April 2018

Klockövning

Glimtar från 2c v. 16

Vi i 2c har haft en fin vecka och vi är jätteglada att våren är här. Vi har arbetat med klockan, både på matematiklektionerna och på engelskalektionerma. Här spelar vi ett klockspel.

Klockövning

Här tränar vi på att säga vad klockan är på engelska.
-What time is it?
-It´s……o´clock.

Klockövning

Vi har avslutat vårt spännande tema om rymden. Nu kan vi jättemycket. Här är våra fina rymdenböcker som vi har gjort.

Rymdböcker

Här är våra tittskåp med våra planeter i solsystemet.

Tittskåp

Vi gillar att röra på oss i 2c och det gör vi varje dag. På fredagarna brukar vi köra vår fredagsdans ”I´ve got this feeling”.

Fredagsdans

Trevlig helg!
Vårhälsningar 2c

 

Elever på skolgården

Glimtar från 5b v. 15

Det är roligt när vi får kolla på film eller ha boksamtal på fredagar.

Vi kör King på rasterna, det tycker vi är jätteroligt och de flesta är med. Vi kör alltid King på rasterna för att vi verkligen är beroende av det. Vi brukar köra väggen på rasterna, det är roligt. Jag och mina kompisar har lekt många fotbollslekar det här året. Det är skönt att sola på rasterna. När vi kör King på rasterna är de flesta i klassen med och det är väldigt roligt. Innan Påsklovet så simmade vi med klassen och det var roligt.

Några av mina So-grejer blev kvar i Ryssland efter Påsklovet, så nu har jag fått nya.

Tre stycken i klassen busade och kastade flygplan på vår VFU-student när han hade prov med oss för att skoja med honom. Vi visste att han skulle klara det, och vår lärare hade sagt att vi skulle göra det.

Det är kul att man får röra sig och dansa på femminuters pauserna.

När vi drar stickor när någon ska säga nånting så blir jag oftast dragen väldigt sent och det är irriterande.

Det är väldigt roligt när vi får besök för då får man lära sig något utifrån och inte bara i skolan.  Vi har haft besök i klassen från Tyskland i flera veckor.

Jag längtar tills vi ska springa Järvastafetten i vår, det ska blir roligt.

Det kommer vara roligt att få besök av Sören Olsson.

Det kommer bli roligt att åka till Skansen och klappa små djur.

Det är skönt att det snart är sommarlov, det är bara några månader kvar.

 

Glimtar från fritids Västan v. 14

Hej, jag heter Rebecka Hellberg och studerar till grundlärare mot fritidshem & bild på Stockholms universitet. Under veckorna 12-21 är jag på Solhemsängens skola och på fritidshemmet Västan. Dessa veckor kommer jag att hitta på olika aktiviteter som fokuserar på det kreativa skapandet.

Stiliserad hand

Här har en elev ritat av sin hand för att sedan med färgpennor, ge den en 3D-effekt.

Låtsasmat

Här har en elev utvecklat emoji-uppgiften till att skapa en hel ”lunchbricka” med emojimat! Eleverna var väldigt kreativa och hade många egna idéer. De inspirerades av varandra och kom på många nya lösningar. Tillsammans uppfann och skapade de många nya emojis.

Under påsklovet har vi arbetat med temat ”Kroppen och uttryck” och eleverna har fått testa olika material och arbetssätt för att skapa. De har bland annat arbetat med trolldeg och skapat ansikten, jobbat med collage och människokroppen, uppfunnit egna emojis, ritat en hand i 3D och tecknat ansikten som uttrycker två olika känslor.

Kollage

Vi har arbetat med collage, där eleverna skulle skapa människor som uttryckte en känsla. Här har en elev skapat en glad, en arg och en bekymrad människa. De skulle endast använda tidningar så bokstäverna är utklippta från tidningen. En utmaning att hitta passande kroppsdelar men ett roligt resultat!

Ansikten med 2 känslor

Här har eleverna fått skapa ett ansikte som visar två olika känslor. Vi pratade mycket om vilka känslor som finns, hur ansiktet ser ut då och vilka färger som kan symbolisera dessa känslor.

Koppling till styrdokumenten (Lgr11) syfte och mål:
Undervisningens syfte är att utveckla elevernas förmåga till att med bilder uttrycka ett budskap. Att använda olika tekniker och verktyg för att framställa bilder. Undervisningen ska även utveckla elevernas kreativitet och främja deras intresse för att skapa. Syftet är även att uppmuntra elevernas problemlösningsförmåga och förmåga till att ta egna initiativ och arbeta på ett utforskande och undersökande sätt (Skolverket, 2017, s. 28)

Koppling till läroplanen i bild- Centralt innehåll, årskurs 1–3:

Bildframställning:
- "Teckning, måleri, modellering och konstruktion"
- "Framställning av berättande bilder, till exempel sagobilder"

Redskap för bildframställning:
- "Olika element som bygger upp en bild: färg, form, linje, yta samt för och bakgrund"
- "Plana och formbara material, till exempel papper, lera, gips och naturmaterial och hur dessa kan användas i olika bildarbeten"
 

Dela:
Kategorier: