Klass 6c

Utvecklingssamtalsdag 30/1. Ta kontakt med er mentor om ni inte vet vilken tid ni har samtal! 

Vecka 5

Matte: Matteläxa på bingel till 29/1. Elever som inte haar möjlighet att göra läxan hemma kan göra den på läxhjälpen samma dag som den ska vara klar. Diagnos 6 ska göras senast fredag 26/1.

Vecka 4

Engelska: läxa till måndagen 22/1 är att lära sig glosorna på sida 23 i Textbook utantill muntligt: experience, dive master, reef, go scuba diving, gear, for free, while, explore, amazing, shel, brightly coloured, coral, giant clam, shark, be worried, swim-swam, pat, awful, frightened.

NO: Vi har lyssnat på de första muntliga presentationerna om solsystemet och vi har förberett oss inför utvecklingssamtalen. Nästa vecka läser vi bland annat om satelliter, galaxer, nebulosor, hur man mäter avstånd i rymden samt hur man mäter tid och hur man mätte tid förr. Vi repeterar och förbereder oss inför kommande diagnos/prov. Öva genom att läsa i Koll på NO, "bingla" och öva med hjälp av denna quizlet.

Matte: Nu har alla fått den nya matteboken. I den finns ett gediget repetitionskapitel förutom tre "vanliga" kapitel och ett kapitel endast med problemlösning. Vi kommer arbeta igenom de tre första kapitlen fram till vecka 11 och då ligger också det första matteprovet. Nationella provet i matematik är vecka 15 (direkt efter påsklovet). Den här veckan är det bra om alla har hunnit till uppgift 35 på s. 14.

Svenska: Vi tränar inför nationella provet nu medan jag bedömer de argumenterande texterna som skrevs den här veckan. Eventuellt kommer elever ha möjlighet att komplettera texterna, iså fall kommer det ske på läxhjälpen och vara frivilligt. Jag håller på att se över vilken klassbok vi ska arbeta med den här terminen men just nu ligger alla läxor från mig på is.

So: Vi har berbetat häxprocessen, nya näringar, invandring, gruvor och bruk under veckan. Detta har vi gjort genom filmer, diskussioner, paprvis arbete med Tummen upp och genom en gruppvis utmaning om Stormaktstiden. Alla elever har fått med sig faktatexter och en Tummen upp (LIvet på 1600-talet) hem att öva på. Nästa vecka kommer vi att gå igenom den när vi träffas. Dessutom kommer vi att enskilt göra en skrivuppgift som vi sedan gör en själv- och kamratbedömning av, med hjälp av elevexempel. På fredag är det prov på Stormaktstiden. Ni som har önskat övningsmaterial.... Eleverna har fått de texter vi använder, Tummen upp, Regentsammanställning, matris, en lapp med information om vilka områden som kommer att dyka upp på provet, tips och övning i att finna information och filmer på SO-rummet.

Vecka 3

NO: Nu i  fredags lyssnade vi på de första och mycket proffsiga muntliga presentationerna om solystemet mm. Nästa tillfälle för presentationer är fredag vecka 3. På onsdag vecka 5 avslutas arbetsområdet Universum med en skriftlig diagnos. Diagnosen täcker hela kapitlet och om man känner att man behöver repetera är det bara att plocka med sig Koll på NO hem och repetera. Det går även bra att ta hjälp av bingel.se.

TK: Vi jobbar vidare med tekniska system i samhället. Hittills har vi pratat mycket om det tekniska systemet, men det finns mer system att lära sig om.

SO: Vi jobbar på med Stormaktstiden och närmar oss slutet. Vi läser, diskuterar och bearbetar fakta om bl.a. häxprocessen, valloner, gruvor och export samt livet på landet innan vi har prov fredag v.4. Jag tror att vi är ganska bra förberedda och pålästa. Eleverna har fått med sig faktatexter hem och en lapp med vilka områden de behöver ha kunskaper om till provet. Nästa vecka fyller vi på med faktatexter.

Vecka 51

NO: Vi har påbörjat våra muntliga presentationer om solsystemet och det arbetet fortsätter sista skolveckan. Vi ska även utvärdera höstens arbete i NO och blicka framåt.

Teknik: I förra veckan hade vi vårt sista teknikpass för terminen. Vi såg film och skrev faktatext om Alfred Nobel och hans liv. Vi utvärderade termins teknik och blickade framåt mot nästa termins innehåll. Då ska vi börja med att läsa om fler, utöver datorn, tekniska system i samhället.

Vecka 50

So: Under veckan har vi bearbetat Gustav II Adolf och Drottnings Kristinas perioder under Stormaktstiden. Jättebra att eleverna hade läst på lite  så vi kunde ägna oss åt att prata om vad som hände under den här tiden, utveckling av samhället, orsak till krigen levnadsvillkor mm. Vi har dessutom sett på filmer och sammanfattat viktiga händelser. Till nästa vecka har jag bett eleverna att läsa på lite om de kvarvstående sidorna i häftet. Observera att det inte är en läxa som kommer förhöras, utan en förberedelse så vi inte behöver ta lektionstid till att läsa texten i skolan. Vi bearbetar den här, jobbar med innehåll, begrepp och följer upp tankar och diskuterar mm. Jag vet att alla är trötta nu och de har mycket att göra i skolan, men man gör sitt bästa efter egen förmåga. Alltså: Ingen läxa till nästa vecka, men läs igenom kvarstående sidor i häftet så du vet vad det handlar om så du kan vara delaktig på lektionerna

Om det är någon som känner att de hinner eller vill fördjupa sig kan man alltid gå in på So-rummet och titta runt. Man kan också gå in på https://webbapp.liber.se/upptack-historia/ där man kan välja olika avsnitt att lyssna på eller träna på begrepp. Samma begrepp har de fått i pappersform.

NO: Vi har läst vidare om planeter och andra himlakroppar i vårt solsystem och vi har läst och pratat om hur vi får våra årstider. I veckan som nu kommer ska eleverna påbörja sin nästa no-uppgift, som är att förbereda ett muntligt föredrag där de väljer att presentera något av det de lärt sig och som finns sol "mål" att kunna i det centrala innehållet i kursplanen för fysik: Solsystemets himlakroppar och deras rörelser i förhållande till varandra. Hur dag och natt, månader, år och årstider kan förklaras.

Tk: Eleverna har skrivit ett digitalt prov i teknik där de fått visa vad de lärt sig om "datorer". I veckan som kommer ska vi uppmärksamma Nobel.

 

Dela:
Kategorier: