Klass 6c

Vecka 47

Engelska onsdag: Läs texten ”I don’t know where to start” på sid. 16 -17 i Textbook + lär dig glosorna skriftligt utantill:

where to start, a part of, Why don’t we begin?, south of/north of, my strong point, the most poisonous, the deadliest, a sheep, many sheep, as well as, mainly, creature, after all, daydream

NO: Den här veckan har vi jobbat med uppslagen Ädelmetaller och andra metaller i Koll på NO. Det är superkul att eleverna är så nyfikna och intresserade av detta arbetsområde! Nästa onsdag blir det skriftlig diagnos på hela kapitlet Ämnen omkring oss. På fredag introducerar vi vårt nya arbetsområde som är Universum.

Teknik: Vi fortsätter med programmering.

Matte: Nu har båda klasserna gjort sina muntliga nationella prov och jag ska vara med på alla lektioner igen. Vi fokuserar på matteboken och att möta andra sorters problemställningar. Vi arbetar med kängurun (ett material utgivet av ncm - kungliga vetenskapsakademien och med gamla nationella prov. Allt det materialet finns tillgängligt på nätet, men om ni tittar på det är det bra om ni har i åtanke att vi arbetar med det lärarlett på lektionstid så det är bra om ni inte "hastar fram till svaren". 

Kom ihåg: Matteläxan är tisdag till tisdag, varje vecka enda fram till jul.

Svenska: Vi har nu varit mitt emellan två projekt och eleverna har fått arbeta med lite läsförståelse och lite andra färdighetsövningar. Nu ska vi strax börja arbeta med en ny texttyp.

Läsläxan ges oftast på onsdagar och ska alltid lämnas in på första svenskalektionen på onsdagarna, varje vecka fram till jul.

SO: Eleverna har reflekterat över diagnosen/privatekonomi i Tummen upp och självbedömt sig utifrån elevexempel. På torsdagens so-lektion fick vi besök av berättarrazzian så vi hann bara öva lite ekonomiska begrepp på elevspel. På fredagen pratade vi om samhällets  ekonomiska kretslopp. Nästa vecka kommer vi göra en till Tummen upp-diagnos, denna gång om samhällsekonomi. Man behöver ha kunskaper om samhällsresurser och fördelning och kunna beskriva ekonomiska samband. Jag har tänkt hinna med betygsprat med eleverna nästa vecka.

Vecka 45

NO: Vi har läst om bergarter, mineraler, malmer i jordskorpan. Vi har också läst om och pratat om hur vi får fram metaller ur vår berggrund. Repetera gärna kapitlet Ämnen omkring oss med hjälp av bingel.se. I nästa vecka jobbar vi med ädelmetaller och andra metaller. Eleverna har fått en läxa till nästa vecka, tanken med den är att de ska reptera det de lärt sig om bergarter, mineraler och malmer. Veckan därpå kommer kapitlet avslutas med en skriftlig diagnos. Mer info om den kommer i nästa vecka. Öva gärna begrepp med hjälp av denna quizlet.

TK: Vi jobbar vidare med programmering via elevernas kurs i code.org. Det går också bra att repetera och öva begreppen kopplade till vårt arbetsområde datorkunskap.

SO: Denna vecka har vi försökt använd våra teoretiska ekonomikunskaper i praktiken genom att hjälpa den fiktiva familjen Andersson att få ordning på sin budget. Det var en svår uppgift som inte är färdig. Eleverna har i tävlat i team i begreppsjakten och vi avslutade veckan med en diagnos i Tummen upp -  om privat ekonomi. Nästa vecka ska vi titta närmare på det ekonomiska kretsloppet.

Vecka 44

LOV

Vecka 43

Måndagen den 23/10 åker klassen till Vasamuseet, kom ihåg att ta med matsäck och gärna en långärmad tröja, det är lite svalt där. Vi börjar i vanlig tid och har lektioner enligt schema när vi kommer tillbaka.

NO: Vi har lärt oss mycket om kolets kretslopp och nu är det dags att lära oss om ämnen som finns i jordskorpan. Vi ska gå igenom NO-provet, Livets utveckling. Ni får sedan hem det för påseende och underskrift. Jag vill ha tillbaka proven efter att ni tittat på dem tillsammans med era barn.

Teknik: Vi ska prata om programmering och påbörja en enkel grundkurs i programmering.

Matte: Vi har börjat titta på gamla nationella prov. Proven kommer från Skolverkets hemsida och är tillgängliga för alla. Det är en jättebra träning för eleverna, de vänjer sig vid formuleringar och får lära sig vad som egentligen efterfrågas när det står "visa hur du har tänkt". I veckan ska alla hinna göra diagnosen, senast på onsdagslektionen. Var och en tar ansvar för att ligga i fas med planeringen (på måndag börjar vi på s. 78).

Matteläxan är till på tisdag.

Svenska: Det är jättekul att många är så taggade på att skriva skräckberättelsen. Det är svårare att ge respons, något som man också måste göra. Sista skrivtillfället blir på onsdageftermiddag. Kom ihåg att kompletteringar på evolutionstexten ska göras på läxhjälpen på måndag!

Läsläxan är till på onsdag.

So:  Vi håller på att bearbeta privatekonomi och vilka utgifter det kan finnas inom familjens ekonomi och försöka undersöka om det finns skillnader i mäns och kvinnors löner inom samma yrken. Detta gör vi genom att "brainstorma", diskutera, se på film, prata om begrepp, läsa fakta och söka information via internet bl.a. (www.scb.se). Eleverna har fått med sig ett texthäfte (PULS - pengar) hem för att läsa in sig på kapitlet till tisdag nästa vecka. Ta med häftet tillbaka på tisdag! PULS finns på inläsningstjänst. Nästa vecka kommer vi att ha en del mycket elevaktiva lektioner då de bl.a. kommer vara poiltiker. Om vi hinner ska vi börja skapa egna privatekonomiska budgetar.

Slöjd: Inlämningsuppgift i slöjd har presenterats och delats ut. Uppgiften består i två st. delmoment som ska vara ca en A4 vardera. Den ena uppgiften ska handla om en valfri designer, hantverkare, arkitekt, konstnär eller liknande. Den andra ska handla om en valfri ungdomskultur. Lämnas till Anders eller Ullis senast vecka 47.

Vecka 42

Måndagen den 23/10 åker klassen till Vasamuseet, kom ihåg att ta med matsäck och gärna en långärmad tröja, det är lite svalt där. Vi börjar i vanlig tid och har lektioner enligt schema när vi kommer tillbaka.

Bild: LÄXA i Konsthistoria/Bildanalys.  Arbetsblad utdelat men uppgiften finns även på bildbloggen www.solbilden.blogspot.se under åk6 läxor. Lämnas in så fort som möjligt men senaste datum för inlämning är v43.

Engelska onsdag: Test på Unit 1: repetera följande grammatikmomenten: imperfekt av regelbunda verb, frågor med "did", framtidsformen "to be going to" och läs texten om Australien. Se till att alla övningar i Workbook Unit 1 är gjorda.

MA: Matteläxan är till 17/10, består av tre arbetsblad om area och omkrets.

NO: Den här veckan ska vi fördjupa våra kunskaper avseende kolets kretslopp. Vill man öva på begrepp kopplade till arbetsområdet har jag delat uppgifter i Bingel och här finns även en quizlet. Vill man repetera kolets kretslopp kan man ta en titt på denna film. Fredagen den 20/10 ska vi få lära oss mer om vatten och tillsammans med Signes pappa ska vi undersöka kvalitet på vattnet i vattendrag nära oss... Tänk på att klä er ordentligt på fredag. Kanske är det bra med gummistövlar. Ta gärna med något varmt att dricka. Vi kommer ta med lunch från skolan (pannkakor) vill man komplettera med en frukt och eller smörgås går det bra.

SV: Vi arbetar med berättande texter nu, det kommer så småningom resultera i en skräck-berättelse. Vi arbetar utifrån Klara Svenskan som motsvarar Zick Zack som klasen arbetat med i årskurs fyra och fem. Nytt för den här veckan är att alla har läsläxa. Läxan är från onsdag-onsdag och omfattar 15 min läsning/dag, alla dagar i veckan och sedan några uppgifter. Eleverna har fått en särskild läsläxa-bok. Läsläxorna kommer ges varje vecka tills vi läser en bok gemensamt nästa gång.

So: Nu är vi igång med samhällskunskap-ekonomi. Vi har haft långa, spännande och intressanta diskussioner om pengar i allmänhet denna vecka. Nästa vecka ska vi dyka in mer på privatekonomin. Jag bifogar en planering med matris. Vi kan komma att göra avstickare eller ändra något i planeringen vid behov.

 

Vecka 41

Matteproven har skickats med hem idag. De behöver inte komma tillbaka, jag har sparade kopior.

Engelska onsdag: Alla skriftliga övningar till Unit 1 i Workbook ska vara gjorda.

NO: Vi jobbar vidare med vårt nya arbetsområde, Ämnen omkring oss förr och nu. Vi lär oss mer om atomer, molekyler, grundämnen, kemiska föreningar, kemiska tecken och det periodiska systemet.
Teknik: Vi ska prata om hur "datorn" och datoranvändandet utvecklats från förr till nu.

So: Vi har bearbetat geografiprovet på olika sätt denna vecka. De har även fått ett extra tillfälle att visa sina kunskaper genom att göra uppgifter i Tummen upp. Nästa vecka börja vi med ett nytt arbetsområde; samhällskunskap-ekonomi.

Idrott: Under två veckors tid, vecka 41+42 kommer vi att prova att dela upp idrotten i två grupper, en lite mer "jag vill köra mer på allvar" och en lite mer "jag vill ha mer roligt" (alltså inte kille/tjej som vi pratade om tidigare). Eleverna kommer att få välja under mentorstiden på måndag när Anna idrottslärare kommer förbi. Idrottsbloggen är uppdaterad! Klicka på länken för att komma dit; http://solhemidrott.blogspot.se/

 

Vecka 40

Bild: LÄXA i Konsthistoria/Bildanalys.  Arbetsblad utdelat men uppgiften finns även på bildbloggen www.solbilden.blogspot.se under åk6 läxor. Lämnas in så fort som möjligt men senaste datum för inlämning är v43.

Engelska, onsdag: titta på följande länk/länkar och välj ett roligt fakta om Australien som du vill lära dig mer om, ta reda på det och berätta sedan för dina klasskompisar (och mig) om det:

https://www.youtube.com/watch?v=axYTfaDz9EY&t=184s eller https://www.y...

Hittar du fakta någon annanstans så är det förstås ok.

MA: Matteprov del 1 på måndag 2/10 och del 2 på tisdag 3/10.  Provet omfattar kapitel 1 och 2 i boken. Det eleverna behöver kunna är positionssystemet, både till höger och vänster om decimaltecknet, räkna multiplikation och division med decimaltal. Procent-räkning kommer också på provet, att räkna ut rabatt och omvandling mellan bråk och procent. Som vanligt handlar första delen om rena beärkningsuppgifter och andra delen är textuppgifter. Träna därför på båda typerna av uppgifter hemma. Kom ihåg att grönan har öppet varje fredag om man vill ha lite extra hjälp med pluggandet!

Här är matteplaneringen för vecka 40-43: 

NO: Onsdag 3/10 prov Livets utveckling. På fredag 6/10 introduktion av nästa arbetsområde, Ämnen omkring oss.

Teknik: I veckan som gått (v 39) har vi fått lära oss mer om hur man söker säkert på nätet. Vår skolbibliotekarie hjälpte oss lite på traven och vi kommer fortsätta det arbetet den här veckan. Vi har pratat om viralgranskning och för er som är nyfikna på vad vi utgick ifrån kommer här en kul film: https://www.youtube.com/watch?v=2pKWUqCwbSU

Svenska: Vi har nu läst klart Ett hål om dagen. Från och med kommande vecka kommer eleverna få läsläxa utifrån böcker de väljer själva. På onsdag går vi till biblioteket igen och har man ingen bok hemma är det bra om man lånar en då. Ett hål om dagen mynnar ut i en recension, förutom de fantastiska diskussioner eleverna har haft i smågrupper på boksamtalen och andra kortare texter eleverna har skrivit. Bra jobbat! Under vecka 41 kommer vi titta på filmen som är baserad på boken. Under vecka 40 fokuserar vi på att skriva recensionen och att bearbeta både recensionerna och de förklarande texter som kommer

SO: Denna vecka kommer vi att bearbeta geografiprovet innan vi går vidare med nästa temaområde, samhällskunskap/ekonomi. Inga läxor!

PÅMINNELSE! Inga parfymerade produkter är tillåtna och det gäller då även slime.

Vecka 39

Engelska onsdag: eleverna har fått en lista med användbara uttryck som är bra att kunna när man diskuterar olika ämnen. Eleverna har klistrat in lappen i WB och tagit bild på den. Uttrycken ska de kunna utantill muntligt.

NO: Vi ska prata om djurens släktträd och repetera inför provet, Livets utveckling, som vi ska ha på onsdag i vecka 40. Vill man redan nu repetera begreppet evolution kan man med fördel se någon av dessa filmsnuttar: https://www.youtube.com/watch?v=UbqZOTK9EAUoch/eller https://www.youtube.com/watch?v=GhHOjC4oxh8 Det går också bra att läsa sidorna 42-57 i Koll på NO. Här är en quizlet för er som vi öva begrepp kopplat till Livets utveckling.

SV: Läsläxa till 26/9. Läs kapitel 43-49.

Skriv ner följande:

Svåra ord/uttryck
Varför Stanley och Zero klarar sig undan ödlorna
Tio ord som förklarar boken. Du ska inte skriva hela meningar, utan bara ord.
Vad tror du händer med Chefen nu?

I veckan kommer vi skriva en recension på boken, se till att du är förberedd. I recensionen ska du bl. a. ha med en kort sammanfattning, en analys av karaktärerna och bokens språk och ett omdöme.

Vecka 38

NO: I veckan ska vi evolutionsteorin och vi kommer prata om Darwin. Eleverna kommer få skriva en text om begreppet evolution. Tanken är att de ska träna sin förmåga att beskriva och förklara fenomen. De kommer även träna sin förmåga att presentera informationen så att den blir begriplig för elever i åk 3.

TK: Vi har nu gått igenom datorn och fördjupat våra datorkunskaper så nu är det dags att prata om hur man är säker på nätet.

https://quizlet.com/218665581/flashcards

SV: Läsläxa till onsdag 20/9

  • Läs kap 34-37
  • Skriv ner svåra ord och uttryck
  • Skriv ner minst fem olika relationer mellan de olika karaktärerna. Tex. Chefen - Zero: Spänt, Chefen säger många kränkande kommentarer till honom.
  • Fundera och skriv ner i din skrivbok på vilka sätt rasism synliggörs i boken.

Vi har idag i klassen pratat om vad som är viktigt i läxan. För min del är det okej om en skrivtrött elev får hjälp av en vuxen att skriva ner sina tankar i boken. Det viktiga är att det är elevens tankar och formuleringar. Den vuxne får alltså inte hjälpa till med att formulera dem. En annan lösning om eleven tycker att dfet är jobbigt att skriva för hand att hon/han får skriva på en dator och sedan skriva ut läxan och limma fast den i skrivboken. Det är viktigt att det inte blir massa lösblad utan att alla papper sätts fast i boken.

Läsläxorna är utmanande för många elever och därför är det kanske bra om eleven får hjälp av en vuxen att fundera, dra slutsatser och försöka reda ut de olika uppgifterna i läxan.

So: Vi har bearbetat texterna eleverna förberedde sig med hemma. Vi har bl.a. diskuterat, motiverat och argumentera om olika fenomen. Väldigt roliga, aktiva och intressanta diskussioner där vi vänder och vrider på våra kunskaper. Nästa vecka ska de gruppvis konstruera olika uppgifter som klassen ska utföra. Vi hoppas även hinna med en chatdiskussion på Todaysmeet. .

Skolfotografering måndag 18/9 kl 11.00

Engelska måndag:  på läxhjälpen kl. 14.30-16.00 är det omprov på glosor: exciting, seem, huge, look forward to, bother, tricky, assignment, fall behind, suggestion, now and then, explain, I’d appreciate, cunning, effort, tiny, embarrassing, sooner or later.

Gör också klart stencilen ni jobbade med på lektionen.

 

Vecka 37

En del elever har haft med sig slime till skolan och lekt med i korridorerna. Slimet måste stanna hemma. ofta är det tillverkat av parfymerat raklödder, dessutom blir det kladdigt och otrevligt på borden. 

Orientering på tisdag. Ta med kläder efter väder och matsäck! Samling i skolan vanlig tid.

SV: Vi fortsätter att arbeta med Ett hål om dagen. Det är många elever som börjar komma på hur man diskuterar en bok och hur man läser både mellan och bortom raderna.

Läsläxa till onsdag:

  • Läs kapitel 25-29
  • Skriv ner svåra ord. (Skriv i skrivboken)
  • Hitta tre ställen i texten där du kan utläsa något mellan raderna. Skriv i skrivboken, skriv sidnummer också)
  • Gör en tidslinje över händelserna i de här kapitlen. (I skrivboken)
  • Fundera på vad som kommer hända sedan? (Skriv i skrivboken)
  • Varför får vi läsa om Katherine Barlow? (Skriv i skrivboken)
  • Varför återkommer historien till Stanleys farfars far? (Skriv i skrivboken)

NO:
Vi har lärt oss en del om dinosaurier och om de första människorna. I veckan kommer eleverna lära sig mer om utdöda djur, dronten och den sabeltandade tigern. De kommer läsa faktatexter och besvara frågor till texterna

Ma: Vi är nu färdiga med kapitel 1 i matteboken. Nedan finner ni ett dokument som visar när det är mattebokslektion och när det är problemlösningslektion. Det kan vara bra att ha koll på om man är borta eller behöver lägga upp sin tid för att hinna räkna alla sidor innan veckan är slut. Några i klassen har fått en divisionsläxa till fredag nästa vecka.

 

 

Vecka 36

Nu kan alla elever logga in på bingel! Samma användaruppgifter som förra året men klasskod är 6A/B/C/D. Nya elever behöver registreras först, det är inte helt färdigt än.

Engelska måndag: skriv minst fem meningar om det uttrycket du jobbade med på lektionen, ge några exempel, förklara vad som menas med det. PÅ ENGELSKA!

Idrott: Kommande veckor arbetar vi med orientering samt utomhusaktivteter där även allemansrätten kommer in. Under vecka 35 går vi igenom det häfte som eleverna får med sig hem gällande orienteringens grunder som de sedan ska redovisa skriftligt vecka 36 på idrottslektionen. Välkomna att besöka idrotts-bloggen där det häftet även ligger uppe under sidan ÅK 6; http://solhemidrott.blogspot.se/p/orientering-utomhus.html

SV: Vi har nu kommit igång med arbetet att skriva förklarande texter. Vi har hittills gjort övningarna tillsammans eller i par, för att stöttningen ska vara så effektiv som möjligt. Så småningom kommer uppgifterna bli individuella, men det är viktigt att vi läger en tydlig grund för hur man skriver en förklarande text. Vi fortsätter med vår läsbok Ett hål om dagen. Vi tränar på att göra kopplingar mellan våra egna liv och det som händer i boken. Läsläxa till tisdag 5/9:

  • Läs kapitel 14-20.
  • Förbered dig inför boksamtalet genom att skriva ner två viktiga händelser som för handlingen framåt.
  • Fundera på om det har varit något problem som har presenterats ännu i boken. Något som vi som läsare vill få löst innan boken är slut.
  • Gör tre kopplingar som är bortom raderna, som vi gjorde tidigare i veckan med att vi känner igen oss i meningen som handlade om att stela muskler tycks mjukas upp när de sätts i arbete. Skriv ner kopplingarna och på vilken sida de finns i din skrivbok.
  • Skriv ner svåra ord.

Ma: I slutet av den här veckan ska alla ha gjort diagnosen för kapitel 1. Diagnosen ska göras på dator, i ett program som heter digiexam. Skolan har precis startat igång arbetet med digiexam och det är ovant för både mig och eleverna men jag är övertygad om att det kommer bli lättare allt eftersom vi jobbar mer i det. Här hittar ni planeringen: 

V. 35

Engelska: 

Engelska: Nu har vi äntligen kommit igång. Den första delen av hösterminen kommer att ägnas åt mycket muntliga uppgifter iom att det är den muntliga delen av NP som ska genomföras from v 45. Parallellt ska vi jobba med vår bok Spotlight 6. Till på onsdag har eleverna i läxa att läsa texten ”How a summer can make a difference” på sid. 6 - 7 i Textbook samt lära sig följande glosor utantill (ett bra sätt att göra det är att bilda meningar med glosorna, vilket vi också tränat på i klassrummet):

grumpy, make  a difference, sarcastic, moan about, those days are over, everything else, reckon, complain, session, decent, however, it’s obvious, slow, stuck.

Vi välkomnar alla på föräldramöte 29/8 kl 18.00-19.00. Vi informerar om kommande läsår, betyg och nationella ämnesprov.

Utvecklingssamtalsdag 31/8. Inga vanliga lektioner denna dag.

NO: Vi har introducerat terminens första arbetsområde, Livets utveckling. Vi har läst, pratat om och sett på film om hur man tror att det första livet utvecklades för ca. 3.5 miljarder år sedan. Vi har även pratat om fotosyntesens historia och det första livet i havet. Nästa vecka läser vi om fiskarnas tid.

Teknik: Vi har pratat om vad, som definierar ett tekniskt föremål. Låt gärna era barn beskriva detta för er! I nästa vecka kommer vi prata om datorn och dess delar.

Matte: Vi fortsätter med decimaltal blandat med taluppfattningsövningar och problemlösning. En lektion i veckan går garandterat till annat arbete än boken. Läxa till måndag: Om man inte är färdig med sidan 12 ska man räkna dit, så att man är redo för s. 13 på måndageftermiddag.

Svenska: Vi har nu kommit in i boken Ett hål om dagen. Vi pratar mycket om svåra ord och har skrivit olika korta texter som beskriver olika delar i boken. Nästa vecka kommer vi fortsätta med det och diskutera handlingen och karaktärer i smågrupper. Läxa till tisdag: Läsa kapitlen 6-9, skriva ner svåra ord och skriva ner något som var viktigt. Om man inte är färdig med frågorna om Mr. Sir måste man skriva klart dem till tisdag också. Tänk på att skriva så att läsaren förstår vad frågan är!

 

  • Varför kallas Mr Sir så?
  • Skriv ner allt du har fått reda på om hur Mr Sir ser ut. Tänk ut resten själv. Hur tror du att Mr Sir ser ut? Lång, kort, smal, tjock, hårväxt, mörk, ljus, stark, klen, ung, gammal.
  • Vad tror du att han tycker om sitt jobb?
  • Hur tror du att hans relation med ungdomarna på Camp Green Lake är?
     

V.34

Ma: Vi gör Diagnos 1 som ett förtest, planering skickas med hem på måndag.

SV: Vi börjar läsa Ett hål om dagen och arbeta med förklarande texter.

Hej alla sexor och välkomna till ett nytt spännande läsår! Onsdag och torsdag är mentorsdagar och tiderna  är 8.10 - 14.00. På fredag börjar vi läsa enligt schema som delas ut på onsdag. Torsdag den 17/9 ska vi ha en utedag då vi går till Akalla by där vi äter lunch och har några trevliga timmar tillsammans. Det är viktigt att du klär dig i bra skor och kläder efter väder. Vi tar lunch från skolan men du bör ta med extra vatten och du får gärna ta med frukt eller en macka. Det blir kul att se er igen!

 

Dela:
Kategorier: