5c

 

Vecka 10 (5-9/3)

Simning på måndagar vecka 10, 11 och 12 klockan 14-15.00. Kom ihåg badkläder och handduk! Kika gärna in på idrottsbloggen för simschema samt annan information; http://solhemidrott.blogspot.se/

Matematik: Vi behöver fortfarande lite mera tid till kapitel 6 "Tal". Läxa vecka 10: att vara klar med kapitel 6.

I flexgrupperna har vi kapitel 7 "Bråk". Vi kör huvudräkningsspel och problemlösning.

Svenska: Skrivprojektet i flexgrupperna går vidare. Vi gör klart våra recensioner.

No: Vi gör klart avsnittet och ska skrivande en jämförande text "Fjällen - Alperna". Vi kör en Quizlet för att ytterligare öva begreppen i området.

TK: Vi jobbar vidare med våra beskrivande och ställningstagande texter om energi. När texterna är klara kommer eleverna få ta hem dem för påseende. Tanken är att ni då ska ge dem repsons utifrån medföljande matriser.

 

Vecka 9 Sportlov

 

Vecka 8 (19-23/2)

Matematik: Vi behöver fortfarande lite mera tid till kapitel 6 "Tal". I flexgrupperna har vi kapitel 7 "Bråk".

Svenska: Skrivprojektet i flexgrupperna går vidare. Vi gör klart våra recensioner.

No: Vi gör klart avsnittet och ska skrivande en jämförande text "Fjällen - Alperna". Vi kör en Quizlet för att ytterligare öva begreppen i området.

Teknik: Vi har pratat om hur vi får energi/el från vattenkraftverk och kärnkraftverk. I nästa vecka ska eleverna skriva en sammanfattande text där de presenterar sina tankar om vår energiförbrukning, hur har den förändrats över tid? var får vi i Sverige vår energi ifrån? De ska även ta ställning till för och nackdelar med olika sätt att framställa energi samt hur kan vi hushålla med energi.

SO-prov om Vasatiden torsdag 22/2. Träna genom att besvara de instuderingsfrågor du fått av Anders (tre papper). Svaren finns i PULS Historia sid 114 - 139. Om du behöver, kan du få kopior på lärarens antecknade svar på frågorna.

 

Vecka 7 (12-16/2)

Matematik: Vi gör klart kapitel 6 "Tal". Vi kör "Bingel", vilket eleverna med fördel även kan göra hemma. Fokusera gärna på uppgifterna "Vikt och volym" och "Tal". I flexgrupperna kör vi igång med "Bråk".

Svenska:  På måndagar startar vi upp ett skrivprojekt under temat "hemma". Eleverna lär sig hur man bygger upp texter och hur man skriver olika genrer. I övrigt arbetar vi med recensioner. Vår bibliotekarie Anna kommer att presentera böcker för klassen. Vi kommer att se film och ha filmsamtal kommande fredagar.

No: "Europas sista vildmark" där vi kommer jämföra svenska fjällen och Alperna. Vi lär oss många olika begrepp såsom fjällbjörkskog, kalfjäll, trädgräns mm. Vi kommer att träna hur man skriver en jämförande text.

Tisdagen den 13 februari åker vi till Vasamuseét. Vi samlas i klassrummet i vanlig tid. Medtag egen matsäck eller om du beställt skolans matsäck. Vi är tillbaka i skolan senast i ordinarie tid som skoldagen slutar.

Onsdagen den 14 februari har klassen skridskoåkning på Spånga IP. Medtag skridskor och hjälm. Har du inte skridskor, ta kontakt med Tomas (idrottslärare) för lån från skolan. Vi äter lunch i skolan som vanligt.

 

Vecka 6 (5-9/2)

Matematik: I flexgrupperna gör vi klart kap 4 Vikt och volym. Vi fortsätter med kapitel 6 "Tal". Den här veckan fokuserar vi på negativa tal, likhetstecknets betydelse och de fyra räknesätten samt gör diagnosen. Vi kör "Bingel", vilket eleverna med fördel även kan göra hemma. Fokusera gärna på uppgifterna "Vikt och volym".

Svenska:   Vi arbetar med En bok i världsklass där temat i år är "hemma". På olika sätt bearbetar vi temat tillsammans. Vi läser olika böcker som sedan "diskuteras" i boksamtal i blandande grupper på fredagar. På måndagar startar vi upp ett skrivprojekt under temat "hemma". Eleverna lär sig hur man bygger upp texter och hur man skriver olika genrer.

No:" Europas sista vildmark" där vi kommer jämföra svenska fjällen och Alperna. Vi lär oss många olika begrepp såsom fjällbjörkskog, kalfjäll, trädgräns mm.

TK:  Vårt nya arbete handlar om energi och målen är: 1.att lära oss olika sätt att hushålla med energi i våra hem samt 2. att förstå och kunna värdera konsekvenser av teknikval. Till exempel för- och nackdelar med olika tekniska lösningar kopplade till energi. I veckan som gick pratade vi om solenergi, för- och nackdelar. Eleverna är väldigt intresserade och kunniga. Fortsätt gärna samtalen om hur vi får energi till våra hem hemma. I denna vecka ska vi prata mer om energi och då fokuserar vi på den vi får från vindkraftverk.

 

Vecka 5 (29/1-2/2)

Måndagen den 29/1 flyttar vi tillbaka till vårt nyrenoverade klassrum i A-huset.

Tisdagen den 30/1 är det utvecklingssamtal, se nedan under vecka 3! Mikaels grupp kommer att ha samtal i klassens ordinarie klassrum i A-huset. Välkomna!

Eftersom teknik är nytt ämne på schemat och vad det gäller skriftliga omdömen har jag (Sandra) satt omdömen för HT17. Ni hittar dem på Skolwebben och när ni tittar på omdömena kan ni även se hur mycket av kunskapskraven för ämnet, som har uppnåtts och vad som återstår att jobba mot.

Matematik: I flexgrupperna fortsätter vi med kap 4 Vikt och volym. Vi fortsätter med kapitel 6 "Tal". Den här veckan fokuserar vi på negativa tal, likhetstecknets betydelse och de fyra räknesätten. Vi kör "Bingel", vilket eleverna med fördel även kan göra hemma. Fokusera gärna på uppgifterna "Vikt och volym".

Svenska:   Vi arbetar med En bok i världsklass där temat i år är "hemma". På olika sätt bearbetar vi temat tillsammans. Vi läser olika böcker som sedan "diskuteras" i boksamtal i blandande grupper på fredagar. På övrig svenskatid arbetar vi med läsförståelse och tj-ljudet.

No:" Europas sista vildmark" där vi kommer jämföra svenska fjällen och Alperna. Vi lär oss många olika begrepp såsom fjällbjörkskog, kalfjäll, trädgräns mm.

 

Vecka 4 (22-26/1)

Matteproven är rättade och genomgångna tillsammans med eleverna. Jag har uppmanat dem att ta hem proven och visa er där hemma. Proven behöver inte komma tillbaks till skolan./Mikael

Utvecklingssamtal: se nedan under vecka 3!

Matematik: I flexgrupperna fortsätter vi med kap 4 Vikt och volym. Vi fortsätter med kapitel 6 "Tal" där vi övar på de fyra räknesätten. Den här veckan fokuserar vi på division med rest och division med minnessiffra.

Svenska:  Vi arbetar vidare i de flexibla undervisningsgrupper på svenskan. Eleverna få gå till olika "stationer" där de bland annat tränar stavning, berättelseskrivande, retorik, drama, faktatextskrivande och filosofiska samtal. Vi arbetar med En bok i världsklass där temat i år är "hemma". På olika sätt bearbetar vi temat tillsammans. Vi läser olika böcker som sedan "diskuteras" i boksamtal i blandande grupper på fredagar. På övrig svenskatid gör vi serier.

Hemuppgift: Läsning av "Stjärnenatt", Katarinas grupp: Läs t o m post-itlappen. Skriv ner tre frågor på innehållet på ett papper som du tar med dig på fredag.Hemuppgift:

No: Tisdag 23/1: Vi har ett digitalt prov på kapitel 3, se nedan under vecka 3. Vi introducerar kapitel 1 Europas sista vildmark där vi kommer jämföra svenska fjällen och Alperna.   

 

Vecka 3 (15-19/1)

Välkomna till en ny termin!

Utvecklingssamtalsdag tisdagen den 30 januari. Mikaels grupp har fått tider med sig hem idag fredag. Anders (vikarie för Kristoffer) grupp kommer snart att få sina tider.

Läxhjälp är på måndagar klockan 15.00-16.30 i gröna rummet i A-huset.

Teknik: Vi fortsätter att arbeta med våra egna pappersförpackningar. Om du vill ha något speciellt material hemma som du vill använda till din förpackning (t.ex. snören, garner eller vackert papper) så är du välkommen att ta med detta till teknikundervisningen. 

Matematik: I flexgrupperna fortsätter vi med kap 4 "Vikt och volym". I klassen startar vi upp kapitel 6 "Tal".

Svenska: Vi arbetar vidare i de flexibla undervisningsgrupperna. Eleverna få gå till olika "stationer" där de bland annat tränar stavning, berättelseskrivande, retorik, drama, faktatextskrivande och filosofiska samtal. Eleverna kommer att få nya böcker som läses hemma och som sedan "diskuteras" i boksamtal i blandande grupper på fredagar. Vi introducerar "En bok i världsklass" med tema "Hemma". Vi ska läsa olika böcker och skriva olika texter med temat.

No: Vi avslutar kapitel 3 "Våra sinnen". Vi har arbetat med hörsel, syn, lukt ,smak och känsel. Vi introducerar kapitel 1 "Europas sista vildmark" där vi kommer jämföra svenska fjällen och Alperna. Tisdagen den 23/1 (framflyttat datum) har vi prov på sidorna 44-59 och frågorna på sidorna 44 och 67. Eleverna har fått låna hem en no-bok så de kan läsa på kapitlet.

Ny mentor i klassen (vikarie för Kristoffer) är Anders Martin, han kommer att ha so. Ny lärare i idrott är Tomas Olofsson. Ny lärare i textilslöjd är Maria Wikström.
 

 

Vecka 51 (18-21/12)

Klassen flyttar under måndagen till B-huset. Där kommer vi att vara under ca 4 veckor eftersom vårt ordinarie klassrum ska renorveras och målas. Klassrummet i B-huset är det som ligger på bottenvåningen, mitt emot träslöjden.

Ma: Vi avslutar terminens arbete.

Sv: "

No: " Prov tisdagen den 16/1 på "Våra sinnen". Provet kommer att göras digitalt.

Teknik: Klassen har haft sin sista tekniklektion för terminen. Då utvärderade vi och blickade framåt. Jag ska nu sätta mig ner och gå igenom elevernas anteckningar. Vi fortsätter med våra pappersförpackningar nästa termin så att alla får en chans att göra klart och visa upp sina skisser, ideéer och modeller. Därefter ska vi läsa om,energi.

Torsdagen den 21/12 är terminens sista dag. Vi har olika aktiviteter i hela årskursen i blandade grupper. Vi avslutar dagen och tar jullov klockan 14.00. Nästa termin börjar onsdagen den 10/1 klockan 08.10 enligt ordinarie schema.

Tisdagen den 30/1 är det utvecklingssamtalsdag och eleverna är lediga från skolan, dock ska de delta i sitt utvecklingssamtal. Exakta tider kommer senare!

Vill passa på att önska alla en God Jul & Ett Gott Nytt År och tacka för denna termin! / Mentorerna Mikael & Kristoffer

 

Vecka 50 (11-15/12)

Ma: Fredagen den 15/12 har vi matteprov på kapitel 2 (geometri) och kapitel 5 (Temperatur och diagram). Eleverna kan repetera gröna rutor på kapitlen och göra repetitionssidan 155. I skolan kommer vi att göra ett häfte med sammanfattningar av kapitlens stoff och övningsuppgifter.

No: Vi jobbar med smak och lukt.

Sv: Vi gör klart vårt skrivarbete "Instruktioner". Läsförståelse.

Tk: På torsdag har vi terminens sista teknikpass. Vi ska då repetera det vi jobbat med under hösten och utvärdera vårt eget lärande. Vi fortsätter med våra pappersförpackningar efter jullovet, innan vi börjar läsa om nästa område som är, energi.

Onsdag 13/12 tittar vi på luciatåget i musiksalen.

Avslutningsdagen torsdagen den 21/12 slutar eleverna klockan 14.00.

Vecka 49 (4-8/12)

Ma: Vi fortsätter och arbetar med kapitel 2 och 5 tills alla är klara. Vi arbetar i flexibla grupperna med kapitel 4 "Vikt och volym".

Sv: Vi arbetar med att skriva instruktioner. Läsläxa till fredag 8/12, sista gången i dessa böcker. Glöm inte att ta med boken till skolan och lämna in den.

No: Hörselskador, buller och synskador.

Teknik: Vi fortsätter vårt kreativa arbete med att skapa snygga och praktiska pappersförpackningar. Eleverna kommer få omdöme i teknik för höstterminen. I tidigare skolår 1-4 har tekniken ingått i NO-blocket, men från åk 5 har det en "egen" tid på schemat och därför vill vi ge omdömen för höstterminen. Vi har lärt oss om begreppen teknik, tekniska föremål, tekniska system och vi har fördjupat våra kunskaper inom det tekniska systemet, papperstillverkning. Vi har främst jobbat med NTA-lådan papper och i samband med detta arbete har vi besökt Tumba pappersbruk. Hur eleverna deltagit och tagit till sig denna undervisning ligger till grund för höstens bedömning. Ni kommer kunna se teknikomdömena på skolwebben den 18/12.

Vecka 48 (27-30/11)

Måndag 27/11: Simning

Tisdag 28/11 åker samtliga årskurs fem till Naturhistoriska Riksmuseet. Skoldagen börjar som vanligt kl 8.10 och vi beräknar vara tillbaka på skolan senast 14.30. Kom ihåg matsäck! De elever som beställt matsäck från skolan får det.  

Fredag 1/12: Studiedag, ledigt för eleverna.

--------

TK: Vi har pratat om förpackningar. Hur kan de se ut och varför? Vi pratat om materialet till pappersförpackningar som grovt kan delas in i tre kategorier: papper, kartong, wellpapp. Vi har provat på att vika förpackningar i papper, några har vikt i kartong. Nästa vecka ska eleverna designa egna pappersförpackningar. Förpackningarna ska vara snygga, säkra och säljande!

MA: Vi gör klart kapitel 2 om geomteri. Vi börjar repetera och förbereda oss för kommande matteprov.

SV: Vi påbörjar att skriva "Instruktioner".Vi fortsätter arbetet i svenska med de flexibla arbetsgrupperna.

NO: Vi skriver faktatexter om "ljud" och läser om syn- och hörselskador.

 

Vecka 47 (20-24/11)

Matematik: Vi jobbar klart och gör diagnoser på geometri och temperatur/diagram.

Svenska: Vi gör klart våra miljöbeskrivningar och gör kamratbedömningar på dessa. Vi fortsätter arbetet med olika teman i våra flexibla grupper. Vi har läsläxa till fredag i våra böcker, för aktuella sidor se fliken för klass 5d.

No: Vi fortsätter på temat "Våra sinnen". Nu blir det hörsel och ljud.

SO: Vi fortsätter med geografin och Nordens länder. På fredagen avslutar vi veckan med ett religionstest som tidigare meddelats.  

IDH: Simning på måndagens lektion. Gäller veckorna 47-49 (måndagar)

Hemuppgift och prov: 

SO: Prov på fredagen 24/11 (Kristendom, judendom och islam)

 

Vecka 46 (13-17/11)

Matematik: Vi fortsätter med geometri i våra flexibla grupper. I övrigt så jobbar vi med kapitel 5 "Temperatur och diagram", veckomål t o m sidan 137.

Svenska: Vi arbetar med drama, faktatexter, retorik, filosofiska samtal, stavning/handstil eller dramaturgi i våra flexibla grupper. I övrigt ska vi skriva "Miljöbeskrivningar" i texter. Läsläxa till fredag i den bok som eleven valt. Var beredd att kunna svara på frågor om boken.

No: Vi arbetar med "Sinnena", denna vecka är det ljus/hörsel/ljud.

SO: Vi har nu avslutat religionen och kommer fram till jul arbeta med ”Norden och dess grannländer”.Fredag V.47 kommer klassen ha ett test på de religioner vi jobbat med. Eleverna har fått hem instuderingsfrågor till detta test.

Teknik: Vi arbetar vidare med NTA-lådan Papper och tittar närmare på det tekniska systemet återvinning. Det finns en quizlet kopplat till arbetsområdet, träna på begreppen hemma så att du känner dig säker.

Idh: HLR och Nödsituationer

Hemuppgift:

Teknik till torsdag 16/11: Läs text om mjölkkartonger, ta med kartong hemifrån. Träna på begreppen i quizleten Papper (länk ovan).

Svenska till fredag 17/11: Läsläxa

Matematik till fredag 17/11: se veckomål ovan!

 

Vecka 45 (6-10/11)

Ma: Vi fortsätter med geometri i våra flexibla grupper. Vi startar med kapitel 5 om temperatur och diagram.

Sv: Vi fortsätter med j-ljudet och börjar arbeta med miljöbeskrivningar i texter. Vi startar upp en ny omgång med läsgrupper/läsläxa.

No: Vi fortsätter med sinnena. Vi skriver kortare faktatexter om synen och hörseln

SO: Läs/lyssna och öva på Sid 116-127 till torsdagen 9/11.

 

Vecka 44 (30/10-3/11)

Vi önskar alla elever ett härligt höstlov. /Mikael & Kristoffer

 

Vecka 43 (23-27/10)

Vi påminner alla vårdnadshavare i år 5 att svara på den enkät som ni fått mailade till er från CMA Research. Enkäten ska vara besvarad senast den 27/10.

Teknik: Vi forsätter med vårt papperstema. I november ska vi åka till Tumba pappersbruk för att se hur man gjorde papper förr. Vi ska få tillverka papper med deras pedagoger och vi kommer få lära oss om sedeltillverkning mm. Mer information när besöken närmar sig.

SO: Fortsätter med kristendomen.

Ma: Vi har matteprov på kapitel 1 och 3 tisdagen den 24/10, se nedan under vecka 42. I övrigt jobbar vi vidare i våra flexibla grupper med geometri.

No: Vi startar upp nästa arbetsområde som är "Våra sinnen".

Sv: Vi arbetar med stavning (j-ljudet) och ser fortsättningen på våra filmer om vänskap. På fredag blir det gruppdiskussioner om filmerna.

 

Hemuppgift

SO: Läsa/Lyssna och öva på sid 96-107 till tisdag 24/10.

MA: Matteprov tisdag 24/10.

 

Vecka 42 (16-20/10)

Vi får besök av "fluortanten" som berättar om hur man ska sköta sina tänder.

So: Fortsätter med kristendomen.

Idrott: Dans

Matematik: se vecka 41 och under rubriken "Hemuppgifter"

Svenska: Vi är nu klara med "broschyrerna" och funderar över hur vi ska redovisa arbetet. Vi skriver recensioner av våra böcker. Vi ser film.

No: se vecka 41 och under rubriken "Hemuppgifter"

Teknik: I förra veckan tillverkade vi eget papper. Den här veckan ska vi se hur vårt papper blev, vi ska dokumentera hur vi tillverkade pappret och vi ska befästa ord och begrepp som hör till papperstillverkning. Läxa att öva på begreppen i denna quizlet.

 

Hemuppgifter:

SO: Läs/lyssna och öva på sid 86-95 (Kristendomen) till tisdag 17/10.

No-prov fredagen den 20/10 Repetera sidorna 22-43 i Koll på No 5. Besvara frågorna på sid. 22 och sid.43. Kolla av att du kan förklara begreppen på sidan 43.             

Matematikprov tisdagen den 24/10 på kapitel 1 Stora tal och kapitel 3 Decimaltal. Du kan förbereda dig inför provet genom att läsa igenom informationsrutorna på gröna sidor, sammanfattningarna på sid 37 och 95 och räkna repetitionssidorna 154 och 156 i matematikboken. Räkna gärna uppgifter på blåa eller röda sidor och utmaningen för varje kapitel om du inte har hunnit med det under lektionerna.

 

Vecka 41 (9-13/10)

Påminnelse: Viktigt att anmäla frånvaro varje dag! Sms, app, skolwebben eller via telefon. Se instruktioner här på hemsidan!

Teknik: Den här veckan kommer vi lära oss att tillverka eget papper. Vi kommer lära oss en del nya ord och begrepp. Arbetet med papper går ganska fort framåt, men vi kommer repetera allteftersom så att alla nya ord, begrepp och kunskaper får chans att befästas!

Matematik: Vi fortsätter med kapitel 3 ytterligare någon vecka. Vi gör diagnos, röda sidor och börjar repetera till matteprov i vecka 43 (tisdag 24/10). Se nedan för mer info!  Vi börjar också med kapitel 2 om "Geometri", vilket kommer ske i de "flexibla grupperna". Vi kör "Bingel" så vi kan befästa våra kunskaper ordentligt.

No: Vi börjar avsluta kapitlet om kroppen och börjar repetera inför prov i vecka 42 (fredag 20/10). Se nedan för mer info!

Sv: Vi har börjat att göra broschyrer, kombinera text och bild. Vi har läsläxa till fredag 13/10, nu ska boken läsas ut. Kom ihåg att ta med den och lämna in den!

SO: Vi fortsätter med religion. V.41-42 Kristendom och V.43 Islam

Idrott: Bollekar inomhus

-----

No-prov den 20/10 Repetera sidorna 22-43 i Koll på No 5. Besvara frågorna på sid. 22 och sid.43. Kolla av att du kan förklara begreppen på sidan 43.             

Matematikprov den 24/10 på kapitel 1 Stora tal och kapitel 3 Decimaltal. Du kan förbereda dig inför provet genom att läsa igenom informationsrutorna på gröna sidor, sammanfattningarna på sid 37 och 95 och räkna repetitionssidorna 154 och 156 i matematikboken. Räkna gärna uppgifter på blåa eller röda sidor och utmaningen för varje kapitel om du inte har hunnit med det under lektionerna.

SO: Läs/lyssna på sid 46-56 till tisdag 10/10.

 

Vecka 40 (2-6/10)

Påminnelse: Viktigt att anmäla frånvaro varje dag! Sms, app, skolwebben eller via telefon. Se instruktioner här på hemsidan!

 

Teknik: Vi ska arbeta med uppdrag 3, som handlar om hur papper tillverkas industriellt. Vi kommer prata om det tekniska systemet: papperstillverkning- från träd till papper. "Läsläxa" i teknik till torsdag.

Matematik: Vi gör klart kapitel 3 "Decimaltal". Minsta veckomål är att göra klart t o m diagnosen.

Svenska: Vi jobbar med "broschyrer". Ta gärna med egna hemifrån som inspiration. Vi tittar på film om grammatik. Läsläxa till fredag 6/10 i våra läsböcker. För aktuella sidor se nedan under vecka 38.

No: Våra muskler och skelettet.

Idrott: Nu går vi in för terminen och kommer under v.40-41 ha olika bollekar.

So: Vi har nu avslutat ”Politiken” med ett Val där partierna har fått argumenterat för sin sak. Denna vecka startar vi igång Religion och kommer där koncentrera oss på ”skillnader och likheter inom kristendom, islam och judendom.

--------------------------------------------

So: Hemuppgift till tisdag 10/10 (V.41). Läs/Lyssna och öva på sid. 46-56. Skriv ner frågor som dyker upp samt ord du inte förstår. Böckerna delas ut under tisdag, 3/10.

 

Vecka 39 (25-29/9)

Matematik: Vi fortsätter med "Decimaltal" och minsta veckomålet är till uppgift 59.

Svenska: Vi skriver färdigt våra "spännade berättelser" och gör kamratbedömning. Fredag 29/9 är det läxa att läsa upp texten hemma (arbetsblad).

Läsläxa till fredag 29/9 i respektive läsbok, se nedan för exakta sidor!

Teknik: Vi fortsätter med NTA-lådan Papper, vi arbetar med uppdrag 2 där vi undersöker papper och lär oss vad papper är gjort av. Läxa i teknik till torsdag!

No: Kroppen. (texter, tankekartor, återberättande och sammanfattningar.

------

Tisdagen den 10/10 är det vaccinering för några elever. (Gardasil)

 

Vecka 38 (18-22/9)

Teknik: Vi påbörjar ett nytt arbetsområde, Papper. Vi utgår från en NTA-låda och gör olika undersökningar, samtalar, läser texter och tittar på film för att lära oss med om papper.

Matematik: Vi börjar på kapitel 3 "Decimaltal". Minsta veckomål är till uppgift 24. Vi gör en fördiagnos till "geometri" som vi kommer att arbeta med i de "flexibla grupperna".

Svenska: Vi gör en ny skrivuppgift som heter "Spänning". Vi har läsläxa till fredagar i våra läsböcker. Vi fortsätter med boksamtal i våra grupper.

 

I kungens spår: 22/9 sid. 50, 29/9 sid. 74, 6/10 sid. 102, 13/10 läs ut.

Törnrosens nyckel: 22/9 sid. 150, 29/9 sid.209, 6/10 sid.279, 13/10 sid. läs ut.

Månjättarna: 22/9 sid. 59, 29/9 sid.75, 6/10 sid.96, 13/10 läs ut.

Stjärnkikaren: 22/9 sid. 103, 29/9 sid. 143, 6/10 sid.199, 13/10 läs ut.

 

No: Dags för blodomloppet och kroppens reningsverk. (läsa texter, tankekartor, återberättande och sammanfattningar)

So: Fortsätter jobba med klassen olika partier.

----

Tisdagen den 19/9 har klassen fotografering.

Onsdagen den 20/9 kl 14.25-16.00 är det syskonfotografering för de som önskar.

Fredagen den 22/9 springer de som anmält sig "Lidingöloppet". Egen matsäck/skolans matsäck. Övriga elever har vanlig skoldag.

Tisdagen den 10/10 är det vaccinering för några elever. (Gardasil)

 

Vecka 37 (11-15/9)

Teknik: Vi ska prata mer om teknik, förr och nu.

Matematik: Vi gör klart kapitel 1 och fortsätter sedan med kapitel 3 "Decimaltal". Veckomålet/planering kommer under veckan. Vi gör en fördiagnos till "geometri" som vi kommer att jobba med i de "flexibla grupperna".

Svenska: Vi har gjort kamratbedömningar på de texter som skrevs i förra veckan. Nu är det dags för er föräldrar att lyssna på elevernas texter. Läxa till onsdag 13/9 att läsa upp berättelsen högt hemma. Arbetsblad att fylla i. Fredag 15/9 är det läsläxa i den bok som varje elev har valt. Vi kommer att ha boksamtal i grupper.

No: Vi arbetar med andning och blodomloppet. Vi läser texter, ser film och gör sammanfattningar.

IDH: Tisdagen den 12/9 har vi orientering i Kallhäll. Medtag lämpliga kläder, vattenflaska och matsäck. (eller om du beställt matsäck från skolan).

SO: Fortsätter med politiken och har plickersförhör på fredagen 15/9 på sid 72-82.

---------

Vecka 38, tisdagen den 19/9 har klassen fotografering.

 

Vecka 36 (4-8/9)

Matematik: Vi gör klart kapitel 1 "Stora tal" och gör diagnosen. (veckomål: minst klar t o m diagnosen)

Svenska: Vi gör klart "berättelse med början och slut". Vi gör kamratbedömningar och utvärderar vad vi lärt oss om skrivande. Läsläxa i "Drakskeppet" t o m sidan 120 till fredag 8/9.

Teknik: Vi har läst om tekniken i vår vardag och pratat om vad vi använder för teknik dagligen.

No: Vi har lärt oss om fotosyntesen och om varför det är viktigt med en bra frukost. Vi fortsätter med andningen och hjärtat.

Tisdagen den 5/9 åker klassen iväg till stan för att göra ett studiebesök. Lunch i skolan. ”Forum för levande historia”
Föräldrar som vill följa med, kontakta Kristoffer.karnik@stockholm.se

SO: Vi fortsatter arbete med Kapitlet ”Politik” och hur Sverige styrs! Eleverna hade i uppgift att läsa hemuppgiften (64-71) som vi kommer diskutera under denna vecka. Under fredagen kommer ett kortare förgör på dessa sidor.
V.35 Har jobbat med olika begrepp som är viktiga inom politiken samt börjat se ”Dröm om demokrati!

Läxa till fredag 8/9 Läs igenom sidorna 72-81 minst 2 gånger och fundera på vad det står!

Idh: Vi tränar orientering inför 12/9 då vi har friluftsdag i kallhäll med orientering som en av aktiviteterna. Testat på APP spelet ”Turf” med blandad framgång tyvärr. Har varit roligt och uppskattat men tyvärr ibland krånglat för vissa.
På idrottsbloggen hittar ni Terminsplaneringen.

 

Vecka 35 (28/8-1/9)

Teknik: Vi har pratat om vad som är teknik och hur man kan definiera begreppet teknik. I nästa vecka fortsätter vi att prata om den teknik vi har i vår vardag.

Matematik: Vi fortsätter med "Stora tal" (multiplikation, division och problemlösningsmetoder). Minsta veckomålet är till uppgift 67.

Svenska: Vi har läsläxa i "Drakskeppet" till fredagen den 1/9, sidorna 48-86. Vi arbetar med ordklasser, ordkunskap och gör en skrivuppgift.

No: Vi fortsätter med "Kroppen" och lär oss mera om vad maten innehåller och varför kroppen behöver energi.

So: Läxa till fredag 1/9: se nedan under vecka 34.

----

Utvecklingssamtalsdag 31/8: Eleverna är lediga men är med på sitt samtal. Välkomna! /Mikael & Kristoffer

 

 

Vecka 34 (21-25/8)

Idag (tisdag 22/8) har alla elever i min mentorsgrupp fått med sig en lapp hem där tiderna för utvecklingssamtalen finns för torsdagen den 31/8. /Mikael Ohlsson

 

Så är terminen igång och vi har haft 3 fina dagar i klassen! /Mikael Ohlsson

Välkomna på föräldramöte tisdagen den 22 augusti, klockan 18.30-20.00. Vi samlas i musiksalen som ligger högst upp i A-huset.

Svenska: Vi börjar på en gemensam bok "Drakskeppet", eleverna har läxa till fredag 25/8 att ha läst sidorna 13-47. Vi kommer sedan att ha boksamtal om det vi läst.

Matematik: Vi har börjat på kapitel 1 "Stora tal" och eleverna har fått en planering för kapitlet. Viktigt att ha koll på vad man minst måste hinna varje vecka. Man får gärna göra mer!

För vecka 34 är veckomålet att minst ha kommit till sidan 12 (uppgift 31).

Tider för utvecklingssamtalen torsdagen den 31 augusti kommer i början på vecka 34.'

---------------------------------------------------------------------------------------------

SO: Vi har börjat terminen med samhällskunskap och kommer under några veckor framåt jobba med frågor som ”Hur styrs Sverige? Vad gör regering/riksdag? Val, hur går det till? Demokrati/diktatur, vad är det?

Klassen har fått två hemuppgifter:

Till fredag 1/9 läs sid 64-71 i ”Upptäck Samhällskunskap”

Till fredag 8/9 läs sid 72-82 i ”Upptäck Samhällskunskap

Jag vill att eleven läser igenom sidorna ordentligt (minst 2gånger) och funderar på vad som står. Om de uppstår några frågor/funderingar så skriv ner dessa.

Vi kommer tillsammans sedan gå igenom sidorna och diskutera eventuella frågor.

Klassen har under denna vecka fått tillgång till ”inläsningstjänst”. Eleverna har fått användarnamn och lösenord. Ett bra hjälpmedel både i skolan och hemma./Kristoffer Karnik

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Läxor:

måndag 21/8: Ha läst igenom "Elevens val"-broschyren och vara beredd att göra sitt val till terminens Elevens val.

fredag 25/8: Svenska: läsläxa, se ovan!

fredag 25/8: Matematik: veckomål, se ovan!

Fotografering sker i vecka 38, datum meddelas senare.

 

-----------------------------

 

 

Välkomna alla nya årskurs ”femmor” till ett nytt läsår, ett extra varmt välkomnande till våra nya elever Le Le och Mathilda i 5B, Velyatin och Huan Huan i 5C samt Amanda, Maja F, Maja N.

Vi startar upp med två mentorsdagar. Onsdag den 16/8 samlas vi i ute på skolgården utanför A-huset kl. 8.10. Lunch i skolan och vi slutar dagen kl. 14.00.

Torsdag 17/8 åker alla fyra klasserna till vikingastaden Birka. Vi samlas i skolan kl. 8.10 och åker gemensamt till båten. Lunchmatsäck fixas av skolan, vill ni ta med mellanmål så är det okej. (Du hinner fika både på dit- och hemvägen då båtresan tar ca. en timme). Vi är åter vid Stadshusbron kl. 15.30 för vidare färd tillbaka till skolan. Kläder efter väder.

Fredag 18/8 börjar vi med vanliga skoldagar enligt schemat.

Föräldramöte för hela åk. 5 sker tisdagen den 22/8, kl. 18.30 – 20.00. Samling i musiksalen i A-huset.

Utvecklingssamtalsdag är inbokat till torsdagen den 31/8. All undervisning utgår, tider meddelas senare.

Mentorer i klasserna kommer att vara Sara Tobiasson och Johanna Thulén i 5A, Anders Friström och Sara Tobiasson i 5B, Mikael Ohlsson och Kristoffer Karnik i 5C samt Sofia Solman och Kristoffer Karnik i 5D. Mikael Carlsson från Klubben kommer att vara i klasserna och i arbetslaget.

 

Kom ihåg att ta med väska första mentorsdagen för papper och dylikt. Besök vår hemsida solhemsskolan.stockholm.se för mer information.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela:
Kategorier: