i matematik är att räkna t.o.m. uppgift 43 i Matte Borgen 5B. Prov i matematik onsdag den 14/12 på kapitel 4 och  5.

Engelska
Läxa till på onsdag: Book circle.

SO-Religion och bild -ämnesintegrerad undervisning

Igår var alla Solhemsfemmor på studiebesök i Spånga kyrka. Komminister Tuulia (inte kommunist- och nu vet vi också skillnaden mellan dessa två ord ;-) ) berättade om Spånga kyrka och om olika aktiviteter som händer i kyrkan, såsom gudstjänst, dop, konfirmation, bröllop och begravning. Kyrkomusiker David spelade Bachs ”Also Sprach Zarathustra” på orgeln så att det dånade i hela kyrkan! Vi fick vara med och sjunga några julpsalmer. Det var ett fint studiebesök!

NO-Biologi
Den här veckan har vi återigen pratat om örat och hörseln. Utöver det har vi påbörjat vårt nya arbetsområde: "Naturens som resurs för rekreation och upplevelse", se den pedagogiska planering som vi skapat tillsammans. Vi har börjat att läsa om de svenska fjällen, olika växtzoner och hur djur och växter anpassar sig till olika miljöer. Vi fortsätter att vårt arbete med "Naturen som rekreation" nästa vecka.

På tisdag får eleverna sluta 40 minuter tidigare som kompensation för att vi drog över tiden när vi var på studiebesök i Spånga kyrka. Eleverna slutar 14.05. Ulrika finns kvar i klassrummet lektionstiden ut, för den som vill.

Vecka 49

Hej!

Vecka 48 blev en kort skolvecka. Förlåt att jag glömde att informera om det i veckobrevet. Detta var sista veckan som vi hade vår VFU-student hos oss. Eleverna tyckte att det var spännande att ha en student i klassrummet och gav henne återkoppling hennes sista dag här genom two stars and a wish.

Svenska
Vi har fortsatt att arbeta med instruktionstexter och de elever som ännu inte avslutat Huset har fått tillfälle att göra detta. Nästa fredag är det slutlig inlämning för bedömning av Huset.

Matematik
Vi har arbetat med 7:ans tabell på tid i klassrummet. Träning ger bättre automatisering. Eleverna jämför sina rersultat med gårdagens och det är roligt att se att de flesta skriver 30 sekunder snabbare dag två. Någon förbättrade sitt resultat med en och en halv minut! Kul! Vi har också fortsatt att repetera tiondelar och hundradelar.

SO-Religion och bild -ämnesintegrerad undervisning

Bild: Alla elever i åk 5 arbetar just nu med ett ämnesövergripande arbete med SO/Bild om religion. På bilden hos Lena arbetar de med modellbygge av religiösa byggnader från hela världen. Eleverna  omvandlar en bild till en modell och kompletterar sedan med att leta upp byggnaderna på Google Earth för att se dem i 3D. Titta gärna på bloggen www.solbilden.blogspot.com. för mer information och se även tidigare arbeten där.

Religion: I religionsundervisningen har eleverna kommit igång bra med sitt pararbete som ska redovisas vecka under vecka 50-51.

Slöjd
På slöjden har eleverna börjat att sticka. Stickningarna ligger i en korg i klassrummet, så att de kan ta upp dem när det blir tillfälle. Det har varit så gemytligt under högläsningen när det alla elever sitter knäpptysta över varsin stickning.

Engelska
Läxa till på onsdag: Book circle.

NO: Eftersom det var studiedag i fredags blev det endast ett kort pass med NO den här veckan. Då pratade vi om ljud. Nästa vecka sammanfattar vi vad vi kan om ögat/synen/ljus och örat/hörsel/ljud. Vi ska även börja läsa det centrala innehållet: Naturen som resurs för rekreation med utgångspunkt i bland annat fjällen.

Ha en skön andra advent!

Ulrika

Vecka 48

Hej!

Den här veckan har vi fortsatt att läsa mycket. Eleverna har nu haft läsloggsläxa i tre veckor och igår avslutade vi läsveckorna med fadderläsning. 5a är faddrar åt 2a. Halva klassen gick till 2a och läste för dem och halva klassen stannade i klassrummet och Nutti och 2a:s elever kom hit till oss. De var lite spända innan läsningen och tog uppdraget på stort allvar, men det gick verkligen jättebra för alla och barnen var väldigt glada och uppspelta efteråt. Som lärare var det roligt att se hur fint femmorna tog hand om sina fadderbarn och höra hur duktiga högläsare de är!

Svenska:

  • Vår lärarstudent Isabella har fortsatt att prata om läsförståelsestrategier och denna vecka arbetade eleverna med reportern som ställer frågor på olika nivåer till texten. Vad står det PÅ raderna? Mellan raderna? Vad kan man göra för kopplingar på den lästa texten till sig själv, andra texter och omvärlden?(Bortom raderna).
  • Vi har påbörjat en ny textgenre: Instruktionstexter. Vi arbetar enligt cirkelmodellen och håller just nu på att bygga upp förförståelse för hur en instruktionstext är uppbyggd, vi tittar på särskilda ord o.s.v.
  • Läxa till nästa vecka är därför att lära sig verb som är kopplade till recept, såsom sjuda, vispa, strö, bryna, tillsätta, garnera m.fl. Sid 52 i Zick Zack-boken. Eleverna ska kunna förklara orden skriftligt på torsdag.

Matematik:

  • Denna vecka har vi ägnat åt att repetera inför matteprovet onsdagen den 14 december, vecka 50. Vi har också ägnat en hel del tid åt att öva på att redovisa våra svar med uträkning, enhet och svar med hel mening. Vi har gjort flera exit tickets och nött detta, men det händer ändå att man råkar glömma. På provet får man poäng för varje steg.Vi kommer även att repetera multiplikationstabellerna igen. 7:ans tabell är läxa igen till tisdag den 29 november.

SO-Religion:

  • På religionen har vi fortsatt lära oss om de abrahamitiska religionerna. Nästa vecka ska eleverna påbörja sitt pararbete som ska redovisas vecka 50-51.

Engelska:

  • Läxa till på onsdag: Book circle.

NO: Biologi

  • Vi har fördjupat våra kunskaper gällande ljus och ögat. Vi har även pratat om örat och hörsel, vilket vi fortsätter med i nästa vecka. Vi har repeterat våra kunskaper inom NTA, flyta eller sjunka. För att reda ut begreppet densitet såg vi Tiggy testar, superblandningen (sli.se) som på ett enkelt sätt beskriver och visar hur densitet fungerar. Prata om vad hög respektive låg densitet är och låt era barn förklara hur det påverkar vad som flyter och vad som sjunker. Ju fler gånger de får sätta ord på detta desto säkrare blir de på begreppet.

Trevlig helg!
Ulrika

Vecka 47

Hej!

Den här veckan har vi firat barnboksdagen. Vi såg Pippi Långstrump, Emil i Lönneberga, Madicken och Lisabet, Zorro, Pettson, Lilla My, Mary Poppins, Ronja Rövardotter, Ture Sventon (eller var det Sherlock Holmes?) och många många andra på skolgården. Vi gick tipspromenad och hade popcornläsning i klassrummet. Nästa vecka ska vi läsa för våra fadderbarn i 2a, det blir kul! Roligt var det också att höra att så många hade åkt skridskor på torsdagkvällen! Det blir en trevlig stämning i klassen när eleverna får göra sociala aktiviteter tillsammans och det märks på trivseln även under lektionerna. Tack för att ni föräldrar engagerar er och hittar på roliga saker för barnen!

Svenska:
Vi har haft mycket högläsning och pratat om läsförståelsestrategier, dvs hur en god läsare gör när hen läser. Isabella pratade om detektiven, som tittar närmare på texten, genom att reda ut oklarheter, nya ord och uttryck. Detektiven läser om ordet, meningen och stycket för att få ordet i ett sammanhang. Den som vill läsa mer om de olika läsförståelsestrategierna kan hitta mer på www.enlasandeklass.se

  • Vi fortsätter med läsläxa och den nya läsloggen lämnas in på fredag den 25 november.
  • Vi har börjat träna på stavning av j-ljudet. Den som vill träna mer kan gå in på www.klarasvenskan.se och träna mer j-ljud.

  Matematik:

I matematik har vi snart avslutat det sista kapitlet i boken. Det blir matteprov onsdagen den 14 december, vecka 50. Vi kommer att ägna de sista veckorna åt att repetera vad vi lärt.

Vi kommer även att repetera multiplikationstabellerna igen. 7:ans tabell är läxa till onsdag den 23 november.

SO-Religion:
På religionen har vi fortsatt med artefaktlådorna i kristendom och islam. Väldigt spännande! Nästa vecka fortsätter vi med religionerna, ser på film, skriver, talar och läser om dem.

Engelska:
Läxa till på onsdag: Page 4-5 i Write.

NO:
Den här veckan har vi jobbat med sista uppdraget i NTA- flyta eller sjunka. Vi har testat hur vi kan sätta ihop flera cylindrar med olika egenskaper (flytare och sjunkare) för att få dem att flyta. Vi har läst och lärt om oss Plimsolls märke. Låt era barn berätta för er om detta! Vi har även pratat om synen och ögat. Nästa vecka jobbar vi med hörseln/örat. Eleverna ska också få visa vad de lärt sig under NTA genom att besvara ett antal frågor skriftligt. De behöver inte läsa något inför denna skrivuppgift, men om de vill får de ta hem sin NTA-bok för repetition.

Trevlig helg!

Ulrika

Vecka 46

Hej!

Den här veckan efter lovet har gått väldigt fort. Isabella Largo, som är VFU-student och läser till grundlärare på Stockholms Universitet är på besök hos oss i klassen. Hon kommer att praktisera hos oss i fjorton dagar.

Vi har påbörjat många nya arbetsområden. På SO:n har vi börjat läsa om de abrahamitiska religionerna och denna vecka har vi tittat på olika religiösa artefakter som vi lånat på Artefaktoteket i Rinkeby bibliotek. Eleverna tyckte att det var väldigt spännande!

Nästa vecka firar vi internationella barnboksdagen på torsdag. Den som vill får gärna klä ut sig till valfri litterär figur eller författare. Vi kommer att ha tipspromenad och popcorn-läsning under dagen, man får ta med sig popcorn och en flaska saft- ingen läsk.

 

Svenska:
Det blir fokus på läsning. Isabella kommer att undervisa läsförståelsestrategier och vi kommer att fadderläsa för tvåorna på fredag. På torsdag har vi popcornläsning.Vi fortsätter med läsläxa och eleverna får med sig en ny läslogg idag, fredag. De ska läsa 5x20 minuter per vecka och högt för er vid något av dessa tillfällen. Inlämning av läsloggen fredag den 18 november.

Matematik:
Vi har påbörjat ett nytt kapitel som handlar om temperatur och diagram. Prata gärna med era barn om begreppen: plusgrader, minusgrader, temperaturen sjunker och temperaturen stiger. Detta är första gången eleverna möter minustal, så det kan vara lite svårt med stigande minustemperaturer. Inga läxor.

 

SO-Samhällskunskap:
Vi fortsätter att studera artefakter från kristendomen och islam och talar om likheter och skillnader mellan de tre abrahamitiska religionerna. Ingen läxa.

Engelska:
Läxa till på onsdag: Page 10-11 i Write.

NO:
Vi har läst om synen och skrivit en kort faktatext. Vi kommer fortsätta bearbeta den texten i nästa vecka.  Den här veckan har det blivit två NTA-uppdrag ett i tekniken då eleverna skulle skapa båtar av lera och få dem att "bära" så många stenkulor som möjligt. Det andra uppdraget gick ut på att se vilka föremål som flyter/sjunker i mättat saltvatten. Vi har tidigare testat vilka föremål som flyter/sjunker i sötvatten och nu var det dags att studera vad som händer med flytförmågan i saltvatten. Vi har pratat om sötvatten, bräckt vatten och mättat vatten. Be era barn förklara skillnaderna! /Sandra

På torsdag efter skolan klockan 17.00 har klassföräldrarna anordnat skridskoåkning på Spånga IP. Anmäl er till Kristina Blom senast på tisdag! Kristina.blom@afconsult.com

Trevlig helg!
Ulrika

 

 

Vecka 45

Hej!

Vi är redan framme vid läslovet! Tiden går fort när man har roligt! I måndags var det FN-dagen och vi såg en film om de mänskliga rättigheterna och samtalade om vad de innebär. Den här veckan har arbetsron varit bra. Vi ser att de samtal som vi haft i klassen har gett resultat och vi kommer att fortsätta att arbeta vidare för en god arbetsro också efter lovet. På idrotten har eleverna arbetat med samarbetslekar. Som ett resultat av att eleverna vann ”Beat the teacher”-tävlingen hade vi halloweenmysrys i klassrummet idag fredag, då vi fikade och såg på en läskig film tillsammans. Såhär spännande var den:

Matematik
Eleverna har skrivit ett test i matematik om att förstå och använda tal. Under vecka 45 och 46 sker återkopplingen på både det testet samt matteprovet.
Vecka 45 påbörjar vi ett nytt arbetsområde: Temperatur och diagram.

Svenska
Vi är nu färdiga med skrivande av nyhetsartiklar. Efter lovet kommer vi att avsluta vårt arbete med Huset.
Vecka 45 påbörjar vi våra läsveckor. Barnen kommer att få med sig läsloggar hem att fylla i på måndag när vi ses igen. Eleverna får med sig ett papper med läsbingo hem att kryssa i efter att de har läst på olika sätt. Inlämning av läsbingot på måndag vecka 45.

SO
Före lovet avslutade vi samhällskunskapen med ett skriftligt prov. Vecka 45 kommer vi att göra återkoppling på provet och påbörja vårt nya arbetsområde religionskunskap om de tre abrahamitiska religionerna judendomen, kristendomen och islam.

Engelska
Läxa till på onsdag vecka 45: sid 8-9 i Write.

NO: Den här veckans NTA-uppdrag gick ut på att väga vatten. Först skulle vi fundera på hur vi kunde väga vatten med hjälp av balansvåg, gem, tejp och en tom plastcylinder. När vi visste vad en cylinder med vatten vägde var vårt uppdrag att fundera över: Hur kan vi med hjälp av att veta vattnets vikt avgöra om olika föremål kommer att flyta eller sjunka? I förra uppdraget hade vi vägt en träcylinder, aluminiumcylinder, polytencylinder och en akrylcylinder. Idag sammanställde vi deras vikter i ett diagram och vi förde även in vikten för vattnet i diagrammet. Därefter kunde vi genom att studera diagrammet avgöra om de olika cylindrarna skulle flyta eller sjunka. Slutsatsen blev att trä - och akrylcylindrarna vägde mindre än vattencylindern med samma volym och därför flöt de, medan aluminiumcylindern och polytencylindern vägde mer än samma volym vatten och därför sjönk dessa. Det här är ganska krångligt att förklara och förstå. Därför skulle jag uppskatta om ni pratar med era barn och försöker få dem att förklara vad de har lärt sig. Genom att repetera och förklara för andra befäster de sina kunskaper och vi kommer längre i vårt resonemang. I tisdags såg ´vi på en film om Marie Curie. Eleverna fick sedan skriva en kort sammanfattning om henne. Vi repeterade det vi kom ihåg och skrev en gemensam text idag. Eleverna i klassen är bra på att få med viktiga detaljer i sina texter och de har visat att de nu kan mycket om Marie och hennes liv. Låt barnen berätta om henne för er! /Sandra

Vecka 44

Ha ett riktigt skönt höstlov!

Vecka 43

Hej!
Tänk vad tiden går fort! Nu är det snart höstlov och vi håller på att avsluta flera arbetsområden.

Matematik:
• Eleverna har skrivit prov i matematik på arbetsområdena stora tal, geometri samt decimaltal. Proven lämnas tillbaka vecka 45 efter höstlovet.
• Den här veckan har eleverna arbetat med att skapa bedömningskriterier till ”Rummet”-läxuppgiften. De har suttit i grupper om fem och tittat på elevexempel och skrivit bedömningskriterier tillsammans. Det är klurigt och tar lite tid men den tiden har vi igen sedan när det blivit tydligt och konkret för eleverna vad som är viktigt att ha med i kalkylen när de ska få förbättra sina ”Rummet”-arbeten.

  • Nästa vecka fortsätter vi med vikt och volym. Veckomålet är att hinna räkna dessa uppgifter: 29-31, 34-35, 37, 39-42, 48-52, 53-54, 57-58, 60, (eller motsvarande område: decimaltal med kilogram om man räknar i annan bok.) Samt att göra diagnos 4 i skolan.

Svenska:
• Den skriftliga nyhetsartikeln som eleverna skrev förra veckan har de kamratbedömt enligt en lärandematris. Det märks att eleverna förbättrar sin bedömningsförmåga och genom att bedöma kamraters texter får de också syn på förbättringsmöjligheter i sina egna texter.
• Eleverna har fortsatt att skriva i sina berättelser om Huset.

SO- Samhällskunskap:
• På onsdag den 27 oktober är det prov om demokrati och politik. Eleverna har anteckningar i sina gula skrivböcker om man vill träna hemma. Man kan även repetera genom att titta på Dröm om demokrati.
 http://urskola.se/Produkter/182797-Drom-om-demokrati-Att-rosta
Det är INTE meningen att man ska sitta och repetera alla sidor i läroboken!
• Solhemsskolans lärare deltar i Läslyftet i år, så alla lärare arbetar med språket i sina ämnen. På samhällskunskapen har vi studerat SO-texter ur ett språkligt perspektiv och tittat på funktionell grammatik såsom sambandsord, tidsord, ords modalitet och nominalgrupper.

Engelska:
• Läxa till nästa vecka page 6-7 i Write.
Ha en skön helg!
Ulrika

NO: Den här veckan har vi jobbat med två NTA-uppdrag. Dels var det att testa vilka föremål, som flyter och vilka som sjunker i sötvatten. Eleverna fick först förutspå vad de trodde skulle flyta/sjukna och sedan testa. Deras uppdrag gick också ut på att förklara och vad som flöt och vad som sjönk. Vilka egenskaper gjorde att ett föremål sjönk eller flöt? Jag skulle vilja att ni pratar med era barn om detta. Ställ frågor och låt dem berätta så mycket och så utförligt som de kan, helst med många "no-ord". Nästa uppdrag gick ut på att undersöka vad olika föremål väger. Innan eleverna började väga skulle de rangordna föremålens vikt från lättast till tyngst. Det blev en del aha-upplevelser när några upptäckte att det föremål de trott var lättast i själva verket var bland de tyngsta. Härlig aktivitet under hela tiden och vi fortsätter detta arbete i nästa vecka. /Sandra

IDH: Vi har i vecka 42 jobbat med sammarbetsövningar och lekar som kräver sammarbete. Vi har även pratat en hel del om attityd och vikten av att ha en bra och possitiv grundinställning. Vi kommer fortsätta att jobba vidare med sammarbetsövningarna under vecka 43.

Vecka 42

Hej!

Vi arbetar vidare med arbetsron i klassen genom samtal på mentorstid och i grupp. På idrotten har klassen haft svårt att samarbeta på ett schysst sätt när tävlingsmomentet kommer till. Hjalmar samtalade med klassen på senaste idrottslektionen och då fungerade det mycket bättre med schyssta passningar och kommentarer. Att helt ta bort tävlingsmomentet på idrotten tar också bort ett tillfälle att få träna på att handskas med framgång och motgång, sund konkurrens och tävlingsinslag, hälsar Hjalmar.

Hur är man en god vinnare? En god förlorare? En schysst medspelare? Prata gärna hemma om gott samarbete och vad som utmärker en god lagkamrat. Vi har också börjat med ”Beat the teacher”, som är en tävling i arbetsro och gott beteende. Ställningen är 12-10 till klassen. Om klassen vinner har Ulrika lovat fixa Halloweenmysrys och fika på fredagen vecka 43 före höstlovet.

 

Svenska:
Vi arbetar vidare med Huset och går nu loss på actionkapitlen. Vi påbörjar också ett nytt arbetsområde som handlar om barnboksförfattare. Eleverna kommer att forska om olika författare och få hålla muntliga presentationer av olika författare. Inga läxor denna vecka.

Matematik:

Nästa vecka påbörjar vi ett nytt kapitel som handlar om vikt och volym.

På onsdag är det matteprov på kapitel 1-3 i Matte Borgen. Detta ska eleverna kunna:

Storleksordna stora tal
Uppställning + och –
Multiplikation och division med nollor (tex 500x20 och 600/20)
Omkrets och area
Mil och kilometer (omvandling däremellan)

Det finns sammanfattningar på sidan 37, 65 och 95 i matteboken.
På sidorna 154-156 finns repetitioner på kapitel 1-3.

Om man vill kan man läsa sammanfattningarna på vad man ska kunna på sid 37, 65 och 95. Eleverna har redan skrivit diagnostiskt prov där de fått reda på vad de eventuellt behöver träna mer på. Inga läxor.

SO-Samhällskunskap:

Vi arbetar vidare med demokrati och diktatur. Nästa vecka ska vi arbeta med instuderingsfrågor inför provet i samhällskunskap som blir på onsdag vecka 43.

  • Träna på instuderingsfrågorna,
  • Läs igenom lektionsanteckningarna och
  • Se gärna på de olika avsnitten av ”Dröm om demokrati” som vi sett och diskuterat i skolan.

http://urskola.se/Produkter/182797-Drom-om-demokrati-Att-rosta

Inga läxor.

NO-Biologi:
Vi fokuserar på ett undersökande arbetssätt i vårt NTA-tema. Eleverna har fått förutspå vad de tror flyter eller sjunker. Sen har de fått testa och slutligen dokumentera sina iakttagelser. När vi jobbar med NTA är ett av de viktigaste momenten den egna dokumentationen. Begrepp och företeelser, som vi pratat om på veckans lektion är framför allt volym och Arkimedes princip.

Nästa vecka ska vi prata om ifall fiskar flyter eller sjunker. Vi ska även fortsätta undersöka om olika saker t.ex. skruvar flyter i sötvatten. Vi ska väga föremålen och se vilken betydelse vikten har. Påståenden som vi kommer att diskutera under NTA är: De föremål som har stor volym och liten vikt flyter, De föremål som flyter är de som är lättast, De föremål som sjunker är de tyngsta föremålen.

Vecka 41

Hej!

Den här veckan har eleverna arbetat med kamratbedömning. Eleverna har fått läsa en kamrats uppsats och har med hjälp av en bedömningsmatris bedömt kamratens uppsats utifrån stor bokstav, punkt, talstreck, styckeindelningar, beskrivningar, gestaltningar, röd tråd samt hur väl textförfattaren lyckas dra in läsaren i historien. Det har gått väldigt bra för eleverna att ge respons.Kamratbedömning innebär att eleverna identifierar styrkor och utvecklingsbehov i varandras prestationer. Forskningen visar att elever ibland kan vara bättre på att förklara saker för varandra än vad lärare är. Dessutom leder återkoppling från flera olika personer till att eleverna måste processa återkopplingen i flera led.

I den här filmen om "Austin´s butterfly" kan man se hur specifik och konkret feedback kan lotsa eleverna framåt i sitt lärande:

https://www.youtube.com/watch?v=hqh1MRWZjms

 

 

Kamratbedömning  pågår 

Flera elever har fått mail hem av Ulrika i veckan. Den här veckan har flera av oss undervisande lärare i klassen tyckt att det varit stökigt i klassen. Någon elev kanske stör genom att prata rakt ut, någon annan lyssnar inte på andra när de pratar, någon håller på att plocka med annat än det de ska, någon går omkring i klassrummet till kompisar et.c. När det är flera orosmoment samtidigt har vi dålig arbetsro och det blir många tillsägelser och avbrott under lektionerna. Även om just ert barn inte fått mail hem önskar vi att ni samtalar med ert barn om hur hen kan bidra till klassens arbetsro. Vi kommer att arbeta med arbetsron i klassen på olika sätt fr.om. måndag.

Svenska:
Vi fortsätter att arbeta med Huset, kapitel 4 som ska vara klar senast på fredag den 14 september.

Matematik:
Den här veckan har eleverna fått med sig en utmanande matteläxa. Uppgiften är att inreda ett rum med en viss storlek och med en viss budget, redovisa en kalkyl och möblera rummet så att det stämmer enligt skala. Läxinlämning på torsdag den 13 september.

SO-Samhällskunskap:
Vi fortsätter att arbeta med politiska partier. Ingen läxa i SO denna vecka.

NO: På tisdagslektionen kommer vi att gå igenom NO-provet om kroppen. På fredag ska vi jobba med vår NTA-låda och undersöka vilka saker som flyter och vilka som sjunker. Vi kommer jobba med att förutspå/hypotes, genomföra och planera undersöka och dokumentera undersökningar. Vill ni läsa planeringen med tillhörande bedömningsmatris gällande NTA-temat finner ni den här!

Teknik:
Nästa vecka påbörjar vi ett nytt teknikområde som handlar om teknik på stenåldern.

Trevlig helg!
Ulrika och Maggan

Vecka 40

Hej!

Den här veckan har vi arbetat en hel del med kamratrespons och bedömning, både på svenskan och SO:n. De tre frågor som vi ställer oss är vid bedömning är:

  • Vad är målet?
  • Hur ligger jag (eleven) till?
  • Hur ska jag(eleven) gå vidare?

Till vår hjälp har vi lärandematriser där vi tittar på förmågorna på olika nivåer. I den muntliga redovisningen av nyhetsläxan tittade vi särskilt på fyra saker: Berättelsens struktur, språket, ögonkontakten och röstläget. Kriterierna är tagna från Skolverkets matris för muntlig redovisning. Det var två modiga elever som gav sitt tillstånd att vi fick använda deras filmer i bedömningsarbetet. Eleverna visade att de förstod bedömningskriterierna och gjorde samma bedömning av dessa två muntliga framställningar som jag hade gjort hemma innan. Vilken tur!

Svenska:
Vecka 40 fortsätter vi att arbeta med Huset och gestaltande beskrivningar efter att ha arbetat med kamratbedömningar av texterna den veckan som gick.
Vi kommer även att avsluta vårt arbete med tidningsartiklar genom att skriva en egen tidningsartikel med rubrik, ingress och brödtext som ska vara klar senast på fredag den 7 oktober.

Matematik:
Vi fortsätter att arbeta med decimaltal nästa vecka och veckomålet är att hinna med diagnos 3, vilket de allra flesta faktiskt redan har hunnit. Vi kommer också att arbeta med geometri och problemlösning.

SO-Samhällskunskap:
Vi arbetar vidare med demokrati och diktatur. Läs igenom ”Upptäck Samhälle” sid 70-73 till på onsdag, för att ha en förförståelse inför veckans klassrumsdiskussioner.

NO-Biologi:
Den här veckan har vi pratat om hälsan och om de organ som hjälper till att rena kroppen. Eleverna har skrivit en text där de tagit ställning till varför det inte går att leva på enbart potatischips.

Nästa vecka: På tisdagslektioen kommer vi att introducera vårt arbete med NTA - flyta eller sjunka. På fredag är det dags för prov om kroppen. Har eleven följt med på lektionerna kommer provet gå galant. Vill man träna lite extra/repetera kan man ta med sin röda anteckningsbok och NO-boken (Koll på NO) hem.

IDH: Vi kommer ha idrott inomhus nu i några veckor, tänk på att ta med bra skor.

 

 

Vecka 39

Hej!

Det här med att skicka film var klurigt. Jag ber er att prova att lägga filmerna på min dropbox: Nyheter_201609

https://www.dropbox.com/request/nyC90RsEyhSsCbu2z0Ra så får vi se hur det fungerar.

Matematik: Eftersom vi ligger väldigt bra till i vår planering, (många har redan hunnit klart hela kapitlet på första veckan) kommer vi även att träna på att växla mellan olika uttrycksformer, såsom bild, konkreta föremål, symboler och ord nästa vecka och träna på att föra resonemang utifrån de olika uttrycksformerna.Uppgifter som eleverna ska hunnit räkna till på fredag: 26-28, 31, 33-35, 38, 41-42, 44, 48-51, 56-59.

Svenska: Vecka 39 kommer vi att träna på att ge kamratrespons med lärandematrisen till Huset-uppsatsen. Att skriva enkla beskrivningar klarar de flesta av, men det är svårare att göra gestaltningar. Det kommer vi att fokusera extra på nästa vecka när vi ger respons.

 Vi arbetar även vidare med tidningsartiklar och vad som är typiskt för sådana. Läxa i svenska till torsdag: Arbeta klart t.o.m. sid 21 i Zick Zack samt fylla i och lära sig vad orden på stencilen med genreord betyder.

SO: Vi fortsätter att arbeta med politik och politiska partier och tränar på resonemang. Prata gärna hemma om vad skatter går till och om vilka för- och nackdelar det finns med de olika politiska riktningar och ge gärna motstånd i resonemangen och hitta motargument till barnens argument. Varför ska man t.e.x. betala skatt? Vad ska samhället lägga pengar på i sin budget? Varför?

NO: Den här veckan har vi läst om bakterier och virus. Be era barn berätta vad de kan om detta!  De som varit sjuka och missat arbetet med "blodet" får jobba lite hemma genom att läsa de texter vi bearbetat i skolan. Det är ganska svåra texter så det är bra om ni föräldrar läser tillsammans med barnen. Gör gärna denna quiz med era barn, den handlar om blodet.

IDH: Vi kommer ha idrott inomhus nu i några veckor, tänk på att ta med bra skor.

Vecka 38

Hej alla elever och föräldrar i 5a!

Eleverna hade, som ni ju vet, nyhetsläxa till idag. Tack för all er hjälp och ert engagemang med att hjälpa barn att skicka läxan. Ibland måste man våga testa saker och det gick faktiskt riktigt bra, trots att det var en del problem med tekniken. Två elever valde att göra sin redovisning inför klassen, resten valde att filma. Några elevers filmer har jag inte fått: Jag har varit i samtal med skolans IT-pedagog Håkan och biträdande rektor Kristina som är vass på IKT och det verkar som att det smartaste för mig är att öppna en youtube-kanal, så jag återkommer med mer information under nästa vecka när jag har  rett ut hur ni ska kunna skicka filmerna på bästa sätt. Var snäll och behåll filmerna till dess!

Idag fredag, hade eleverna läxförhör på samhällskunskapen på området lag och rätt. Nästa vecka kommer vi att arbeta vidare med politik, demokrati och diktatur. Under lektionerna ser vi på film om ämnet, läser texten gemensamt och arbetar mycket med förståelse av begrepp. Ingen läxa i SO.

Matematik: Vi påbörjar ett nytt kapitel som handlar om decimaltal. Veckans mål är att hinna med avsnittet om tiondelar. (Uppgift 1-5, 8-12, 14-17, 19, 22-24)

Svenska: Vi fortsätter med att skriva på uppgiften om Huset.

Alla ska ha hunnit skriva t.o.m. kapitel 3 till svenskan på torsdag den 22 september. Bilden ska vara färdig och inklistrad, det första utkastet av texten, ”kladden” ska vara rättad av Ulrika och texten ska vara renskriven i Huset-boken.

På tisdag förmiddag, 10.05-10.55 är det skolfotografering.

NO: Vi har pratat om, läst om och sett på film blodet och hjärtat, blodomloppet. Eleverna har fått svara på frågan: Varför blöder man om man skär sig i fingret? Vi har mött en del nya och svåra begrepp som blodkärl, artärer, vener, kapillärer, levra, aorta, röda blodkroppar, vita blodkroppar, blodplättar, kammare, förmak  mfl. Prata om dessa och låt era barn försöka förklara vad de betyder. Arbetet med "hjärta och blod" fortsätter nästa vecka!

IDH: V.38 har vi idrott utomhus tänk på att ta med en varm tröja och bra skor, en vattenflaska kan också vara bra då vi inte kan ha några vätskepauser där de får gå in och dricka under lektionen. Vi håller just nu på med friidrott.

Vecka 37

Hej!

I tisdags var det föräldramöte och jag, Ulrika, var tyvärr sjuk och missade det. Det kändes konstigt att inte vara där. Maggan har berättat att det var ett bra möte för er som var där. Tack för ert engagemang!

På mötet talade ni bland annat om mobiler. Jag uppmuntrar alla elever att lägga dem i korgen, men märkte när jag kom tillbaka efter tre dagar hemma att mobilkorgen var helt tom. När mobilen inte finns i fickan har man tagit bort många möjligheter att syssla med annat under lektionstid. Det blir mycket lättare att hålla fokus på lektionen. Jag kommer att fortsätta att samla in mobilerna.

Svenska: Vi arbetar vidare med vår skrivuppgift och skriva kapitel 3 på ”Huset”. Vi arbetar också med återberättande text i Zick Zack. Eleverna har läxa till på fredag (på lösblad) att studera en nyhetsuppläsare och därefter skriva en påhittad nyhet, som de ska spela in på mobil/iphone och skicka till min jobbmail: ulrika.k.pettersson@stockholm.se  Om det är något problem för eleverna att spela in film (några nämnde fulla bildkonton),  vore det bra om ni föräldrar kan hjälpa era barn med att spela in läxfilmen från annan telefon/platta som finns i hemmet. Maila mig om ni har teknikproblem så löser vi det på annat sätt. Några enstaka elever vill hellre göra sin nyhet muntligt inför hela klassen.

Matematik: Vi arbetar med taluppfattning. Alla elever ska nu ha hunnit till diagnosen. Arbetsområdet innefattar uppställning addition och subtraktion, samt multiplikation och division med nollor på slutet. Nästa vecka kommer vi att repetera kapitel 1 samt arbeta med problemlösning.

SO: Samhällskunskap: Vi har arbetat med förståelse av ord och begrepp. På fredag blir det läxförhör. Eleverna ska läsa och repetera sid. 84-96 hemma. Vi arbetar vidare med demokrati/ diktatur eftersom dessa begrepp hänger ihop med våra grundlagar.

Ha en fin helg!

Ulrika och Maggan

IDH: Vi fortsätter att ha idrott utomhus och träna på friidrott, tänk på att ta med en varm tröja och bra skor, en vattenflaska kan också vara bra då vi inte kan ha några vätskepauser där de får gå in och dricka under lektionen. /Hjalmar

NO: Vi har läst om kroppens behov av energi/bränsle.Vi har pratat om kolhydrater, protein och fetter! Vi har pratat om förbränning, koldioxid och vi har jämfört människans förbränning med en motors förbränning. Vi har pratat om och försökt förstå begreppet, fotosyntes, och vad det betyder för oss människor. Vi har berört andning och lungor, vilket vi kommer fördjupa oss i i nästa vecka. Prata med era barn om vad det vi jobbat med så här långt. Det är många svåra ord och begrepp, vilka kan behöva repeteras och förklaras många gånger om i olika sammanhang. /Sandra

Vecka 36

Vi påminner om föräldramötet tisdagen den 6 september den 18.00-19.30.
Vi börjar med gemensam information i musiksalen högst upp i A-huset.
Sen fortsätter vi i klassrummen för respektive klass. Vi vill prata om: Betyg, regler, mobiler, nätsäkerhet, kalasinbjudningar samt sömn och hälsa.

Hej alla elever och föräldrar i 5a!

Veckan som har gått har vi pratat om arbetsro i klassen. Varje elev har fått göra en självskattning av var de själva befinner sig angående arbetsro. Det var ganska många som fick syn på vad de själva gör som inte bidrar till arbetsro. Vi kommer att fortsätta att göra utvärderingar om arbetsro och arbeta med den trappan som ni ser här i veckobrevet.

SO: Vi arbetar vi med lag och rätt. Läxa till på onsdag är ord och begrepp som eleverna har skrivit i sin gula skrivbok. Skriv och förklara begreppen och lär dig orden så att du kan dem.

Svenska: Eleverna har påbörjat en skrivuppgift som heter Huset. Alla femteklassare kommer att skriva en bok där vi denna vecka har skrivit kapitel 1. I det kapitlet ska eleverna  först rita sitt hus enligt vissa instruktioner och därefter skriva en miljöbeskrivning av sitt målade hus. De elever som inte hann skriva klart har i läxa att skriva färdigt hemma tills på måndag. Nästa vecka börjar vi skriva ett nytt kapitel med personbeskrivningar.

Matematik: i den utdelade planeringen i kapitelt om stora tal. Till måndag ska man ha hunnit till uppgift 56.

Slöjd: På textilslöjden kommer eleverna att fortsätta med textiltryck under en period så det är bra att ta på sig oömma kläder.

IDH: Nästa vecka har vi idrott utomhus tänk på att ta med en varm tröja och bra skor, en vattenflaska kan också vara bra då vi inte kan ha några vätskepauser där de får gå in och dricka under lektionen.

NO: Vi har jobbat med matspjälkningssystemet. Be era barn berätta om vilka organ, som är delaktiga i matspjälkningen och vilken funktion de har. Vi har även kommit in lite på kemi och pratat om kroppens enzymer och dess viktiga roll. I nästa vecka bygger vi vidare på hur kroppen får energi, hur förbränning frigör energi. Vi kommer bland annat prata om begreppen fotosyntes och förbränning.

Trevlig helg!

Ulrika och Maggan

Vecka 35

Hej alla elever och föräldrar i 5a!

Välkomna till ett nytt läsår!

Det har varit roligt att träffa hela klassen igen. Tack alla föräldrar också för bra utvecklingssamtal igår!

I klassen har vi startat upp så gott som alla ämnen denna vecka (förutom teknik, som ligger på torsdagar.) I svenska skrivande arbetar eleverna med återberättande texter och tidningsartiklar, på matematiken arbetar vi med tal inom talområdet 0-1000 000 och positionssystemet, i SO läser vi just nu samhällskunskap om lag och rätt, på NO handlar det om biologi och kroppen. Här kan ni läsa den pedagogiska planering som vi utgår ifrån då vi jobbar med tema, kroppen, kosten och våra sinnen.

På slöjden arbetar eleverna med ett arbete om fåglar. Tag med oömma kläder på måndag, eftersom eleverna ska arbeta med textiltryck!

Välkomna på föräldramöte tisdagen den 6 september klockan 18.00-19-30. Vi ses i musiksalen för gemensam uppstart och information. Därefter går vi ner till 5a:s klassrum.

 

Nya lärare för 5a detta läsår är:

Margareta Ekfält (margareta.ekfalt@stockholm.se)            Mentor i 5a och teknik

Sandra Hilberth (sandra.hilberth@stockholm.se)             NO

Ginnie Taylor (ginnie.dahlin@stockholm.se)                     Engelska

Hjalmar Winsnes (hjalmar.winsnes@stockholm.se )         Idrott

Ni når oss på våra mailadresser eller via expeditionen: 08-508 412 81

Vi ser fram emot ett nytt spännande läsår!
Ulrika och Maggan

NO: Vi har nu påbörjat höstens första NO-arbete, Kroppen, kosten och våra sinnen. Eleverna har i dag fått skriva ner vad de vet om kroppen, vad de vill lära sig och hur vi kan jobba. Vi utgår från min pedagogiska planering men elevernas tankar och frågor kommer hjälpa till att föra arbetet framåt. Under arbetets gång är det toppenbra om ni lyssnar till och samtalar med barnen om de frågor, som de förhoppningsvis kommer ställa er under arbetets gång. Kroppen är ett område som intresserar och väcker frågor! Vi har också jobbat med olika NO-begrepp. Mer info om detta kommer längre fram, men ni kan redan nu fråga era barn vilka begrepp vi har pratat om.
Hälsar Sandra

 

Vecka 34

Hej!

Efter två fina uppstartdagar har skolan nu satt igång enligt schema.
Svenska: Muntliga redogörelser av vår sommarläxa samt uppstart på vårt nya skrivprojekt: Huset
Matematik: Vi arbetar med stora tal, dvs tal inom talområdet 0-1000 000 ) Veckans mål: T.o.m. uppgift 16.
SO Samhällskunskap: Lag och rätt.

Läxa till måndag:

  • Lämna in samtliga påskrivna blanketter.
  • Om man ej hunnit klart till uppgift 16 i matematiken, räkna klart hemma.

Vi ses på utvecklingssamtalet på torsdag!

Väl mött! /Ulrika och Maggan

 

 

 

Dela:
Kategorier: