Klass 6b

Tisdagen den 29 maj klockan 18-19 är alla vårdnadshavare till elever i årskurs 6 välkomna till A-huset på Öppet Hus i respektive hemklassrum. Ni får då möjlighet att titta på ert barns nationella prov i svenska, engelska och matematik. Eftersom proven är sekretessbelagda är det inte tillåtet att fotografera eller kopiera hela eller delar av provet. Det finns även möjlighet att se åk6 BILD-utställning av slutarbeten i bild på temat SANNINGar nere i gamla matsalen i A-huset.

Vecka 22

NO: Vi besöker Lunda på onsdag för att göra en fältstudie, vi går tillsammans från skolan kl 9.30 då vår lektion börjar. På torsdag utvärderar vi årets NO och teknikundervisningen.

Teknik: Vi har en sista lektion med "Produktdesign" och gör klart våra hattar och vår dokumentation. Kom ihåg att ta med material hemifrån om du önskar något speciellt!

Vecka 21

SO: Vi har påbörjat det sista arbetsområdet i religionskunskap Leva tillsammans. Det blir läsning och diskussioner i smågrupper och sen gör vi pjäser och spelar upp i klassen.

Svenska: Vi ska arbeta med nationella minoritetsspråk.

Matematik: Eleverna arbetar med repetition från läromedlet Tummen Upp. Innan terminen är slut ska alla kapitel vara räknade, rättade och inlämnade. Eleverna har också fått sina nationella prov och kontrollräkna sina poäng.

Läxa till 25/5: Redovisning av en jämförande undersökning. Eleverna har planerat en produktundersökning i skolan. Nu ska de testa två produkter hemma och planera en redovisning för en grupp i klassen.

NO: Vi arbetar med vårat enskilda arbete "Anpassningar i naturen" som ska vara klara att redovisas på torsdag! Tänk på att faktatexter ska vara utskrivna så kompisarna kan läsa dem (maila även en kopia till Johanna.thulen@stockholm.se). Det har delats ut NO-läxor som ska vara gjord till torsdag den 24/5.

Teknik: Vi fortsätter arbeta med "Produktdesign", kom ihåg att ta med material hemifrån om du önskar något speciellt. Skolan håller med återvinningsmaterial (tidningar, textila spillbitar, tejp, lim etc.).

Vecka 20

NO: Vi fortsätter att arbeta med våra egna projekt i kapitlet "Anpassningar i naturen".

Teknik: Vi påbörjar terminens sista arbetsområde "Produktdesign". 

Vecka 19

SV/SO: Fortsatt arbete med hinduism och buddhism.

NO: Vi introducerar ett nytt arbetsområde "Anpassningar i naturen" och gör en gemensam planering över hur vi kan arbeta med innehållet. 

Teknik: -

Idrott: Fr.o.m. vecka 19 med start måndag 7/5 kommer vi att vara utomhus på idrottslektionerna fram till skolavslutningen. Vi kommer att repetera karta inför orientering i den bekanta miljön Spånga, vistas uppe i Dalaskogen, Soltunet, Mellangårdsplanen och Lunda för friluftsliv, olika spel och lekar. Eleverna behöver alltså tillämpa principen "kläder efter väder" och eftersom vädret kan skifta en del är det bra med ett yttre plagg t.ex. en typ vindbyxa och vindjacka som lätt går att ta av och på när vi är ute. Eleverna får gärna ha med sig en vattenflaska om de vill. Vid ihållande regn just under lektionstiden är vi inomhus. Glada hälsningar Anna :)

Vecka 18

SO/Sv: Fortsatt arbete med de fem världreligionerna och jämförande faktatext.

SO.prov: religion den 16/5. Läs på i arbetshäftena.

NO: Det är många NO-pass som försvinner för oss. På onsdag är det nationella prov i engelska och vår NO-timme går bort. På torsdag skriver vi i alla fall ett prov för arbetsområdet "Befruktning och fortplantning". Vi har repeterat kapitlet i skolan men vill du repetera ytterligare kan du träna i bingel, träna på begreppen i denna quizlet eller träna på instuderingsfrågorna som delats ut.

Teknik: Vi avslutar vårt arbetsområde "Tekniska system i hemmet" och skriver två "Tummen upp" sidor. 

Vecka 17

SO: Vi börjar arbeta med hinduism och buddism

Svenska: Vi läser och skriver jämförande faktatexter.

NO: Vi presenterar de bergepp som vi arbetat med och gjort planscher över. Vi börjar repetera till NO-provet. Vi har skjutit fram NO-provet eftersom det är studiedag den 26/4, vi skriver istället provet en vecka senare, torsdagen den 3/5 (du får onsdagslektionen till att repetera inför provet). Du kan redan nu börja förbereda dig inför provet genom att göra en bingel och träna i denna quizlet

IDH: Vi har nu tema Rörelse till musik (dans) på idrotten. Vi har repeterat grundstegen i bugg, vals, foxtrot och även gått igenom en dans till låten "Classic" som eleverna ska öva på till fredagens lektion för att visa sin förmåga att anpassa sina rörelser till takt och rytm. Då kommer de att visa den för mig i grupp. Hej och hå - dansa på! Hälsningar Anna. 

Dansen finns på film som ni kommer till om ni klickar på länken; https://www.youtube.com/channel/UCJz0e0ulVcu39Xt32RudzDA

För de elever som vill skicka in film på sin dans går det fint att göra det till mig; anna.lindgren@stockholm.se

 

Vecka 16

Matematik: Den här veckan har det varit fokus på matematikämnet. Eleverna har skrivit nationella prov i matematik. De har också fått se resultaten av sitt matematikprov, som de skrev i mars. Resten av terminen kommer vi att ägna åt att arbeta mer individuellt, med de delar av ämnet som eleven behöver förbättra.

SO: Vi kommer att arbeta med de fem världsreligionerna och etik resten av terminen. Denna vecka repeterar vi judendom och kristendom.

Svenska: Vi läser vidare och arbetar med vår gemensamma bok .Resten av terminen kommer vi att arbeta med faktatexter och de nationella minoritetsspråken.

Läsläxa till fredag:

NO: Vi fortsätter arbeta med "Befruktning och fortplantning", vi får besök av skolsyster Maria och lär oss även mer om hur växter förökar sig. Torsdagen den 26/4 skriver vi ett prov på arbetsområdet. Du kommer att få instuderingsfrågor som hjälp för att repetera i kapitelet, men det finns även ett bingeluppdrag och en quizlet till arbetsområdet. 

Teknik: Vi fortsätter arbeta med tekniska system kopplade till hemmet, denna vecka reflekterar vi över alla de olika föremål vi har i hemmet som sedan blir sopor. 

Vecka 15

NO: Vi fortsätter arbeta med "Befruktning och fortplantning", vi lär oss mer om de olika könsdelarna hos människan. Här är ett tips på en film som fotografen Lennart Nilsson gjort, vackra bilder från hur livet utvecklas. Här finns en quizlet till arbetsområdet. 

Teknik: Vi fortsätter arbeta med kläder, kopplat till återvinning. 

Vecka 14

Vi önskar er ett vilsams och soligt påsklov!

Vecka 13

Svenska: Vi fortsätter att läsa vår gemensamma bok och arbetar med olika uppgifter till den. Diktuppläsning

Matematik: Vi repeterar på Målgången inför nationella proven i matematik som är den 10 och 12 april, veckan efter påsk. Inga läxor. Gå görna in på bingel.se och träna på "Inför nationella proven i matematik". Skolkod 8371. 

Läsläxa till onsdag: Läs kapitlen 14 och 15. Svara på frågorna på arbetspapperet.

SO: Vi arbetar med hållbar utveckling

NO: Vi fortsätter att arbeta med "Befruktning och fortplantning". Denna vecka lär vi oss mer om Hur barn blir till och Olika sexualiteter. Kom ihåg hemuppgiften "28 saker som händer i puberteten" tills onsdag 28/3. 

Teknik: Vi lär oss mer om kläder genom tiderna, vilka tekniska uppfinningar som finns i kläder och vi diskuterar hur vi behöver tänka kring vår klädkonsumtion. 

Vecka 12

Svenska: Vi skriver klart våra dikter och läser vår gemensamma bok och arbetar med olika frågeställningar till boken.

Läsläxa till onsdag och fredag.

SO, geografi: Vi avslutar Europaarbetet och går över till Hållbar utveckling

Idrott: Vi har en sista lektion simning på fredag. Då fortsätter vi att arbeta med nödsituationer vid vatten och då ska alla elever ha med sig kläder att bada med. Gärna längre shorts eller tunnare långbyxor och en t-shirt att kunna ta på sig utanpå sina badkläder. Vi ses! Hälsningar Anna 

NO: Vi har påbörjat ett nytt spännande arbetsområde, "Fortplantning och befruktning". Denna vecka lär vi oss mer om Att bli vuxen och Leva tillsammans. Här är ett tips på en hemsida som kan ha intressant information för dig http://www.umo.se/Kroppen/

Teknik: Vi beskriver och förklarar hur ett vattenlås fungerar, sedan skriver vi även en "Tummen upp" för arbetsområdet. 

Vecka 11

NO: På onsdag kommer vi ha förhör på dessa quizletbegrepp, träna så att du kan dem. Sedan tränar vi på att använda begreppen när vi beskriver och förklarar hur ett fordon kan röra sig från en plats till en annan. På torsdag påbörjar vi ett nytt arbetsområde "Befruktning och fortplantning".

Teknik: Vi gör klart uppgiften från förra veckan då vi ritar och skriver om det tekniska systemet "Vatten och avlopp". Vi gör även en egen konstruktion där vi även tränar på att dokumentera och sedan beskriva och förklara hur konstruktionen fungerar.  

Svenska: Vi arbetar med poetiska texter gemensamt och enskilt. Målet är att framföra sin egen poetiska text för klassen eller en grupp.

SO: Vi avslutar arbetet med filmserien Geografens testamente och arbetar klart med all uppgifter som hör till. Det kan bli en del att göra hemma för de elever som inte hunnit på lektionerna.

Vecka 10

NO: Vi arbetar vidare med Rörelse och kraft (s. 38-41).

Teknik: Vi arbetar vidare med Vatten och avlopp och lär oss mer om de olika delarna i det tekniska systemet. 

Vecka 8

Matemat Problemlösning. Vi studerar olika lösningar på matematiska problem. Denna vecka är det bildlösning och prova dig fram som är metoderna vi använder oss av. Vi förbereder oss också inför nationella proven genom att göra de gamla nationella prov i matematik som finns tillgängliga på Skolverkets hemsida. Veckans mål: T.o.m. sid 89ik: 

SO: Geografi - västra Europa

Läxa till onsdag 22/2: Läs sidorna 46 - 47 i Geografiboken och skriv stödord.

Svenska: Vi är nu klara med argumenterande texter och ska fortsätta med poetiska texter och diktanalyser.

NO: Vi arbetar vidare med "Rörelse och kraft" s. 34-37. Här finns en quizlet för arbetsområdet.

Teknik: Vi börjar arbeta med "Tekniska system" och lär oss med om vatten och avlopp.

Vecka 7

NO: Vi påbörjar ett nytt arbetsområde "Rörelse och kraft" (s. 30-33). Här finns en quizlet för arbetsområdet.

Teknik: Vi fortsätter med uppfinningar och gör även ett kartläggningsmaterial "Tummen upp".

Svenska: Nu ska vi träna på att argumentera muntligt och arrangera debatter. .

SO, geografi: Vi arbetar vidare med Europa

Prov: Den 14 februari är det prov på Södra Europa. Läs sidorna 72- 79 i Geografiboken. Läs också dina anteckningar från lektionerna.

Engelska måndag: diagnostiskt prov på Unit 2. Repetera presenform av verb samt 3:e person singlar (-s); adjektivkomparation (small-smaller-the smallest), this/that-these/those-it; genetiv (ägande)- my mom's bike; did-didn't; djur i Australien. Läs igenom texterna vi jobbat med i Unit 2.

Vecka 6

Läxa till måndag: sök upp mer info om ditt ämne (den text du jobbar med)

NO: Vi skriver ett prov för Universum onsdagen den 7/2. Du kan träna till provet genom att repetera i läseboken, läsa dina anteckningar, svara på instuderingsfrågorna, spela på bingel och spela quizleten Universum (Koll på NO år 6). Lycka till!

Teknik: Vi fortsätter att arbeta med Uppfinningar.

Vecka 5

Engelska: Vi har börjat jobba med olika texter i boken som har att göra med Australien. Eleverna har delats in i grupper och fått välja vilken text de ska arbeta med och senare presentera.

Svenska: Vi förbereder inför de nationella proven genom att skriva olika slags texter och läsförståelseövningar.

SO, geografi: Fortsatt arbete med Europa. Vi jobbar med Södra Europa och Alperna. Ingen läxa denna vecka men gör klart arbetspapper 2 till fredag om du inte är klar med det.

Matematik: Vi har arbetat vidare med det binära talsystemet, gått igenom tiopotenser och fembas samt skrivit diagnos 6. Nästa vecka börjar vi med kapitel 7 som handlar om enheter och skala. Veckomål: Sid. 41. Vi kommer även behöva nöta kort division med decimaler och multiplikationsuppställningar.

NO: Vi fortsätter att arbeta med Universum och kommer arbeta med de uppslag i kapitlet som vi ännu inte arbetat med; Världsbilder (s. 10-11), Galaxer (s. 18-19), Avstånd (s. 20-21), Sattelliter (s. 26-27). Den 7/2 kommer vi ha ett prov på arbetsområdet. Du kan träna till provet genom att repetera i läseboken, läsa dina anteckningar, spela på bingel, spela quizleten Universum (Koll på NO år 6)  och arbeta med de instuderingsfrågor som du får på lektionen.

Teknik: Vi arbetar med Uppfinningar som tagit oss till rymden. Du som inte hunnit skriva klart din text om Alfred Nobel behöver göra det tills på torsdag 1/2 (vem var han? vad uppfann han? finns det onda och goda uppfinningar?).

Vecka 4

Svenska: Argumenterande text - debattartikel. Eleverna har utifrån en modell på hur en debattartikel skrivs, planerat och sökt information för att skriva en egen artikel. Uppgiften var ganska utmanande, men de har kämpat bra.

LÄXA: På tisdag ska debattartikeln lämnas in efter den sista svenslektionen. Om man vet att det blir svårt att hinna måste de skriva klart hemma eller på läxhjälpen på måndag.

SO: Vi arbetar med geografi -Europa.

Matematik: Vi har haft genomgång av matteprovet som eleverna gjorde i slutet av december. De elever som inte hunnit med veckomålet som var att räkna t.o.m. sid 17 behöver ta hem och räkna ifatt! Nästa vecka har vi genomgång om binära tal och skriver diagnos 6.

Engelska: läxa till måndagen 22/1 är att lära sig glosorna på sida 23 i Textbook utantill muntligt: experience, dive master, reef, go scuba diving, gear, for free, while, explore, amazing, shel, brightly coloured, coral, giant clam, shark, be worried, swim-swam, pat, awful, frightened.

NO: Vi fortsätter att arbeta med Universum, vi tillverkar våra egna planscher och visar sedan upp dessa för varandra.

Teknik: Vi lär oss mer om Alfred Nobel, och resonerar kring om det finns goda och onda uppfinningar.

Vecka 3

SO: Nu påbörjar vi arbetet i geografi, vi ska lära oss om vår världsdel Europa.

Svenska: Vi lär oss strukturen för debattartiklaroch skriver i grupp och enskilt.

NO: Vi fortsätter att arbeta med Universum, vi tillverkar våra egna planscher. 

Teknik: Vi lär oss mer om Alfred Nobel. 

Vecka 2

NO: Vi fortsätter arbeta med Universum, glöm inte att lämna in läxan om Stjärntecken på torsdagen!

Teknik: Vi reflekterar över vad vi än så länge lärt oss under läsåret. 

Vecka 50

Svenska: Vi jobbar med argumenterande texter och lär oss hur man bygger upp en debattartikel.

SO: Den svenska historien - 1700-talet- Frihetstiden.

Matematik: Den här veckan har eleverna skrivit sitt sista matteprov. Vi arbetar med problemlösning och tittar på "Spegelvänd", som är en serie från UR med matematikfokus. Utifrån programmen tränar vi på att föra matematiska resonemang med matematiska begrepp

NO: Vi fortästter arbeta med Universum och läs oss mer om hur naturen berättar tiden (s. 22-23) och kometer (s. 16-17). 

Teknik: Vi fortsätter programmera och utvärderar även höstterminen. 

Vecka 49

SO: Vi arbetar med Frihetstiden

Svenska: Argumenterande text

NO: Vi fortsätter att arbeta med universum och tittar närmare på Planeter (s. 14-15) och Naturen som visar tiden (s. 22-23).

Teknik: Vi skriver ett digiexamprov på området Datorkunskap. Du kan förbereda dig till provet genom att läsa dina anteckningar och träna på denna quizlet.  

Engelska onsdag: 

Läs texten ”Mom’s the word” på sid. 20 i Textbook + lär dig glosorna skriftligt utantill: though, suburb, divorced, male, actually, tease, apart from, ordinary, wheelchair, manage, boast, heaps of, trophy, trophies, compare, paralyzed, She proved everyone wrong. 

 

Matematik: Prov i matematik. Måndag den 4/12 del A. Tisdag 5/12 del B. Träna på kapitel 3, 4 och 5 på Bingel och på repetitionssidorna 154-158.

Vecka 48

Svenska: Under veckorna 48 och 49 genomförs de muntliga nationella proven. Vi kommer också att starta upp ett nytt arbetsoråde som behandlar argumenterande texter. Vi ska skriva,läsa och argumentera muntligt.

SO: Vi avslutar stormaktstiden och går vidare i den svenska historien till frihetstiden.

Inga läxor i so och svenska under nationella-prov-veckorna.

Matematik: Vi arbetar med uttryck och mönster. Nästa vecka kommer vi att gå igenom ekvationer. Nästa vecka ska alla ha hunnit räkna alla gröna sidor som veckomål. Diagnos 5 skriver vi på måndag vecka 49.

Engelska onsdag 29/11: Gör klart stencilen du jobbade med på lektionen.

NO: I onsdags skrev vi ett prov för arbetsområdet Ämnen omkring oss, eleverna kommer att få återkoppling på detta när alla elever skrivit klart provet och de är rättade. Kommande vecka arbetar vi vidare med det nya och spännande området Universum. Vi tittar närmare på Solsystemet (s. 12-13) och Planeter (s. 14-15). Om du är frånvarande vid något pass förväntas du läsa in de sidor du missat, hemma eller på läxhjälpen. 

Teknik: Vi arbetar vidare med programmering. Vecka 49 kommer vi att skriva ett digiexam på arbetsområdet Datorkunskap. Du kan förbereda dig genom att läsa igenom dina anteckningar och träna på begreppen i denna quizlet

Vecka 47

Engelska onsdag: Läs texten ”I don’t know where to start” på sid. 16 -17 i Textbook + lär dig glosorna skriftligt utantill:

where to start, a part of, Why don’t we begin?, south of/north of, my strong point, the most poisonous, the deadliest, a sheep, many sheep, as well as, mainly, creature, after all, daydream

Teknik: Vi påbörjar ett nytt arbetsområde, programmering. 

NO: På onsdag (22/11) skriver vi ett prov till kapitlet Ämnen runt omkring oss (sida 58-73). Har du varit närvarande och aktiv på lektionerna kommer du klara diagnosen. Kontrollera att du kan: frågorna på s. 58, målen på sida 59 och rutorna på sida 73. Du kan träna i bingel.se (uppdraget heter Ämnen runt omkring oss) och träna på denna quizlet. På torsdag påbörjar vi ett nytt arbetsområde, Universum. 

Vecka 46

Matematik: Denna vecka har eleverna gjort delprov A i matematik. I klassrummet har de haft vikarier (andra lärare på mellanstadiet) som undervisat medan Ulrika hållt i proven. De har arbetat med koordinatsystem. Nästa vecka kommer vi att prata om proportionella samband och lägesmått. Veckomål: sid 107.

Teknik: Vi loggar in på code.org och börjar programmera!

NO: Vi kommer denna vecka att arbeta med Ädla metaller och Andra metaller.

Vecka 47 (onsdagen 22/11) kommer vi att göra en diagnos på kapitlet ”Ämnen runt omkring oss” (sida 58-73). Har du varit närvarande och aktiv på lektionerna kommer du klara diagnosen. Kontrollera att du kan: frågorna på s. 58, målen på sida 59 och rutorna på sida 73. Du kan träna i bingel.se (uppdraget heter Ämnen runt omkring oss) och träna på denna quizlet.

Vecka 45

Matematik: Matematik: Nationella muntliga prov i matematik. Eleverna har muntliga prov i matematik under vecka 45.

NO: Vi arbetar vidare med Ämnen runt omkring oss, vi läser om Ämnen i jordskorpan och Att få fram metaller ut berget. Det finns en quizlet till arbetsområdet som du kan träna på hemma. Du kan även titta på en film om Kolets kretslopp, vi har arbetat med det hela vecka 43 och det är viktigt att du nu förstår hur kolets kretslopp fungerar. 

Teknik: Vi påbörjar ett nytt arbetsområde Programmering och har en introduktionslektion.

Vecka 44 - höstlov

Vecka 43

Teknik: Vi arbetar vidare med Datorkunskap och läser artiklar om nätsäkerhet. Du som inte lämnat in intervjuläxan behöver göra det. 

NO: Vi arbetar vidare med Ämnen omkring oss. Vi går igenom Kolets kretslopp (s. 62-63) och Ämnen i jordskorpan (s. 64-65). Kolets kretslopp är klurigt att förstå, här är en film som kan vara till hjälp. Det finns även en quizlet med begrepp kopplad till arbetsområdet. 

Slöjd: Inlämningsuppgift i slöjd har presenterats och delats ut. Uppgiften består i två st. delmoment som ska vara ca en A4 vardera. Den ena uppgiften ska handla om en valfri designer, hantverkare, arkitekt, konstnär eller liknande. Den andra ska handla om en valfri ungdomskultur. Lämnas till Anders eller Ullis senast vecka 47.

Vecka 42

Bild: LÄXA i Konsthistoria/Bildanalys.  Arbetsblad utdelat men uppgiften finns även på bildbloggen www.solbilden.blogspot.se under åk6 läxor. Lämnas in så fort som möjligt men senaste datum för inlämning är v43.

Matematik: Skriftligt läxförhör om geometriska figurer på måndag. Vi skriver mattediagnos 3 på onsdag

Engelska onsdag: Test på Unit 1: repetera följande grammatikmomenten: imperfekt av regelbunda verb, frågor med "did", framtidsformen "to be going to" och läs texten om Australien. Se till att alla övningar i Workbook Unit 1 är gjorda.

NO: Vi arbetar vidare med vårt nya arbetsområde, Ämnen runt omkring oss. Vi läser om Olika ämnen (s. 60-61) och Kolets kretslopp (s. 62-63). Det finns en quizlet kopplat till arbetsområdet, Ämnen runt omkring oss, som ni kan börja titta på. Det är många nya begrepp och vi kan behöva fylla på vår quizlet. 

Teknik: Vi redovidas läxan (intervjuuppgiften) i smågrupper och arbetar sedan med datorns historia och tekniska utveckling. 

Vecka 41

Engelska onsdag: Alla skriftliga övningar till Unit 1 i Workbook ska vara gjorda.

Teknik: Vi tar igen en förlorad tekniklektion och får denna vecka två! Vi arbetar vidare med Datorkunskap och sorterar klart våra mappar, tränar på att söka information från olika källor. Vi lär oss även mer om källkritik.

NO: Vi påbörjar ett nytt arbetsområde, Ämnen omkring oss

Idrott: Idrottsbloggen är uppdaterad! Klicka på länken för att komma dit; http://solhemidrott.blogspot.se/

Vecka 40

Bild: LÄXA i Konsthistoria/Bildanalys.  Arbetsblad utdelat men uppgiften finns även på bildbloggen www.solbilden.blogspot.se under åk6 läxor. Lämnas in så fort som möjligt men senaste datum för inlämning är v43.

Teknik: Vi arbetar vidare med Datorkunskap, vi fortsätter att organsiera i våra mappar och söka information.

NO: Denna vecka skriver ett avslutande prov för arbetsområdet Livets utveckling

Här är några tips på hur du kan öva inför NO-provet:

- Läsa sida 42-57 i Koll på NO.

- Kontrollera att du kan svara på frågorna på sida 42 och 57.

- Träna begreppen i quizleten Livets utevckling (Koll på NO kapitel 2)

- Repetera i Bingel

Engelska, onsdag: titta på följande länk/länkar och välj ett roligt fakta om Australien som du vill lära dig mer om, ta reda på det och berätta sedan för dina klasskompisar (och mig) om det: 

https://www.youtube.com/watch?v=axYTfaDz9EY&t=184s eller https://www.youtube.com/watch?v=Vgj70MSUFho 

Hittar du fakta någon annanstans så är det förstås ok.

Vecka 39

Bild: LÄXA i konsthistoria.  Arbetsblad utdelat men uppgiften finns även på bildbloggen www.solbilden.blogspot.se under åk6 läxor. Lämnas in så fort som möjligt men senaste datum för inlämning är v43.

Matematik: Vi har arbetat med procent, bråkform och decimalform. Vi har också haft en lektion där eleverna grupparbetade med sannolikhet genom att kasta tärning. Om vi kastar tärningen tillräckligt många gånger så kommer den att landa ungefär 1/6 av gångerna som ettor, 1/6 som tvåor, treor osv. Resultatet i ett enskilt kast med tärningen anses bero på slumpen, men sannolikheten att en viss händelse ska inträffa går att räkna ut. Vi kommer att prata mer om sannolikhet nästa vecka.
Matteprov på kapitel 1 och 2 blir måndag den 2/10 (del A) och tisdag 3/10 (del B).

Engelska onsdag: eleverna har fått en lista med användbara uttryck som är bra att kunna när man diskuterar olika ämnen. Eleverna har klistrat in lappen i WB och tagit bild på den. Uttrycken ska de kunna utantill muntligt.

Teknik: Vi arbetar vidare med Datorkunskap, vi går igenom hur en dator är uppbyggd, samt begreppen nätverk och molntjänst. Vi börjar sortera bland våra dokument. 

NO: Vi arbetar vidare med Livets utveckling. Vi tittar närmare på Charles Darwin, Carl von Linné och Djurrikets stamträd (s. 54-55). Vi repeterar även kapitlet genom att göra en ordfläta och att träna i Bingel. Vi har prov på kapitlet onsdagen den 4/10 (s. 42-57 i Koll på NO).

Här är några tips på hur du kan öva inför NO-provet:

- Läsa sida 42-57 i Koll på NO.

- Kontrollera att du kan svara på frågorna på sida 42 och 57.

- Träna begreppen i quizleten Livets utevckling (Koll på NO kapitel 2)

Vecka 38

Fotografering måndagen den 18/9 kl 10.05

Engelska måndag:  på läxhjälpen kl. 14.30-16.00 är det omprov på glosor: exciting, seem, huge, look forward to, bother, tricky, assignment, fall behind, suggestion, now and then, explain, I’d appreciate, cunning, effort, tiny, embarrassing, sooner or later.

Gör också klart stencilen ni jobbade med på lektionen.

Matematik: Vi arbetar med procent. Denna vecka har eleverna räknat ut vad 25%, 50% och 75% av en vara är. Eleverna ska kunna växla mellan bråkform, decimalform och procentform. En fjärdedel 1/4, är det samma som 0,25 och 25%. Det här är typisk matematik i affären. Prata gärna med era barn om vilken metod ni använder. Utgår ni från hälften, fjärdedelar, tiondelar, eller räknar ni ut det på mobilen? Det finns många olika bra metoder. Nästa vecka handlar det om att 1% är en hundradel och att kunna räkna ut % utifrån 1% av 100. Veckomål: Hinna räkna minst till sid 46 på gröna sidorna

NO: Vi fortsätter arbeta med Livets utveckling. Denna vecka övar vi på att beskriva och förklara, utifrån dinousariernas tid. Om du vill träna på begrepp så finns en uppdaterad quizlet här. Vi läser också om Däggdjuren blir vanligast (s. 52-52).

Teknik: Vi fortsätter att arbeta med Datorkuskap.Vi får besök av vår skolbibliotekarier Anna som både kommer visa vilka resurser eleverna har via skolan och hur en söker information effektiv på nätet. 

Vecka 37

SO-geografi: Vi avslutar arbetet med jordens yttre och inre krafter.

Fredag 15/9 Prov- se papper med vad du ska kunna.

Svenska: Vi arbetar med förklarande texter samt gemensam läsning och bearbetning av skönlitterär text.

Teknik: Vi arbetar vidare med Datorkunskap och lär oss vilka olika delar en dator är uppbyggd av och hur de samverkar. Här finns en quizlet med de begrepp vi gått igenom och som ni förväntas kunna. 

NO: Vi arbetar vidare med Livets utveckling och denna vecka kommer vi att lära oss mer om dinosaurierna (Djuren erövrar land s. 50-51 i Koll på NO). Vi kommer även att göra en skrivuppgift där ni får träna på att använda begrepp när ni beskriver och förklarar (om dinsosaurier).  

Vecka 36

So - geografi- fortsatt arbete med jordens yttre och inre krafter

Läxa till fredag: Arbetspapper som inte blir klara på onsdag görs hemma till fredag den 8 september.

Prov i geografi: Fredag 15 september. Plugga i boken sidorna 8-15 och dina anteckningar.

Svenska: Vi jobbar vidare med förklarande texter och gemensam läsning och bearbetning av Ett hål om dagen.

NO: Vi arbetar vidare med Livets utveckling och tittar närmare på Livet i havet (s. 46-47), Fiskarnas tid (s. 48) och Livet uppe på land (s. 49). Vi arbetar med centrala begrepp och tränar på att förklara och beskriva livets utveckling. Här är en länk till en quizlet kopplat till Livets utveckling som en annan klass gjort, vi kommer att fylla på quizen med fler begrepp. Träna gärna på orden hemma så att du känner dig säker på dem. 

Teknik: Vi arbetar vidare med Datorkunskap och fortsätter att titta närmare på datorns olika delar (hårdvara). Vi pratar även om begrepp som input, putput och mjukvara.

Engelska måndag: skriv minst fem meningar om det uttrycket du jobbade med på lektionen, ge några exempel, förklara vad som menas med det. PÅ ENGELSKA!

Idrott: Kommande veckor arbetar vi med orientering samt utomhusaktivteter där även allemansrätten kommer in. Under vecka 35 går vi igenom det häfte som eleverna får med sig hem gällande orienteringens grunder som de sedan ska redovisa skriftligt vecka 36 på idrottslektionen. Välkomna att besöka idrotts-bloggen där det häftet även ligger uppe under sidan ÅK 6; http://solhemidrott.blogspot.se/p/orientering-utomhus.html

Vecka 35

Engelska: Nu har vi äntligen kommit igång. Den första delen av hösterminen kommer att ägnas åt mycket muntliga uppgifter iom att det är den muntliga delen av NP som ska genomföras from v 45. Parallellt ska vi jobba med vår bok Spotlight 6. Till på onsdag har eleverna i läxa att läsa texten ”How a summer can make a difference” på sid. 6 - 7 i Textbook samt lära sig följande glosor utantill (ett bra sätt att göra det är att bilda meningar med glosorna, vilket vi också tränat på i klassrummet): 

grumpy, make  a difference, sarcastic, moan about, those days are over, everything else, reckon, complain, session, decent, however, it’s obvious, slow, stuck. 

Matematik: Vi arbetar med decimaltecken, tiondelar, hundradelar och tusendelar,  multiplikation och division med 10, 100 och 1000 samt kort division. Be gärna era barn visa er hur man gör en divisionsuppställning i kort division! Ni kanske hellre räknar lång division med trappan eller liggande stolen? I skolan idag är det kort division som gäller. Den blandar inte in andra räknesätt, så den är enklare. Nästa veckas mål i matte: t.o.m. sid 17.

NO: Vi fortsätter att arbeta med området Livets utveckling och tittar närmare på Tiden på jorden (s. 44-45 i NO-boken).

Svenska: Vi läser en gemensam bok Ett hål om dagen av Louis Sachar. Vi bearbetar läsningen i samtal, bild och i skrivuppgifter. Vi har också påbörjat ett samarbete med so, där vi tränar på att skriva förklarande texter.

SO- geografi: Vi arbetar med jordens yttre och inre krafter.

Välkomna tillbaka!

Viktiga datum 29/8 föräldrarmöte kl 18-19

Utvecklingssamtal 31/8 se tider.

Hej! 

Nu är vi igång igen! Det har varit en fin första vecka. Vi har välkomnat en nya elever till klassen: Amar. På torsdagen gick vi på tur till Akalla by alla sjätteklassare. Vädret var kalas och stämningen på topp. Vi umgicks, tittade på djuren på 4H-gården, spelade lite fotboll, åt glass, grillade korv och hade det fint tillsammans.

Mentorer för 6b är Ulrika Ljungström och Jana .

Vi nås på mail:   

ulrika.ljungstrom@stockholm.se

jana.hautala@stockholm.se

 

 

 

 

      

Dela:
Kategorier: