5c

Veckobreven finns från och med nu på Skolplattformen. Ring supporten på Kontaktcentrum 08-508 11 552 eller maila era frågor e-support@stockholm.se om ni inte kommer in!

Veckobrev, inför vecka 44

Välkommen till klass 5cs veckobrev! Här får du information om vad vi gör i skolan, viktiga datum, viktig information från ämneslärare. Från och med vecka 45 kommer veckobreven endast att publiceras på Skolplattformen. Hoppas att alla redan har testat att logga in och nu hittar exempelvis närvaro/frånvaro, planering och bedömning samt veckobrev och annan viktig information på Skolplattformen. Ring supporten på Kontaktcentrum 08-508 11 552 eller maila era frågor e-support@stockholm.se om ni inte kommer in! 

Information om veckan som varit 

I veckan har vi på skolan haft extra fokus på vänskap. Vi faddrade med åk 2c på Solhemsängen och hade en supertrevlig stund tillsammans. Vi har även sjungit glada sånger om vänskap! Veckan avslutas med utflykt i Lunda. Vi säger hej då till två fantastiska kamrater, Barin och Diana som flyttar från Spånga och därför byter skola. Vi kommer sakna dessa fina tjejer väldigt mycket och önskar dem lycka till i sina nya skolor! 

Inför nästa vecka 

Det är det dags för höstlov/läslov! Hoppas vädret blir bra och att ni alla får lite härlig tid tillsammans med era barn! Vi pedagoger jobbar extra hårt måndag till onsdag om det är så att ni vill ha kontakt med oss så finns vi på plats i skolan. Eftersom det är läslov vi vill uppmuntra alla att läsa mycket. Barnen har fått hem ett läsbingo och man kan även gärna använda följande sida https://www.jagharläst.se/ 

Viktiga datum

29/10-2/11 höstlov  

3/12 Studiedag 

21/12 höstterminens sista skoldag

Vecka 43

Information om veckan som varit

Den här veckan har varit en riktigt bra vecka! Måndagen började med klassråd där eleverna helt på egen hand tog fram olika alternativ till belöning i utmaningen Beat the teacher (då de inte skulle använda mobilerna på rasterna under två veckor). Belöningen som vann flest röster var att gå till Lunda, leka, grilla korv och titta på löv i olika färger. Det sista inslaget i samarbete med Lena som undervisar i bild så att klassen kunde få mer tid att spendera i Lunda. Vi går på lunchrasten och är i Lunda till sluttid på fredag den 26/10. Bra avslut på veckan och en bra start på höstlovet! 

Efter måndagens klassråd lekte hela klassen i klätterställningen och stämningen var på topp! Vi har pratat mycket om vad som är ett okej beteende i skolan. Vad är okej att säga och göra för att det ska kännas bra för alla? Alla vet innerst inne hur man bör vara mot andra, men det är inte alltid man förstår hur ens eget agerande framstår för andra. Därför speglar vi elevernas beteende så att de får en chans att se hur de uppfattas av andra. Därmed får de en chans att ändra sitt beteende till det bättre. 

Inför nästa vecka

Nästa vecka har vi på skolan extra fokus på vänskap. Det kommer synas på olika sätt och det börjar med fadderträff. På måndag ska vi faddra med åk 2c. De som vill och får för er föräldrar går direkt till Solhemsängens skola. Vi möts där 09:00. De som vill ta sällskap från Solhemsskolan ses på skolgården 08:45 för en gemensam promenad. 

Svenska: Vi arbetar vidare med Klara svenskan och läsförståelse.

Elevens val: På torsdag är det dags för nya grupper i elevens val.

Matematik: Vi har avslutat decimaltal för den här gången och börjar nu med vikt och volym. Vill man förbereda sig inför vikt och volym kan man gärna ta en titt på denna film. Vikt och volym På onsdag har vi flex-grupper med fokus på geometri. 

SO: Dags att knyta ihop säcken och jämföra de religioner som vi studerat. 

NO: Vi läser vidare om kroppen. Vi pratar om god och varierad kosthållning. Eleverna har i uppgift att kolla efter vitaminer och mineralämnen i den mat de äter hemma. Öva gärna begrepp med hjälp av bingel.se. 

Teknik och bild: Vi går till Lunda på fredag. Kanske hittar vi något där som har med vårt tema papper att göra.. Vi kommer även studera färger i naturen.

IDH - läs om idrottsämnet här; http://solhemidrott.blogspot.com/

Kom ihåg:

Måndag: SO-läxa 

Tisdag: idrottskläder och handduk, flickorna vaccineras 

Onsdag: idrottskläder och handduk

Torsdag: 

Fredag: utflykt till Lunda, kläder efter väder och ta gärna med någon fika (ex. smörgås) samt något att dricka. Vi tar med kycklingkorv, bröd, frukt och festis från skolan. Vill någon förälder vara med oss och grilla samt umgås är ni varmt välkomna till Lunda!

Viktiga datum: 

29/10-2/11 höstlov 

3/12 Studiedag

21/12 höstterminens sista skoldag

Vecka 42

Information om veckan som varit 

Denna vecka har vi arbetat en hel del med hur du som elev tar ansvar för att bidra till en god arbetsmiljö. Vi har pratat mycket om ödmjukhet och hur vi är mot andra i vår omgivning. Alla ska känna glädje över att komma till skolan och få lära sig nya saker varje dag. Tillsammans skapar vi en miljö där detta är möjligt!

Inför nästa vecka 

Svenska: Vi arbetar vidare med Klara svenskan och kapitlet om nyhetsartiklar är snart avslutat. Vi fortsätter också med den gemensammahögläsningsboken. Nästa vecka blir det en del fokus på stavning och en skrivövning.

Elevens val: På torsdag är det sista gången för första omgångens elevens val. 

Matematik: Vi jobbar vidare med decimaltal i klassen. På bingel.se finns övningar till detta område. Parallellt med detta har flera elever påbörjat att skapa “matte-spel” i Scratch. På onsdagar har vi flex-grupper med fokus på geometri. 

SO: Vi fortsätter med religion och tar oss an Islam v.42. Veckan innan lovet knyter vi ihop säcken och jämför religionerna. Läxa till måndag 15/10 sid 116-128. Läs igenom och fundera.

NO: Vi läser vidare om kroppen. Öva gärna begrepp med hjälp av bingel.se.

Teknik: Vi jobbar vidare med NTA-papper och nu är det dags att tillverka eget arbete. Har ni äggkartonger hemma vill vi gärna att ni tar med dessa till skolan.

IDH - läs om idrottsämnet här; http://solhemidrott.blogspot.com/ 

Kom ihåg: 

Måndag: SO-läxa 116-128

Tisdag: idrottskläder och handduk

Onsdag: idrottskläder och handduk

Torsdag: 

Fredag:

Viktiga datum:  

29/10-2/11 höstlov 

3/12 Studiedag

21/12 höstterminens sista skoldag

Vecka 41

Vi har bra flyt i arbetet nu och alla elever har kommit igång i alla ämnen. Vi pratar återkommande om målen i IUP:n och hur vi ska arbeta för att nå dessa. Utöver prat om måluppfyllelse pratar vi mycket om hur vi tillsammans ska skapa en bra arbetsmiljö där vi trivs, känner oss trygga och gillar att vara i skolan. Vi har en god arbets-studiero i klassrummet, vilket är härligt! Det är riktigt kul att undervisa i 5c tycker samtliga pedagoger!

Svenska: Vi arbetar vidare med återberättande texter, nyhetsartiklar. I samband med detta har vi arbetet med meningsbyggnad, skiljetecken, styckeindelning och syftningar. Vi arbetar också med läsförståelse på olika sätt. Dels med övningar i blandade grupper av åk.5-elever och dels i klassen. I 5c läser jag en bok högt  som vi sedan bearbetar enskilt och i grupp. Vi diskuterar ord och begrepp som dyker upp, pratar om handlingen, ställer frågor till texten och sammanfattar det vi läst. Boken heter Kensukes rike av Michael Morpurgo. Det är nu en paus några veckor med läsläxan med läsprotokoll, men jag vill att eleverna fortsätter att läsa regelbundet. //Anita Christiansson

MA: Vi jobbar vidare med decimaltal. Eleverna har fått hem ett arbetsblad så att ni ska kunna se vad det är de behöver kunna när det kommer till att omvandla enheter cm - dm -m. Prata gärna om detta hemma, eftersom det är svårt att greppa. I veckan ska vi jobba vidare med uppställning av decimaltal (subtraktion och addition). Film om decimaltal.

TK: Vi jobbar med det tekniska systemet, "papperstillverkning".

NO: Nu läser vi om kroppen, i veckan har vi läst om matspjälkningen och detta ska vi fördjupa oss i ytterligare.

 

Vecka 40

NO: Vi har påbörjat vårt arbete om Kroppen och våra sinnen. Vi kommer prata mycket om hur kroppen och dess organ samt sinnen fungerar. Under arbetet kommer vi även prata om vikten av att äta varierad kost, röra på sig och sova lagom mycket. Eleverna kommer få föra kost/rörelse/sov/skärmdagbok under ett par veckor för att synliggöra vad de gör med sin tid och hur deras "görande" påverkar deras "mående".

TK: Vi jobbar vidare med NTA-Papper. Vill man öva begrepp kopplat till detta arbete finns en quizlet som stöd.

MA: Vi har börjat jobba med decimaltal i matematiken. Vi kommer även öva på att omvandla enheter, cm - dm - m. Detta är svårt och här behövs er hjälp med att repetera och färdighetsträna hemma. Vi har en planering som det är viktigt att vi följer, det kan innebära att man behöver jobba lite hemma eller på studiestödstid.

Idrott: Vi har avslutat området friluftsliv med fokus på orientering. Eleverna har kämpat på riktigt bra ute varje vecka! From vecka 40 är vi inomhus på idrotten. Vi kommer att starta upp med området "Bollekar" kommande två veckor där vi övar de motoriska grundformerna kasta-fånga, men även andra förmågor som att anpassa sina rörelser till olika lekar/spel, samarbete och rumsuppfattning övas. Vi har besök på idrottslektionerna i form av en VFU-student från GIH (Gymnastik och idrottshögskolan) som gör sin första praktik hos Anna. Studenten kommer att få chans att öva sig i att planera och genomföra delar eller hela lektioner med samtliga klasser.

SO: Vi fortsätter med religionerna och efter judendomen kommer kristendomen. Läs/lyssna igenom sid 86-96 till måndag. Detta för att ha lite koll innan vi startar.

Vecka 39

Svenska: Fortsatt arbete med att skriva och läsa nyhetsartiklar. Begrepp att kunna: rubrik, ingress, brödtext, underrubrik, bild och bildtext. Jag har också börjat med en högläsningsbok Kensukes rike av Michael Morpurgo. Eleverna får träna på olika lässtrategier och läsförståelse i anslutning till berättelsen. De får bearbeta skriftligt och muntligt, enskilt och i grupp, i bild och i text.

Läxa: Även denna vecka läsläxa med läsprotokoll och läslogg som lämnas in på fredag.

NO: Vi har avslutat Europas sista vildmark och ska i nästa vecka börja läsa om kroppen och våra sinnen. Ett stort arbetsområde som stäcker sig över resten av terminen i NO. Alla har fått hem ett arbetsblad där de ska läsa en kort faktatext och svara på frågor.

TK: Vi har påbörjat vårt NTA-tema, papper. Planering för arbetsområdet finns på Skolplattformen. Eleverna har fått med sig en uppgift att göra hemma. Tanken är att de ska studera lika olika papper hemma så att vi kan diskutera deras upptäckter i nästkommande vecka.

MA: Vi avslutar arbetet i denna omgångs "flex-grupper" med fokus på taluppfattning nu på onsdag. I klasserna åk 5 introducerar vi decimaltal. De elever som inte hunnit klart med Stora tal har fått hemläxa. Vecka 41 blir det nya "flex-grupper" som ska arbeta med geometri utifrån sina förkunskaper.

SO: Jobbar på med religion och först ut är Judendomen. Läs/Lyssna igenom sid 46-56 så du kommer förbered till måndagens (24/9) lektion

Vecka 38

IDH: Vi är fortsättningsvis utomhus på idrotten hela september månad. Kläder efter väder gäller. Vid ihållande regn under lektionstiden är vi inne. Vi övar förmågan att orientera i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, kartors uppbyggnad och symboler samt lekar och andra fysiska aktiviteter i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider. Fr.o.m. vecka 40 dvs. 1/10  är vi inomhus. OBS! tisdag 18/9 är det en idrottsdag ute i Kallhäll. Vi kommer att vara utomhus hela dagen så kläder efter väder är extra viktigt och att matsäck och vattenflaska är nedpackad. Jag vill även passa på att be alla elever som har möjlighet att ta hem appen "Turf" som vi kommer att försöka använda under lektionstid för orientering med digitala hjälpmedel. Detta är alltså inget krav från skolan utan en önskan till de som har möjlighet. Mer information om "Turf" finns på idrottsbloggen. Välkommen att kika in på bloggen för ämnet Idrott och hälsa om ni vill läsa lite mer om idrottsämnet på Solhemsskolan samt en mer detaljerad terminsplanering; http://solhemidrott.blogspot.com/ Skolplattformen kommer senare att ersätta bloggen. Hälsningar Anna :)

MA: Vi jobbar med Stora tal och detta arbete behöver vi ägna även nästa vecka åt. I "flex-grupperna" arbetar vi med taluppfattning utifrån resultat från FAT test för åk 5 (Förstå och använda tal). De hemuppgifter som barnen får är viktiga  att göra och vi ser gärna att ni hjälper dem med för att de ska hänga med. Om ni har svårt att hjälpa till hemma rekommenderar vi barnen att gå på studiestöd på måndagar.

NO: Vi läser om Euorpas sista vildmark och i veckan lärde vi oss om djur och växter i Alperna. Öva gärna begrepp med hjälp av denna quiz: https://quizlet.com/258580921/flashcards

SO: Avslutade Samhällskunskapen under v.37 med ett tankekarta förhör. Kommer under v.37 startat upp ett Religion och Abrahamsreligionerna. INGEN LÄXA V.38

Vecka 37

Svenska: Vi fortsätter med återberättande texter och nu är målet med arbetet att skriva egna nyhetsartiklar. Vi förbereder genom att läsa nyhetsartiklar och se på hur de är uppbyggda.

MA: Vi har gjort diagnosen kopplad till Stora tal och i veckan jobbar alla vidare utifrån sin hållplats. Individuella läxor vid behov.

NO: Vi läser om Europas sista vildmark och det är dags att läsa om Alperna. Kommer ni in på Skolplattformen så finns en pedagogiska planering för området att ta del av.

Mentorstid: Vi förbereder oss inför utvecklingssamtalen.

SO: Fortsätter med politiken även denna vecka. Måndagens SO utgår och istället tar  MA den lektionen. Alltså får klassen till onsdag på sig med läxan, sid 76-83. Eleverna får läxa måndag till måndag. Är man frånvarande, eget ansvar att ta reda på läxan. Jag uppdaterar ämnet på fredagar.

Läxa till fredag: Läsa 20 minuter per dag och fylla i läsprotokoll och läslogg. Det blir läsläxa i tre veckor  framöver.

Viktiga datum:

11/9 utvecklingssamtalsdag (inga lektioner denna dag)

18/9 orienteringsdag

 

Vecka 36

IDH: Vi är fortsättningsvis utomhus på idrotten hela september månad. Kläder efter väder gäller. Vid ihållande regn under lektionstiden är vi inne. Vi övar förmågan att orientera i den närliggande natur- och utemiljön med hjälp av kartor, kartors uppbyggnad och symboler samt lekar och andra fysiska aktiviteter i skiftande natur- och utemiljöer under olika årstider. Fr.o.m. vecka 40 dvs. 1/10  är vi inomhus. OBS! tisdag 18/9 är det en idrottsdag ute i Kallhäll. Vi kommer att vara utomhus hela dagen så kläder efter väder är extra viktigt och att matsäck och vattenflaska är nedpackad. De elever som vill ha matsäck från skolan måste meddela det till sin mentor senast fredag 7/9. Jag vill även passa på att be alla elever som har möjlighet att ta hem appen "Turf" som vi kommer att försöka använda under lektionstid för orientering med digitala hjälpmedel. Detta är alltså inget krav från skolan utan en önskan till de som har möjlighet. Mer information om "Turf" finns på idrottsbloggen.Välkommen att kika in på bloggen för ämnet Idrott och hälsa om ni vill läsa lite mer om idrottsämnet på Solhemsskolan samt en mer detaljerad terminsplanering; http://solhemidrott.blogspot.com/ Hälsningar Anna :)

Tack för ännu en härlig skolvecka!

Föräldramöte torsdag 6/9 kl. 18-19. Samling i musiksalen.

Svenska: Vi har startat upp ett arbete med återberättande texter där vi tränar på att berätta muntligt, läsa och skriva återberättande texter. Vi genomför också läsförståelsetester inför kommande läsprojekt.

Läxa till fredag 7/9: Planera, genomföra och redovisa en kort intervju för en mindre grupp i klassen.

NO: Vi läser om Europas sista vildmark. En planering för detta arbetsområde finns i Skolplattformen. Vi hoppas att alla elever ska lära sig att hitta dit under nästa vecka:-) Om man varit sjuk och missat filmen Livet i fjällen så finns denna på sli..se. Där kan eleven logga in och titta på filmen. Har man glömt hur man kommer in får man fråga om hjälp i skolan!/Sandra

För att lära sig viktiga begrepp kopplat till detta arbetsområde kan man gärna öva med hjälp av denna quiz: https://quizlet.com/258580921/flashcards.

SO: Läxa till måndag 3/9, sid 64-75 i "Upptäck samhällskunskap". Läs/Lyssna och öva på dessa sidor, ta hjälp av att göra egna tankekartor.
       Läxa till måndag 10/9 sid 76-83 i SO bocken. Läs/Lyssna och öva på dessa sidor, ta hjälp av att göra egna tankekartor.

MA: I matematiken jobbar vi med taluppfattning och stora tal. Här har vi en del att jobba med och det kommer bli en del läxor framöver med färdighetsträning. Uppställningar i alla fyra räknesätten behöver befästas. Likaså behöver eleverna bli säkrare på hur man avrundar och räknar ut "på ett ungefär" (överslagsräkning). Redan nu kan ni prata matte med era barn i olika situationer. Vi övar de fem förmågorna, begreppsförmåga, metodförmåga, problemlösningsförmåga, förmågan att kommunicera samt förmågan att resonera. Fråga era barn om de har koll på vad de olika förmågorna innebär!/Sandra

 

 

Vecka 35

Tack för en rolig första skolvecka! Det känns toppen att vara igång och nu ser vi fram emot en fortsatt lärorik och spännande höst:-). Det har blivit några justeringar i schemat på grund av att det var för tight med tid mellan idrott och lunch. Vi delar ut nya scheman på måndag. Vill man redan nu kolla in schemat ligger det på Skolplattformen under fliken schemavisaren.

Matematik: Vi startar kapitel 1 "Stora tal". Eleverna har fått en veckoplanering som vi försöker följa. Vi har även låtit eleverna göra en "förtest" inom taluppfattning och utifrån det resultatet har vi delat in eleverna i olika mattegrupper så att vi kan möta eleverna på den hållplats de befinner sig. Vi jobbar då alla åk 5 tillsammans i det vi kallar "flex-grupper". Första passet i "FLEX" är på onsdag.

SO: Vi har denna vecka pratat om studieteknik och testat de vi pratat om. Kommande veckor blir det samhällskunskap med VALET 2018 i fokus.// Kristoffer

Mentorstid: Förutom samarbetsövnignar och fix i klassrummet har klassen gjort trivselregler som berättar om hur de vill att det ska vara i klassen.

Tillsammans har klassen 5c pratat om och kommit överens om hur vi vill att det ska vara i klassen så att alla ska tycka att det är roligt att gå i skolan

  • Vi vågar säga vad vi tycker utan att någon skrattar eller säger onödiga kommentarer.
  • Vi räcker upp handen när vi vill ha ordet.
  • Vi lyssnar när andra pratar.
  • Vi visar varandra uppmärksamhet.
  • Vi kommer i tid.
  • Vi är bra på att samarbeta med andra.
  • Vi är rädda om skolans, våra egna och andras saker.

Vecka 34
Varmt välkomna tillbaka!
måndag mentorsdag: Vi ses i klassrummet klockan 9 och du slutar 14. Kom ihåg skolväskan.
tisdag mentorsdag: skoldag 8-14
onsdag-fredag: Läser vi enligt ordinarie schema

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dela:
Kategorier: