Välkommen till klass 4A

Glad sommar!

Tack för den fantastiskt fina presenten.

Njut av ledigheten och sedan ses vi i höst.

Glöm inte att läsa under sommarlovet.

Hälsning Jennifer och Made

 

Hej alla familjer!

Det går löss på Galaxen. Var vänliga att luskamma era barn varje dag en tid framöver.

Ni behöver söka igenom hemmet och se om det finns några läromedelsböcker eller biblioteksböcker som behöver lämnas in. Vi prickar av böckerna i början av nästa vecka.

Hälsning Jennifer och Made

Vecka 22

Hej alla familjer!

Här kommer några korta rader från oss på Galaxen.

Kom ihåg!

På torsdag ska vi till Grimsta IP (heldag) för avslutning på Goodsport. Vi åker buss från skolan direkt på morgonen så var i tid denna dag. Det blir en härlig tillställning där vi får möta våra vänskapsklasser. Matsäck medtages! Det är kläder efter väder som gäller.

Papperskasse behöver tas med nästa vecka för att ta hem era skolarbeten. Märk gärna kassen med ert namn!

Tisdagen den 5/6 är det vänskapsdag på skolan. Tårt- och hattparad på förmiddagen och 6:ornas fotbollsmatch på eftermiddagen.

7/6 är det mentorsdag. Efter lunch går vi iväg till Lunda och leker. Medtag fika!

8/6 är det avslutning och då samlas eleverna i klassrummet 8:45. Ni föräldrar är välkomna till den gemensamma samlingen på skolgården som börjar klockan 9:30. Kom i god tid!

Läxinformation till måndag den 4/6

Ma: Arbeta i matematikboken med kapitlet som handlar om multiplikation och division.

Öva multiplikationstabellerna

Hälsning Made och Jennifer

vecka 20

Engelska läxa till tisdag v.21: Kunna läsa och förstå texten "Dead or alive". Glosor; kunna uttala, föstå och stava orden.

SO: Nu kommer vi att ägna de sista veckorna åt samhällskunskap/lag och rätt.

Torsdag v.22 ska vi till Grimsta IP (heldag) för avslutning på Goodsport. Matsäck medtages!

Hej alla familjer! (skrivet av Jennifer)

Nu är det en intensiv period då vi avslutar alla påbörjade projekt och moment. Jag måste bara säga att det är fantastiskt roligt och givande att arbeta med alla "våra" barn på Galaxen. 

Matematik: Vi har introducerat ett nytt kapitel som handlar om skriftliga räknemetoder. Kommande period ska eleverna lära sig uppställning inom räknesätten multiplikation och division, vilket kan vara svårt för vissa elever och lätt för andra. När området är färdigarbetat ska alla kunna ställa upp med och utan minnessiffor. Jag har bifogat två länkar där ni föräldrar och barn kan få ytterligare förklaringar hur metoderna tillämpas.

https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-4/de-fyra-raknesatten/multipl...

https://www.kunskapshubben.se/kortdivision/

No: Kommande period får eleverna fördjupa sig i ett litet moment kopplat till området vår och sommar. Fördjupningen ska mynna ut i ett muntligt anförande. Det blir ett bra tillfälle där eleverna för möjlighet att öva sin kommunikativa förmåga. Presentationen ska vara någonstans mellan 1–3 minuter lång.

Läxinformation

Nu är det viktigt att eleverna lär sig tabellerna och uppställningar inom multiplikation och division. Forskning tyder på att exempelvis tabellfakta (multiplikationstabellerna) ska vara automatiserat för att underlätta elevernas framtida matematikstudier.

https://www.forskning.se/2016/11/30/grundlaggande-mattekunskaper-nyckeln...

Här nedan får ni några exempel på bra sidor att öva med hjälp av. Öva en stund varje dag!

https://www.multiplikationstabellen.se/

http://ovningar.nok.se/exersiceheadings.cshtml?hID=79&sID=77&pID=1&paget...

Öva division med hjälp av ett arbetsblad och länkarna nedan.

http://maths.nu/hej/container/iv_ma/content/moment/gr1/05_asmd/md/d/_ind...

http://ovningar.nok.se/subheadings.cshtml?hID=80&pID=1&pagetype=sh

Trevlig vecka!

Hälsning Jennifer

Vecka 19

Idrott: Fr.o.m. nästa vecka med start måndag 7/5 kommer vi att vara utomhus på idrottslektionerna fram till skolavslutningen. Vi kommer att repetera karta inför orientering i den bekanta miljön Spånga, vistas uppe i Dalaskogen, Soltunet, Mellangårdsplanen och Lunda för friluftsliv, olika spel och lekar. Eleverna behöver alltså tillämpa principen "kläder efter väder" och eftersom vädret kan skifta en del är det bra med ett yttre plagg t.ex. en typ vindbyxa och vindjacka som lätt går att ta av och på när vi är ute. Eleverna får gärna ha med sig en vattenflaska om de vill. Vid ihållande regn just under lektionstiden är vi inomhus. Glada hälsningar Anna :)

Matematikläxa: Två stenciler som handlar om bråk, samt en stencil med divisonstabellerna.

Trevlig vecka!

Hälsning Jennifer

Vecka 18

Hej!

Friidrottsdagen var fantastisk och det är alltid lika härligt att vara tillsammans med klassen. Vi genomförde olika aktiviteter som kulstötning, tipspromenad, längdhopp och löpning. I samband med dessa övningarna tränade vi många olika färdigheter och förmågor som samarbete, motorik, mätning, tidtagning etcetera. Dessutom njöt vi av det vackra vädret.

Desstuom hade vi en trevlig dag med vår kompisklass från Enbackssolan på¨fredagen, då vi hade olika samarbetsuppgifter.

Läxa (för ovanlighetens skull) till torsdag: repetera English numbers, veta vad de heter och kunna stava dem!!!

 

Bifogar en begreppslista inför No-provet. I listan står också vilka mål eleverna ska visa att de kan.

Läxinformation skrivet av Jennifer

No: Prov på kapitlet som heter sjöar och vattendrag och det genomförs på torsdag.

Ma: Huvudräkningsstencil inom räknesättet division och en stencil som handlar om bråk.

Trevlig valborg!

Vecka 17

Halv friidrottsdag torsdag 26/4 på Spånga IP. Bra att ha idrottskläder efter väder samt lättare mellis i form av tex. vattenflaska och frukt och/eller smörgås. Vi äter lunch på skolan innan vi åker dit och är klara på IP kl. 14.30.

Läxinformation till onsdagen den 3/5 2018

No: Nästa vecka ska du genomföra en diagnos till kapitlet som handlar om Sjöar och vattendrag. Läs och lär dig innehållet som står på sidorna 86–93 i boken Koll på No åk 4. Använda gärna inläsningstjänst för att lyssna på innehållet. För att logga in använder du ditt för- och efternamn samt det lösenord som du har fått i skolan.

https://auth.inlasningstjanst.se/authorize?client_id=39f481535ca9b084a66...

Matematik: Två stenciler som handlar om bråkbegreppet. Du har också en stencil där du ska repeterar tabellerna inom multiplikation och division.

Lycka till!

Hälsning Jennifer

Vecka 16

Vecka 15

Ämnes- och läxinformation skrivet av klassen och Jennifer

Läxinformation till måndag den 23/4 2018

Matematik: Två stenciler som handlar om skala. Alla har fått hem en faktasida som ger information om olika geometribegrepp. För mer information kan ni ta hjälp av länken nedan.

https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-5/geometri/skala

No: Under två veckor ska vi lära oss mer om sjöar och vatten. Vi kommer bland annat att använda oss av olika filmer samt boken Koll på No åk 4. Denna vecka ska vi läsa sidorna 80-85 (Koll på No 4). Vi har redan bearbetat innehållet under lektionerna, men nu ska vi repetera och öva kunskapen tills vi kan den ordentligt. Förhöret kommer att genomförs om två veckor. Öva gärna no-läxan med hjälp av länken nedan, ni kan också använda Bingel.

https://quizlet.com/279535072/sjoar-och-vattendrag-flash-cards/

Lycka till!

Hälsning Jennifer

Vecka 13

Kort information:

Vikingafilmerna är klara och presenterade. De var fantastiska!!!:-) Jättebra jobbat av eleverna. Jag hoppas det kommer tillfälle för alla att se dem.

Måndag 9/4, direkt efter lovet, ska vi till Enbacksskolan. Eleverna måsta vara i skolan kl.8.15 denna dag.

Nu tar vi påsklov!

Glad Påsk!

Hej!

Det går löss på Galaxen. Kolla era barn noga så vi blir av med oönskade husdjur.

Vecka 12

Hej! Tyvärr kommer veckobrevet sent då hemsidan varit låst över helgen.

Ämnesinformation kommande vecka Ma/No

Ma: Kommande period arbetar vi med geometri. Eleverna ska lära sig mer om vinklar, men den största utmaningen är begreppet skala som är relativt nytt för eleverna. Begrepp som tas upp är naturlig storlek, förstoring, förminskning, större än, mindre än, rät vinkel, spetsig vinkel, trubbig vinkel, 90 grader, enhetsomvandling, multiplikation och division.

NO: Vi arbetar vidare med kemiämnet. Syftet är att öva sin förmåga att göra egna undersökningar samt skriva en enkel rapport.

I morgon är det NO-prov och då ges eleverna möjlighet att visa sina kunskaper. Det förra provet som eleverna genomförde får eleverna tillbaka i morgon tisdag och jag vill att ni tittar igenom det tillsammans. Vi har gått igenom olika nivåer på svarsalternativ, vilket kan bidra till att höja elevernas medvetenhet kring bedömning och vad som krävs för att nå de olika nivåerna.

Läxinformation till måndagen efter påsklovet

Matematik: Två stenciler som handlar om vinklar och en stencil där eleverna tränar multiplikation och division.

Hälsning Jennifer

Onsdag 21/3 Vetenskapens hus, Matsäck medtages

Måndag 26/3 ska vi till Enbacksskolan. Eleverna behöver vara i skolan kl.8.20.Vi äter lunch i Enbacksskolan. Kläder för utevistelse.

Läxinformation från Jennifer till måndagen den 26/3

Matematik: Två stenciler som handlar om vinklar. Till  läxan har alla fått hem ett faktablad som hjälper er att förstå viktiga ord och begrepp som hör till området.

Glöm inte att kontinuerligt repetera multiplikationstabellerna.

No: Eleverna har i läxa att läsa sidorna 70-73. Dessa sidor ingår i provet som genomförs tisdagen vecka 13. Alla har fått hem en begreppslista, i pappersform, som ni kan använda inför provet. Utdragen är från boken Koll på No 4 och det är kapitel 5 som heter Vatten och luft. Använd gärna er inloggning till Inläsningstjänst och lyssna på innehållet i boken. Om ni har problem att logga in hjälper jag gärna till i morgon under No-lektionen.

Vecka 10

Vecka 8

Hej!

Den här veckan har arbetsron varit helt okej. Men det har varit lite stökigt vid vissa tillfällen.  I so har vi börjat jobba med vikingatiden och vikingar. I no har vi haft kemi. På kemin skulle vi undersöka ett pulver med förstoringsglas och våra sinnen (förutom smaken).  Vi har vi haft ett prov om naturen på vintern. I svenskan har vi börjat jobba med abstrakta och konkreta substantiv i obestämd och bestämd form, singular och plural. I slöjden hr vi fortsatt att jobba med vikingaslöjd.

                                       Vänliga hälsningar: Manne, Agnes och hela 4A!!!

Jag påminner om simning måndag v.10, 11 och 12. Nu tar vi sportlov!

Några rader från Jennifer

Alla elever har fått hem sina matematikprov och dessa ska ni titta igenom tillsammans. Jag vill att ni föräldrar skriver under provet och skickar det tillbaka till skolan. Det är viktigt att eleverna kommunicerar sina kunskaper och icke ännu visade kunskaper med er föräldrar. Har eleven missat ett moment behöver detta moment övas hemma. Omprov är möjligt 19/3  och det ligger direkt efter att skolan slutar 14:20. Fungerar inte tiden är det upp till eleven att kommunicera det med mig och då löser vi det tillsammans.

Trevligt sportlov!

 

Idrottsbloggen är uppdaterad http://solhemidrott.blogspot.se/ och där finner ni bla. information om simning efter sportlovet. 4a har simning på måndagar kl. 12-13 och idrott som vanligt på tisdagar. Glada hälsningar Anna

Vecka 7

Utbildning för tillsvidareanställd personal på fritidshemmen och Klubben

Fredagen den 23 februari mellan klockan 08.00-15.00 kommer all tillsvidareanställd personal på fritidshemmen och Klubben att vara på utbildning i Brav kod. Detta kan innebära att vissa avdelningar slås ihop och att en del vikarier kommer att bemanna verksamheten. Från klockan 15.15 återgår personalen i ordinarie verksamhet.

Brav kod är ett träningsmaterial för elever som behöver träna på att automatisera sin avkodning vid läsning. Tanken med utbildningen är att personalen på fritidshemmen och Klubben ska kunna erbjuda mer riktat stöd i elevernas läsinlärning.

Vid frågor kontakta: biträdande rektor Martin Hellstadius Rangborg
martin.hellstadius.rangbor@stockholm.se

Tack på förhand!

 

Hälsningar Martin

Några rader från Jennifer

Begreppslista inför No-provet på torsdag

Matematik: Nästa vecka avslutar vi kapitlet om tid. På torsdag får eleverna tillbaka sina matematikprov och ni föräldrar får hem tre delprov för påseende. Är det något moment som ert barn inte klarat av behöver ni öva det vidare hemma.

Läxinformation ma/no

Matematik: Två stenciler som tar upp begreppet ungefär lika med.

NO: På torsdag den 22/2 är det No-prov på kapitel 4 i Koll på No. Till provet ska eleverna repetera sidorna 52- 61. Använda  gärna inläsningstjänst för att lyssna på innehållet i boken. Alla elever har tillgång till inloggningen. Eleverna kan ha boken hemma hela veckan för vi arbetar med andra moment i skolan. Tag med boken tillbaka till skolan senast fredag innan sportlovet. Jag har också lagt upp ett uppdrag på Bingel som eleverna kan repetera begrepp och andra viktiga moment inför provet. Lycka till!

Hälsning Jennifer

Vecka 6

Hej alla familjer i klass 4A!

Nu är det sista veckan eleverna arbetar med kapitlet om tid. Det är fortfarande vissa elever som inte kan veckans dagar, årets månader, antal dagar per månad och den analoga/digitala klockan. Under veckan gör vi olika tester och då får eleverna möjlighet att visa sina kunskaper. Några behöver träna mer på dessa moment och då behöver vi er hjälp hemma. I början av nästa vecka kommer ni att få hem dessa tre tester och då ser ni vad ert barn behöver träna vidare på.

I no-ämnet är det dags att börja med kemiförsök och det arbetet startar i slutet av veckan.

Läxinformation

Ma: Tidtabeller (stencil) och multiplikationstabellerna (stencil).

Hälsning Jennifer

 

Vinterfriluftsliv på idrotten!

Dessa veckor fram till sportlovet arbetar vi med vinterfriluftsliv på idrotten och kommer att åka till Spånga IP på måndagarna och ha vanlig lektion utomhus på tisdagarna vecka 7 och 8. Mer information finner ni på idrottsbloggen;

http://solhemidrott.blogspot.se/

Glada hälsningar Anna

Vecka 5

Ämnesinformation ma/no skrivet av Jennifer

I matematikämnet arbetar vi med att skriva datum på olika sätt samt den analoga- och digitala klockan. Innan arbetsområdet satte igång genomförde vi ett förtest och det testet har alla elever fått respons på. Det är flera elever som inte är helt säkra på klockan och årets månader. Dessa moment behöver eleverna öva på hemma eller ta hjälp av läxläsningstillfället som är på måndagar. Förutom läxorna kommer vi kontinuerligt att förhöra multiplikationstabellerna. Dessa test genomförs varje vecka och då kommer jag främst att koncentrera mig på elevernas förmåga att förbättra sitt eget resultat. Ni kan träna tabellerna med hjälp av följande hemsidor.

http://www.webbmagistern.se/multiplikationstabellen_08.html

http://www.mattesmedjan.se/multix/

http://www.multiplicera.se/

https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-6/de-fyra-raknesatten/multipl...

http://ovningar.nok.se/exercise.cshtml?EXID=101&hID=79&sID=77&pID=1

Naturorienterande ämnen

Denna vecka arbetar vi vidare med området som handlar om värme, kyla och väder. Nästa vecka kommer vi att genomföra ett diagnostiskt test men det är inget som behöver övas på hemma. Alla har haft gott om tid att förbereda sig under skoltiden.

Läxinformation

Matematik: Två stenciler som handlar om klockan.

Hälsning Jennifer

Vecka 3

 

vecka 2

 

Tusen tack för den fina julblomman!

God Jul & Gott Nytt År

//Madeleine

 

V. 50

Matematik

Denna vecka och nästa ska eleverna träna multiplikations- och divisionstabellerna. Träning sker bland annat med hjälp av två stenciler. Eleverna kan gärna ta hjälp av länkarna nedan men ni kan också förhöra eleverna muntligt då tillfälle ges. Efter kommande veckor hoppas jag att samtliga elever känner sig säkrare och har automatiserat alla tabeller. Varje vecka gör vi ett multiplikationstest och eleverna som tränar kommer att se en god progression. Det är bara att nöta och öva. Lycka till!

https://www.elevspel.se/amnen/matematik/multiplikation.html

http://www.mattesmedjan.se/multix/

http://www.kunskapsstjarnan.se/spel/multiplikationstabellen.php?v1=welcome

http://www.multiplicera.se/

Hälsning Jennifer

v.49

V. 48

matematik

Nu på tisdag den 5/12 har eleverna matematikprov och det gäller både 4A och 4B.  Provet omfattar samtliga kapitel som vi har arbetat med fram till denna vecka. Till provet v. 49 ska eleverna kunna följande:

Skriftliga räknemetoder

Mätandets idé

Enhetsomvandlingar

Namnge geometriska- kroppar och figurer

Använda relevanta begrepp som hörn, sidor, vinklar och parallella. Eleverna ska kunna hitta likheter och skillnader mellan olika figurer.

Räkna ut omkretsen på enkla figurer.

När eleverna tränar inför provet kan de använda sig av matematikboken, Bingel, https://www.matteboken.se/

https://www.elevspel.se/amnen/matematik/2282-geometriska-former.html

https://www.elevspel.se/amnen/matematik/1291-langd-mm-cm-dm-m-km-och-mil...

https://www.elevspel.se/amnen/matematik/409-enhetsomvandling.html

Eleverna har genomfört olika förtest under veckan. Med hjälp av dessa förtest vet eleverna vad de behöver repetera lite extra inför provet.

Lycka till!

Hälsning Jennifer

 

Vecka 47

 

Vecka 46

 

Vecka 45

Vecka 43

Vecka 42

 

Hej!

Angående vårt arbete med arbetsron tycker jag det har varit en hyfsad vecka med en långsam, positiv utveckling. Det vi även behöver öva på är att orka anstränga sig och lägga ner lite större ambition på de olika uppgifterna än man är van vid. De kan mer än de tror!

Utan att avslöja för mycket kommer vi ha två schemabrytande dagar nästa vecka. På tisdag uppmärksammar vi FN-dagen och på fredag avslutar vi innan höstlovet på ett annat, passande sätt… Det innebär att lektionerna inte alltid kommer att följa schemat mer än tidsramarna.

Vi startar en ny bokcirkel på måndag. Eleverna kommer att få olika roller att bearbeta texterna med. Det är jätteviktigt att man verkligen bearbetar sitt uppdrag för att kunna fortsätta vid nästa tillfälle och att man har med sig både boken och sitt skrivhäfte. Vi har ännu inte beslutat helt vilka böcker vi kommer att arbeta med.

Anna. Idrottslärare, undrar om någon har fått med sig fel skor hem efter idrotten. En elev i 4C fick nämligen fel skor med sig hem.

Info från skolans hemsida:
Skolinspektionen genomför just nu en enkätundersökning på Solhemsskolan. Skolenkäten är en webbenkätundersökning som riktar sig till vårdnadshavare i åk 1-6. Enkätresultatet utgör ett viktigt underlag för Skolinspektionens tillsyn. Svaren kommer även att sammanställas till statistik och skickas över till Skolverkets informationstjänst för föräldrar och elever. Du som vårdnadshavare till barn i grundskola har möjlighet att delge dina synpunkter om skolan via Skolenkäten. Skolenkäten besvaras via webben och tar cirka tio minuter att besvara. Du behöver en kod för att svara på enkäten, vänd dig till ditt barns klasslärare/mentor för att få koden. Svara senast 27/10.

Se bifogad info

Trevlig helg!

Madeleine

Klassen rader:

Den här veckan har vi jobbat med tidsmaskinen kap.3, i No har vi jobbat med hur man får en glöd lampa att lysa. I So har vi jobbat med Sverige. I matten har vi spelat lite matte spel och jobbat i matteboken. Slöjden, vi har bytt grupper så att de som hade textilslöjd har träslöjd och tvärt om. På idrotten vi har tränat på dans. Vi ändrade grupper i elevens val. Arbetsron har varit lite både och, vissa har pratat lite och stört och vissa var lugna och tysta. Strecken har blivit färre och bättre.

 

Glada hälsningar från Elsa och Romeo och resten av klassen.

 

Vecka 41

 

Frånvaro

Vid sjukdom måste vårdnadshavare anmäla frånvaro på skolwebben varje dag barnet är hemma. Anmäl gärna innan 7.30 så att vi har informationen när vi startar dagen.

 

Kontaktuppgifter till mentorer:

 

 

 

 

 

 

 

Dela:
Kategorier: