Klass 6c

Vecka 21

NO: Eleverna skriver sina ställningstagande texter kopplade till besöket i Lunda. Vi slutför arbetet med anpassningar i naturen och påbörjar att redovisa för varandra.

TK: Dags att göra klart "hattarna" inför kommande tårt- och hattparad! Det är kul att se skaparlusten i klassrummet när vi återbrukar och "remake" gamla saker.

Vecka 20

Tisdagen den 29 maj klockan 18-19 är alla vårdnadshavare till elever i årskurs 6 välkomna till A-huset på Öppet Hus i respektive hemklassrum. Ni får då möjlighet att titta på ert barns nationella prov i svenska, engelska och matematik. Eftersom proven är sekretessbelagda är det inte tillåtet att fotografera eller kopiera hela eller delar av provet. Det finns även möjlighet att se åk6 BILD-utställning av slutarbeten i bild på temat SANNINGar nere i gamla matsalen i A-huset.

NO: På onsdag går vi till Lunda. Där ska eleverna få en uppgift att ta ställning till. Vad det är än så länge hemligt för eleverna. Instruktioner ges på plats och eleverna arbetar vidare med sitt case på fredagslektionen.

TK: Vi fortsätter det kreativa arbetet med att skapa/designa/återbruka/remake härliga huvudbonader till den stundande hattparaden.

Vecka 19

Idrott: Fr.o.m. vecka 19 med start måndag 7/5 kommer vi att vara utomhus på idrottslektionerna fram till skolavslutningen. Vi kommer att repetera karta inför orientering i den bekanta miljön Spånga, vistas uppe i Dalaskogen, Soltunet, Mellangårdsplanen och Lunda för friluftsliv, olika spel och lekar. Eleverna behöver alltså tillämpa principen "kläder efter väder" och eftersom vädret kan skifta en del är det bra med ett yttre plagg t.ex. en typ vindbyxa och vindjacka som lätt går att ta av och på när vi är ute. Eleverna får gärna ha med sig en vattenflaska om de vill. Vid ihållande regn just under lektionstiden är vi inomhus. Glada hälsningar Anna :)

NO: På onsdag är det sista passet att göra klart sina arbeten, Anpassningar i naturen. Har man varit borta kan man behöva besöka läxhjälpen (måndag) alternativt jobba hemma för att hinna bli klar.

TK: Lov på fredag därför ingen teknik i veckan.

SO: Nu är det inte många so-lektioner kvar, men de vi har ägnar vi åt geografi - Europa. Vi följer Geografens Testamente Europa (superspännande!!!) med tillhörande uppgifter. Vi försöker hinna med ett avsnitt per lektion för att hinna med alla. De uppgifter som inte hinns med i skolan gör man hemma. På fredagarnas längre so-pass har vi en uppsamlingslektion då vi gör klart det som är ofärdigt och det man inte har kunnat göra själv hemma. T.ex. om man inte har tillgång till någon form av europakarta. Vi går också igenom uppgifterna gemensamt så långt vi hinner. På denna tisdags lektion är det vikarie, då jag rättar nationella prov.

Vecka 18

SO: Nu avlsutar vi området "Världsreligioner" och hoppar in på nästa område som är geografi - Europa. Då det bara är tio lektionstillfällen kvar på terminen kommer det bli väldigt komprimerat. Vi ska kommer att följa Geografens testamente genom Europa och dyka ner i olika delar. Eleverna har fått ett uppdrag inför nästa torsdag (v.18). De ska se på det sista avsnittet av Geografens testamente - Norden: Eldens och isens rike, och göra uppgifterna i respasset.

Teknik: Vi har gått från idèstadiet in i skissandet och nästa vecka är det dags för många att börja konstruera. Bli inte överraskade om era barn ber om diverse gamla prylar till sitt projekt.

Vecka 17

Torsdagen den 26/4 är det halv friluftsdag. Medtag träningskläder, frukt och vattenflaska. Vi äter lunch i skolan. 

NO: Vi har påbörjat terminens sista arbetsområde i NO (biologi), som är Anpassningar i naturen. I veckan som kommer ska eleverna börja planera för kommande arbetet.

Teknik: Vi jobbar med återvinning och återbruk. I veckan ska eleverna börja planera för och skissa på sitt bidrag av huvudbonad till hattparaden (produktdesign).

So: Nu närmar vi oss slutet på arbetsområde religion. Nästa vecka går en lektion (torsdag) bort p.g.a friidrottsdag. På tisdag repeterar vi det vi behöver om de fem världsreligionerna och på fredag har vi prov. Det är bra om man till nästa tisdag har funderat på vad man vill diskutera eller är osäker på.

Matte: Idag (torsdag) fick eleverna med sig matteproven hem. De behöver inte komma tillbaka men titta gärna på dem hemma. Tillsammans med provet skickade jag med en matris som visar vilka kunskapskrav som testades på provet och där är det också ifyllt vad eleven har visat i sitt prov. Matrisen är alltså inte gällande för hela terminen och allt vi har gjort utan endast det här provet.

IDH: Vi har nu tema Rörelse till musik (dans) på idrotten. Vi har repeterat grundstegen i bugg, vals, foxtrot och även gått igenom en dans till låten "Classic" som eleverna ska öva på till denna vecka för att visa sin förmåga att anpassa sina rörelser till takt och rytm. Då kommer de att visa den för mig i grupp. Hej och hå - dansa på! Hälsningar Anna. 

Dansen finns på film som ni kommer till om ni klickar på länken; https://www.youtube.com/channel/UCJz0e0ulVcu39Xt32RudzDA

För de elever som vill skicka in film på sin dans går det fint att göra det till mig; anna.lindgren@stockholm.se

SV: Nu har vi i stort sett avslutat arbetet med "Tio över ett". Vi kommer läsa klart boken men vi kommer inte lägga ner så mycket arbete på analysering. Istället fokuserar vi nu på poetiska texter. Vi utgår från arbetsmaterialet Klara Svenskan och slutprodukten i arbetsområdet är att skriva en egen poetisk text och läsa upp den i smågrupper.

Jag väntar fortfarande på att få in många elevers faktatexter om Kiruna. Planera in när ni ska gå till läxstödet (varje måndag 15.00-16.30) för att göra klart och skicka till mig.

NO: I nästa vecka är det prov på området, pubertet och befruktning. Vi påbörjar även terminens sista arbetsområde som är, anpassningar i naturen. Vi kommer då bland annat lära oss mycket om olika naturtyper.

TK: Vi håller på med återvinning och återbruk.

So: Nu bearbetar vi den sista världsreligionen, hinduismen. Vecka16 jobbar vi med den tisdag och torsdag för att göra den sista diagnosen på fredagen. Tisdag v.17 repeterar vi inför religionsprovet på fredagen (v.17).

Vecka 15

NO: På onsdag repeterar vi inför provet och vi förbereder oss inför fredagens fadderträff. På fadderträffen ska vi visa upp våra arbeten om universum.

TK: Vi ska prata om återvinning.

Vecka 13

NO: Vi har lärt oss om könsorgan samt om hur barn blir till. Vi har även lärt oss om hur fortplantning går till med eller utan honor och hanar i växtriket. I veckan som kommer ska vi prata om inre och yttre befruktning.

Teknik: På fredag är det lov och efter påsklovet ska vi börja ett nytt område, återbruk och återvinning.

So:  Vi har arbetat med buddhismen pp lfera olika sätt under veckan men inte hunnit göra diagnosen. Den gör vi på tisdag och sedan kör vi igång med hinduismen.

Vecka 12

Idrott: Vi har en sista lektion simning på tisdag. Då fortsätter vi att arbeta med nödsituationer vid vatten och då ska alla elever ha med sig kläder att bada med. Gärna längre shorts eller tunnare långbyxor och en t-shirt att kunna ta på sig utanpå sina badkläder. Vi ses! Hälsningar Anna 

NO: Vi läser vidare om pubertet och fortplantning. Vi ska ha pubertetsprat med skolsköterskan Maria. "Pratet" med Maria kommer vi att ha på tekniklektionen på fredag. Det blir med andra ord mycket biologi den här veckan. Onsdag vecka 16 ska vi ha prov på detta område och det går bra att redan nu öva med hjälp av bingel och quizlet.

Vecka 11

Sv: Det är jätteroligt att ha lektionerna som är kopplade till boken. Det har skett stor utveckling när det kommer till engagemang och arbetsro i klassen. Alla grupper kan nu sitta i klassrummet och föra samtal utan att störa varandra och alla grupper bidrar till diskussionen i helklass sedan. Superkul med så positiv utveckling. Läsläxa har givits ut till på tisdag (13/3) men däremot kommer jag inte ge läsläxa från tisdag till torsdag pga matteprovet. Vi kommer istället läsa i skolan.

Under vecka tio har eleverna fått skriva om ensamhet och illustrera sin text på valfritt sätt. Det ska bli väldigt intressant att läsa dem. Bedömningen som kommer göras handlar om språkriktighet och att kunna kombinera text och bild.

Nationella provet i svenska är nu färdigbedömt. Jag kommer få ta del av resultatet under veckan och sedan kommer jag presentera det för eleverna. Intentionen är att när matten är färdigbedömd bjuda in vårdnadshavare att komma till skolan och titta på proven. Mer info om det kommer senare (aktuellt i slutet av april/början av maj).

Ma: Matteprov 15/3 och 16/3. Provet omfattar taluppfattning, multiplikation och division med decimaltal, volym, hastighet, vikt, skala och binära talsystemet. Dessa avsnitt avhandlades i kapitel 6 och 7. Träna från boken eller på bingel.

NO: Vi har påbörjat vårt mycket spännande arbete om pubertet och fortplantning/befruktning. Vi har pratat om vad vi vet och vad vi vill lära oss. Den PP som ligger till grund för arbetet finns här för er som vill läsa.

TK: Vi fortsätter att prata om tekniska system kopplade till hemmet, vatten och avlopp.

So: Denna vecka har vi jobbat med Islam, sett på film, diskuterat och bearbetat ord och begrepp. Tills nästa vecka ska eleverna läsa på om Buddismen. Diagnos om islam på tisdag.

Vecka 10

Sv: Läsläxa till torsdag, kapitel 18-19. 

Ma: Nu har de flesta hunnit igenom cirkel-kapitlet och vi kommer ägna veckan åt lite olika saker. Matteläxa finns på bingel från fredag v. 8 till fredag v. 10.

NO: Vi påbörjar det spännande och intressanta arbetsområdet, pubertet och fortplantning.

TK: Här jobbar vi med tekniska system kopplade till hemmet och fokus är vatten och avlopp.

So: Läs på om Islam till v.10. Diagnos på Judendom v.10.

IDH: Simning vecka 10, 11, 12. 6c simmar på tisdagar kl. 9-10. Kika gärna in på idrottsbloggen för simschema samt annan information; http://solhemidrott.blogspot.se/

Vinterfriluftsliv på idrotten vecka 7 och 8.

De två veckorna före sportlovet har vi vinterfriluftsliv på idrotten. Då kommer vi att vara utomhus och vi kommer att åka skridskor (och ev. längdskidor) på Spånga IP. Mer information finner ni på idrotts-bloggen;

http://solhemidrott.blogspot.se/

Vecka 8

NO: Vi läser om Rörelse och kraft. Öva gärna med hjälp av dina egna begreppskort eller med hjälp av denna quizlet. Öva gärna även med hjälp av bingel. Vi avslutar arbetet med Rörelse och kraft redan nästa vecka för att kunna börja med fortplantning och pubertet efter sportlovet.

TK: Vi har pratat om olika uppfinningar, Vi har tagit ställning till goda och onda uppfinngar. Sen har vi pratat om och gjort skisser över hur vi tror att samhället, byggnader, fordon, kommunikation kommer se ut och fungera om 100 år. 

SO: Uppgift till tisdag v.8 är att läsa på om judendomen enligt uppgiftspappret som eleverna fått tidigaree i veckan. Diagnos (förhoppningsvis) på fredag.

Vecka 7

Engelska måndag: diagnostiskt prov på Unit 2. Repetera presenform av verb samt 3:e person singlar (-s); adjektivkomparation (small-smaller-the smallest), this/that-these/those-it; genetiv (ägande)- my mom's bike; did-didn't; djur i Australien. Läs igenom texterna vi jobbat med i Unit 2.

Svenska: Vi är nu färdiga med argumenterande texter och muntlig argumentation. Den största svårigheten för många verkar ha varit att hålla god ton i grupparbetet (debatten). Vi ska nu börja läsa en bok, tio över ett, av Ann-Helen Laestadius. Alla elever har kvitterat ut en personlig bok och det är viktigt att de håller ordning på var den är. MItt tips är att den alltid ligger i väskan när den inte arbetas med. På så vis är den alltid med hem och till skolan. Läsläxan som eleverna fick igår är till på tisdag och inte måndag (jag har fortfarande inte lärt mig att det inte är någon svenska på måndagar).Vi kommer arbeta med boken flera dagar i veckan och grupperna kommer vara fasta. Läsläxor kommer ges tis-tors och tors-tis. Viktigt att alla har med sig sina vanliga läsböcker till skolan, vi kommer läsa mycket de närmaste veckorna!

Matte: Vi jobbar i princip bara i matteboken nu och vi håller ett ganska högt tempo. Jag vet att jag har varit dålig på att ge ut någon planering den här terminen. Det kommer en på måndag som sträcker sig åtminstone fram till påsk. På tisdag senast (direkt på morgonen 8.10) ska diagnosen göras, helst redan på måndag. Matteläxa på bingel från idag till på fredag nästa vecka.

SO: Eftersom det har varit nationella prov denna vecka har två av våra tre so-lektioner försvunnit. Därmed blir det naturligtvis förskjutning i planeringen. Vi fortsätter med kristendomen v.7 och eleverna läser på om judendomen till tisdag v.8. Diagnos på kristendom nästa fredag (16/2).

 

 

Vecka 6

Engelska läxa måndag: sök upp mer information om det ämne du jobbar med (din text som har tilldelats din grupp).

NO: Vi har avslutat arbetet med Universum och eleverna har lärt sig enormt mycket. Många elever hade full pott på diagnosen! Hoppas att ni har fått ta del av deras lärande hemma. Jag hoppas att de och ni fortsätter studera månen och universum även om vi inte pratar om det i skolan lika mycket framöver. Vårt nästa arbetsområde, är Rörelse och kraft.

TK: Vi har pratat om tankar kring uppfinningar förr och nu. I nästa vecka ska vi prata om tekniska system kopplade till hemmen. Vi börjar fokusera på vatten och avlopp. Här får vi tillfälle att återkoppla till vårt undersökande arbete gällande vattenkvaliteten i Bällsta ån. 

So: Nu har vi startat igång arbetsområde religion- de fem världsreligionerna. Eleverna har fått planering, böcker (PULS, finns även på inläsningstjänst) skrivhäften samt uppgifter.  OBS! Planeringen är inte "skriven i sten" utan kan komma att justeras vid behov. Då eleverna har nationella prov nästa vecka går två so-lektioner bort och läxan förskjuts till fredagen.  

Vecka 5

Engelska: Vi har börjat jobba med olika texter i boken som har att göra med Australien. Eleverna har delats in i grupper och fått välja vilken text de ska arbeta med och senare presentera.

Matte: Matteläxa på bingel till 29/1. Elever som inte haar möjlighet att göra läxan hemma kan göra den på läxhjälpen samma dag som den ska vara klar. Diagnos 6 ska göras senast fredag 26/1.

Vecka 4

Engelska: läxa till måndagen 22/1 är att lära sig glosorna på sida 23 i Textbook utantill muntligt: experience, dive master, reef, go scuba diving, gear, for free, while, explore, amazing, shel, brightly coloured, coral, giant clam, shark, be worried, swim-swam, pat, awful, frightened.

NO: Vi har lyssnat på de första muntliga presentationerna om solsystemet och vi har förberett oss inför utvecklingssamtalen. Nästa vecka läser vi bland annat om satelliter, galaxer, nebulosor, hur man mäter avstånd i rymden samt hur man mäter tid och hur man mätte tid förr. Vi repeterar och förbereder oss inför kommande diagnos/prov. Öva genom att läsa i Koll på NO, "bingla" och öva med hjälp av denna quizlet.

Matte: Nu har alla fått den nya matteboken. I den finns ett gediget repetitionskapitel förutom tre "vanliga" kapitel och ett kapitel endast med problemlösning. Vi kommer arbeta igenom de tre första kapitlen fram till vecka 11 och då ligger också det första matteprovet. Nationella provet i matematik är vecka 15 (direkt efter påsklovet). Den här veckan är det bra om alla har hunnit till uppgift 35 på s. 14.

Svenska: Vi tränar inför nationella provet nu medan jag bedömer de argumenterande texterna som skrevs den här veckan. Eventuellt kommer elever ha möjlighet att komplettera texterna, iså fall kommer det ske på läxhjälpen och vara frivilligt. Jag håller på att se över vilken klassbok vi ska arbeta med den här terminen men just nu ligger alla läxor från mig på is.

So: Vi har berbetat häxprocessen, nya näringar, invandring, gruvor och bruk under veckan. Detta har vi gjort genom filmer, diskussioner, paprvis arbete med Tummen upp och genom en gruppvis utmaning om Stormaktstiden. Alla elever har fått med sig faktatexter och en Tummen upp (LIvet på 1600-talet) hem att öva på. Nästa vecka kommer vi att gå igenom den när vi träffas. Dessutom kommer vi att enskilt göra en skrivuppgift som vi sedan gör en själv- och kamratbedömning av, med hjälp av elevexempel. På fredag är det prov på Stormaktstiden. Ni som har önskat övningsmaterial.... Eleverna har fått de texter vi använder, Tummen upp, Regentsammanställning, matris, en lapp med information om vilka områden som kommer att dyka upp på provet, tips och övning i att finna information och filmer på SO-rummet.

Vecka 3

NO: Nu i  fredags lyssnade vi på de första och mycket proffsiga muntliga presentationerna om solystemet mm. Nästa tillfälle för presentationer är fredag vecka 3. På onsdag vecka 5 avslutas arbetsområdet Universum med en skriftlig diagnos. Diagnosen täcker hela kapitlet och om man känner att man behöver repetera är det bara att plocka med sig Koll på NO hem och repetera. Det går även bra att ta hjälp av bingel.se.

TK: Vi jobbar vidare med tekniska system i samhället. Hittills har vi pratat mycket om det tekniska systemet, men det finns mer system att lära sig om.

SO: Vi jobbar på med Stormaktstiden och närmar oss slutet. Vi läser, diskuterar och bearbetar fakta om bl.a. häxprocessen, valloner, gruvor och export samt livet på landet innan vi har prov fredag v.4. Jag tror att vi är ganska bra förberedda och pålästa. Eleverna har fått med sig faktatexter hem och en lapp med vilka områden de behöver ha kunskaper om till provet. Nästa vecka fyller vi på med faktatexter.

Vecka 51

NO: Vi har påbörjat våra muntliga presentationer om solsystemet och det arbetet fortsätter sista skolveckan. Vi ska även utvärdera höstens arbete i NO och blicka framåt.

Teknik: I förra veckan hade vi vårt sista teknikpass för terminen. Vi såg film och skrev faktatext om Alfred Nobel och hans liv. Vi utvärderade termins teknik och blickade framåt mot nästa termins innehåll. Då ska vi börja med att läsa om fler, utöver datorn, tekniska system i samhället.

Vecka 50

So: Under veckan har vi bearbetat Gustav II Adolf och Drottnings Kristinas perioder under Stormaktstiden. Jättebra att eleverna hade läst på lite  så vi kunde ägna oss åt att prata om vad som hände under den här tiden, utveckling av samhället, orsak till krigen levnadsvillkor mm. Vi har dessutom sett på filmer och sammanfattat viktiga händelser. Till nästa vecka har jag bett eleverna att läsa på lite om de kvarvstående sidorna i häftet. Observera att det inte är en läxa som kommer förhöras, utan en förberedelse så vi inte behöver ta lektionstid till att läsa texten i skolan. Vi bearbetar den här, jobbar med innehåll, begrepp och följer upp tankar och diskuterar mm. Jag vet att alla är trötta nu och de har mycket att göra i skolan, men man gör sitt bästa efter egen förmåga. Alltså: Ingen läxa till nästa vecka, men läs igenom kvarstående sidor i häftet så du vet vad det handlar om så du kan vara delaktig på lektionerna

Om det är någon som känner att de hinner eller vill fördjupa sig kan man alltid gå in på So-rummet och titta runt. Man kan också gå in på https://webbapp.liber.se/upptack-historia/ där man kan välja olika avsnitt att lyssna på eller träna på begrepp. Samma begrepp har de fått i pappersform.

NO: Vi har läst vidare om planeter och andra himlakroppar i vårt solsystem och vi har läst och pratat om hur vi får våra årstider. I veckan som nu kommer ska eleverna påbörja sin nästa no-uppgift, som är att förbereda ett muntligt föredrag där de väljer att presentera något av det de lärt sig och som finns sol "mål" att kunna i det centrala innehållet i kursplanen för fysik: Solsystemets himlakroppar och deras rörelser i förhållande till varandra. Hur dag och natt, månader, år och årstider kan förklaras.

Tk: Eleverna har skrivit ett digitalt prov i teknik där de fått visa vad de lärt sig om "datorer". I veckan som kommer ska vi uppmärksamma Nobel.

 

Dela:
Kategorier: