Välkommen till klass 4b

Glad sommar!

Tack för den fantastiskt fina presenten.

Njut av ledigheten och sedan ses vi i höst.

Glöm inte att läsa under sommarlovet.

Hälsning Jennifer

Hej alla familjer!

Det går löss på Galaxen. Var vänliga att luskamma era barn varje dag en tid framöver.

Ni behöver söka igenom hemmet om det finns några läromedelsböcker eller biblioteksböcker som behöver lämnas in. Vi prickar av böckerna i början av nästa vecka.

Hälsning Jennifer och Made

Vecka 22

Hej alla familjer!

Här kommer några korta rader från oss på Galaxen.

Kom ihåg!

På torsdag ska vi till Grimsta IP (heldag) för avslutning på Goodsport. Vi åker buss från skolan direkt på morgonen så var i tid denna dag. Det blir en härlig tillställning där vi får möta våra vänskapsklasser. Matsäck medtages! Det är kläder efter väder som gäller.

Papperskasse behöver tas med nästa vecka för att ta hem era skolarbeten. Märk gärna kassen med ert namn!

Tisdagen den 5/6 är det vänskapsdag på skolan. Tårt- och hattparad på förmiddagen och 6:ornas fotbollsmatch på eftermiddagen.

7/6 är det mentorsdag. Efter lunch går vi iväg till Lunda och leker. Medtag fika!

8/6 är det avslutning och då samlas eleverna i klassrummet 8:45. Ni föräldrar är välkomna till den gemensamma samlingen på skolgården som börjar klockan 9:30. Kom i god tid!

Läxinformation till måndag den 4/6

Ma: Arbeta i matematikboken med kapitlet som handlar om multiplikation och division.

Öva multiplikationstabellerna

Engelska: Fruit and vegetables/Mashed potatoes on the ceiling. Två stenciler medföljer!

Hälsning Jennifer och Made

Vecka 20

SO: Nu kommer vi att ägna de sista veckorna åt samhällskunskap/lag och rätt.

Hej alla familjer!

Nu är det en intensiv period då vi avslutar alla påbörjade projekt och moment. Jag måste bara säga att det är fantastiskt roligt och givande att arbeta med alla "våra" barn på Galaxen. 

Ämnesinformation

Svenska: Denna vecka har vi återigen arbetat med återberättande texter och denna gång fick eleverna skriva om skoljoggen. Två nya inslag som vi har tagit upp är tidsord (igår, senare) och personliga pronomen (jag, han och hon).

Matematik: Vi har introducerat ett nytt kapitel som handlar om skriftliga räknemetoder. Kommande period ska eleverna lära sig uppställning inom räknesätten multiplikation och division, vilket kan vara svårt för vissa elever och lätt för andra. När området är färdigarbetat ska alla kunna ställa upp med och utan minnessiffor. Jag har bifogat två länkar där ni föräldrar och barn kan få ytterligare förklaringar hur metoderna tillämpas.

https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-4/de-fyra-raknesatten/multipl...

https://www.kunskapshubben.se/kortdivision/

Engelska: Eleverna utvecklar sitt ordförråd med ord kopplat till mat och kök.

No: Kommande period får eleverna fördjupa sig i ett litet moment kopplat till området vår och sommar. Fördjupningen ska mynna ut i ett muntligt anförande. Det blir ett bra tillfälle där eleverna för möjlighet att öva sin kommunikativa förmåga. Presentationen ska vara någonstans mellan 1–3 minuter lång.

Läxinformation

Nu är det viktigt att eleverna lär sig tabellerna och uppställningar inom multiplikation och division. Forskning tyder på att exempelvis tabellfakta (multiplikationstabellerna) ska vara automatiserat för att underlätta elevernas framtida matematikstudier.

https://www.forskning.se/2016/11/30/grundlaggande-mattekunskaper-nyckeln...

Här nedan får ni några exempel på bra sidor att öva med hjälp av. Öva en stund varje dag!

https://www.multiplikationstabellen.se/

http://ovningar.nok.se/exersiceheadings.cshtml?hID=79&sID=77&pID=1&paget...

Öva division med hjälp av ett arbetsblad och länkarna nedan.

http://maths.nu/hej/container/iv_ma/content/moment/gr1/05_asmd/md/d/_ind...

http://ovningar.nok.se/subheadings.cshtml?hID=80&pID=1&pagetype=sh

Svenska/No: Att läsa en faktatext om jordgubbar. Gör alla uppgifter som tillhör texten.

Engelska: Lay the table! Läs texten och översätt den. Lär dig glosorna och enkla fraser.

Trevlig vecka!

Hälsning Jennifer

 

 

Vecka 19

Hej alla familjer!

Nu kommer en favorit i repris. Tisdagen den 15 maj ska vi på skolan springa stafett på Spånga IP. Det är viktigt att ni har kläder och skor som går att springa i. Tag gärna med er extra ombyte. Skoldagen börjar och slutar enligt schemat. Vi tar med matsäck från skolan och den här dagen blir det pannkakor. Ni kan gärna ta med extra dryck och någon frukt/smörgås.

Trevlig Kristi himmelsfärd!

Hälsning Jennifer

Idrott: Fr.o.m. nästa vecka med start måndag 7/5 kommer vi att vara utomhus på idrottslektionerna fram till skolavslutningen. Vi kommer att repetera karta inför orientering i den bekanta miljön Spånga, vistas uppe i Dalaskogen, Soltunet, Mellangårdsplanen och Lunda för friluftsliv, olika spel och lekar. Eleverna behöver alltså tillämpa principen "kläder efter väder" och eftersom vädret kan skifta en del är det bra med ett yttre plagg t.ex. en typ vindbyxa och vindjacka som lätt går att ta av och på när vi är ute. Eleverna får gärna ha med sig en vattenflaska om de vill. Vid ihållande regn just under lektionstiden är vi inomhus. Glada hälsningar Anna :)

So: På so har vi tidigare arbetat med samisk religion och nu har vi fokus på fornnordisk religion. Eleverna ska välja en liten fördjupning som de sedan ska göra en muntlig presentation av (mix av svenska och so-ämnet). Vi övar även på att prata inför publik.

Ma: Två stenciler som handlar om bråk, samt en stencil med divisonstabellerna.

Eng: Flera elever har två läxor denna vecka. Det är bakläxa på förra veckans engelskläxa som heter Thank you very much. Denna veckas läxa heter A tough job for a tough girl.

Lycka till!

Vecka 18

Hej alla föräldrar!

Nu behöver jag er hjälp hemma för 10 av 22 elever hade inte läst på inför provet som skulle genomföras idag. Vi har därför valt att skjuta upp provet tills på fredag. Läxor som skickas hem är sådant som behöver repeteras och befästas över tid och det är inget nytt för eleverna. När de kommer "oförberedda" inför ett prov eller ett läxförhör blir det jobbigt och pressat, vilket skapar onödig stress för era barn. Det får också betydelse för deras fortsatta lärande. Flera elever berättade att de behöver er hjälp med att strukturera upp sin tid. Ett tips är att skapa fasta läxdagar och tider. En annan sak som nämndes är att ni behöver påminna barnen om sina läxor för de glömmer bort när annat roligt lockar.

Hälsning Jennifer

Bifogar en begreppslista inför No-provet. I listan står också vilka mål eleverna ska visa att de kan.

Hej alla familjer!

Friidrottsdagen var fantastisk och det är alltid lika härligt att vara tillsammans med klassen. Vi genomförde olika aktiviteter som kulstötning, tipspromenad, längdhopp och löpning. I samband med dessa övningarna tränade vi många olika färdigheter och förmågor som samarbete, motorik, mätning, tidtagning etcetera. Dessutom njöt vi av det vackra vädret.

Läxinformation 

Engelska: Thank you very much. Gör samtliga övningar på webben. Läs texten och översätt den samt öva in glosor.

No: Prov på kapitlet som heter sjöar och vattendrag och det genomförs på onsdag.

Ma: Huvudräkningsstencil inom räknesättet division och en stencil som handlar om bråk.

Trevlig valborg!

Hälsning Jennifer

Vecka 17

Halv friidrottsdag torsdag 26/4 på Spånga IP. Bra att ha idrottskläder efter väder samt lättare mellis i form av tex. vattenflaska och frukt och/eller smörgås. Vi äter lunch på skolan innan vi åker dit och är klara på IP kl. 14.30.

Läxinformation till 3/5 2018

No: Nästa vecka ska du genomföra en diagnos till kapitlet som handlar om Sjöar och vattendrag. Läs och lär dig innehållet som står på sidorna 86–93 i boken Koll på No åk 4. Använda gärna inläsningstjänst för att lyssna på innehållet. För att logga in använder du ditt för- och efternamn samt det lösenord som du har fått i skolan.

https://auth.inlasningstjanst.se/authorize?client_id=39f481535ca9b084a66...

Engelska: Denna vecka ska du läsa och översätta texten samt lära dig glosorna till kapitlet som heter Traffic jam.

Matematik: Två stenciler som handlar om bråkbegreppet. Du har också en stencil där du ska repeterar tabellerna inom multiplikation och division.

Trevlig vecka!

Hälsning Jennifer

Vecka 15.

Hej alla familjer!

Ämnesinformation skrivet av eleverna genom Jennifer

Svenska: Vi har fått ett häfte som ska hjälpa oss med rättstavning när det gäller e- och ä-ljudet. I början var det lite klurigt för vissa ord kändes som att de skulle stavas med vokalen e men istället var det vokalen ä, eller tvärtom. Här får ni ett exempel och det är ordet hjälp.

Matematik: I matematikämnet har vi fått en samarbetspartner där vi får arbeta med begreppen skala, area och omkrets. Skala var till en början väldigt klurigt då  det är många olika moment som behöver behärskas. I häftet som vi tilldelades fick vi förminska och förstora olika föremål/figurer.

No: Nu har vi börjat med ett nytt kapitel i No-boken. Det kapitlet handlar om sjöar och vattendrag. Vi ska läras oss om olika insekter, fågelarter och begrepp som näringskedja.

Engelska: Vi har läst om London och tränat på ord med hjälp av en sida som heter Quizlet.

So: Den här veckan har vi slutfört våra filmer om vikingatiden. Filmerna har varit väldigt roliga att göra och det behövs mycket samarbete. Vi har börjat med ett nytt område och det är religion. Där arbetar vi med fornskandinavisk- och samisk religion.

Läxinformation till måndag den 23/4 2018

Matematik: Två stenciler som handlar om skala. Alla har fått hem en faktasida som ger information om olika geometribegrepp. För mer information kan ni ta hjälp av länken nedan.

https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-5/geometri/skala

No: Under två veckor ska vi lära oss mer om sjöar och vatten. Vi kommer bland annat att använda oss av olika filmer samt boken Koll på No åk 4. Denna vecka ska vi läsa sidorna 80-85 (Koll på No 4). Vi har redan bearbetat innehållet under lektionerna, men nu ska vi repetera och öva kunskapen tills vi kan den ordentligt. Förhöret kommer att genomförs om två veckor. Öva gärna no-läxan med hjälp av länken nedan, vi kan också använda Bingel.

https://quizlet.com/279535072/sjoar-och-vattendrag-flash-cards/

Engelska: London-the big city. Träna glosorna och läs texten tills du kan den.

So: Nu är alla vikingafilmer klara och vi har både tittat på dem, lärt oss av dem och gett respons. Jätteroligt! Vi smyger nu över på ämnet religion, där vi kommer att bearbeta den samiska och (fortsätta med) fornnordiska religionen.

Trevlig vecka!

Hälsning klassen och Jennifer

Glad Påsk!

Jag bifogar påsklovsbingot som eleverna har önskat. Du ska läsa minst 15 minuter för att få kryssa i en ruta.

Hälsning Jennifer

Hej!

Det går löss på Galaxen. Kolla era barn noga så vi blir av med oönskade husdjur.

Vecka 13

Hej alla barn och föräldrar!

Här får ni några korta rader innan påsklovet. Vi kommer att åka till Vetenskapens hus nu på onsdag och då behöver alla ta med sig matsäck. Skoldagen startar i vanlig tid och vi kommer tillbaka lagom till att SO-lektionen startar. Vår nya medarbetare i arbetslag  4 kommer att åka med och han heter Reino. Han är fritidsledare och arbetar även på klubben.

Ämnesinformation kommande vecka

Ma: Kommande period arbetar vi med geometri. Eleverna ska lära sig mer om vinklar, men den största utmaningen är begreppet skala som är relativt nytt för eleverna. Begrepp som tas upp är naturlig storlek, förstoring, förminskning, större än, mindre än, rät vinkel, spetsig vinkel, trubbig vinkel, 90 grader, enhetsomvandling, multiplikation och division.

Svenska/No: Vi arbetar med genren återberättande text. Tillsammans i helklass har vi skrivit två olika återberättande texter. Vi har gått igenom hur dessa texter är uppbyggda och nu ska eleverna skriva sin egen text. Inför skrivandet har eleverna sökt fakta ur olika källor. Alla ska skriva en text som handlar om en person som har vunnit Nobelpris i kemi eller fysik.

Engelska: Denna vecka ska eleverna skriva varsitt brev på engelska och dessa brev ska sändas till Enbacksskolan.

Läxinformation till måndagen efter påsklovet

I morgon är det NO-prov och då ges eleverna möjlighet att visa sina kunskaper. Det förra provet som eleverna genomförde har de fått tillbaka och jag vill att ni tittar igenom det tillsammans. Vi har gått igenom olika nivåer på svarsalternativ, vilket kan bidra till att höja elevernas medvetenhet kring bedömning och vad som krävs för att nå de olika nivåerna.

Engelska: Scotland facts. Alla ska göra samtliga övningar på webben och öva sin muntliga förmåga genom att läsa texten upprepade gånger.

Matematik: Två stenciler som handlar om vinklar och en stencil där eleverna tränar multiplikation och division.

Svenska: Påsklovsbingo

Trevlig vecka !

Hälsning Jennifer

Vecka 12

Hej alla familjer!

Onsdagen den 28/3 åker klass 4B  till Vetenskapens hus. Denna förmiddag ska eleverna få delta i ett skolprogram som heter Det lyser och låter. När vi är där ska eleverna ges möjlighet att studera följande: Studera ljud och ljus genom demonstrationer och laborationer med linser, speglar och ett dataprogram samt besök Lasergrottan med interaktiva optiska experiment.

Eleverna börjar skoldagen som vanligt och alla behöver ta med sig matsäck.

Läxinformation till måndagen den 26/3

Matematik: Två stenciler som handlar om vinklar. Till  läxan har alla fått hem ett faktablad som hjälper er att förstå viktiga ord och begrepp som hör till området.

Glöm inte att kontinuerligt repetera multiplikationstabellerna.

No: Eleverna har i läxa att läsa sidorna 70-73. Dessa sidor ingår i provet som genomförs tisdagen vecka 13. Alla har fått hem en begreppslista, i pappersform, som ni kan använda inför provet. Utdragen är från boken Koll på No 4 och det är kapitel 5 som heter Vatten och luft. Använd gärna er inloggning till Inläsningstjänst och lyssna på innehållet i boken. Om ni har problem att logga in hjälper jag gärna till i morgon under No-lektionen.

Engelska: Don´t forget! Gör samtliga övningar på webben. Du ska kunna läsa texten med flyt och översätta den.

Jag bifogar begreppslistan till No-provet.

Lycka till!

Hälsning Jennifer

So: Som förra veckan har det varit fullt ös med arbetet med vikingafilmen. På torsdag behöver alla filmer var skickade till mig så vi kan se dem på måndag efterlovet.

So:

SO: Det är ett fantastiskt aktivt och roligt arbete som försiggår i klassen just nu. Eleverna arbetar parvis med att göra en informativ fakta film om vikingar i Photostory. Det är ett arbete som är en mix av so och svenska där många förmågor och kunskaper är invävda. Vi har vikt alla so- lektioner, och de flesta sv-lektioner till detta t.o.m. v.13.

 De arbetar utifrån en checklista för att få hjälp att få med alla delar, och i lämplig ordning. Vi övar på att skapa en kronologisk, sammanhängande handling genom att gör en storyboard, skriva sökfrågor, söka information från olika källor och vara källkritiska, hämta lämpliga (tillåtna) bilder på nätet för att använda till filmen. De skriver manus till bilderna som sedan kommer att talas in på filmen. De ska även lägga till musik för att skapa stämning i filmen.

Det finns många vinster med arbetet, framför allt får de diskutera fakta och kunskaper. Vad är viktigt? Vad ska finnas med? Varför då? Var kan vi hitta fakta? Jämföra fakta. Vilka kunskaper vill visa och lära ut? Hur formulerar vi sökfrågorna? M.m.

Hälsningar

Made

Vecka 12

Hej alla familjer!                                                          Spånga den 9 mars 2018

Det är många spännande saker som händer nästa vecka. Veckan kommer att bli härlig men intensiv.

Nästa vecka på torsdag är det dags för klass 4B att genomföra TIMSS-undersökningen. Vi känner oss redo och är glada att vi är utvalda. Ni vårdnadshavare har fått hem ett kuvert med inloggningsuppgifter och dessa låg med ”ryggsäcksposten” igår. Läs även bifogad information som jag bifogat i en PDF-fil längst ner i veckoinformationen.

På fredag kommer vår vänskapsskola Enbacksskolan och hälsar på. I måndags var vi och besökte deras skola och vi hade en mycket fin dag tillsammans. Eleverna fick leka lekar, gå en tipspromenad och vi fick en rundtur i deras skola.

Nu behöver vi er hjälp hemma. Vi märker att flera elever inte gör sina läxor och missar att träna noggrant inför prov. Det bidrar till att flera elever inte får lika goda resultat som de skulle kunna få. Av erfarenhet vet jag att det är viktigt att lägga upp en plan för läxarbetet och inför proven. En plan kan bidra till att eleverna får en överblick och ges möjlighet att repetera över tid. Repetition är ofta det som flera elever missar. I årskurs 4 är stoffet svårare och texterna längre och ni vuxna kan bidra genom att diskuterar, förhöra och hittar på egna frågor till stoffet som ska bearbetas. Ibland kanske texterna behöver läsas högt för eleverna. Uppmuntra dem gärna att använda inläsningstjänst som de har inloggning till genom Stockholms stad.  På inläsningstjänst finns alla våra läromedel inlästa och de är fria för eleverna att använda. https://www.inlasningstjanst.se/

När eleverna kan någonting riktigt bra då kan de förklara helheten och centrala begrepp med egna ord. Ett annat tips är att göra egna sammanfattningar och att skapa tankekartor. Skickar med en länk där eleverna kan få tips och råd inför studierna. http://studietips.se/?page_id=293

Läxinformation till måndag den 19/3

NO/SV: Läs om vattnets former och kretslopp. Detta kommer att vara en del inför No-provet som genomförs tisdagen innan påsklovet. Alla får hem ett häfte där de kan stryka under fakta.

Eng: What time is it? Läs texten, översätt den och träna på glosorna. Använd gärna övningarna som finns på webben.

Ma: Multiplikation och division. Eleverna har fått hem två stenciler där momenten tränas. Ni kan bli ännu säkrare på tabellerna om ni tar hjälp av olika sidor på nätet.

Kom ihåg!

Jag saknar fortfarande flera underskrifter på matematikproven och No-provet som skickades hem innan lovet.

Trevlig helg!

Hälsning Jennifer

Vecka 10

Hej föräldrar och barn!

Måndagen den 5/3, direkt efter lovet, behöver ni vara i skolan senast 8:25. Vi ska åka och hälsa på vår vänskapsskola och behöver vara där senast klockan 9:00.

Vecka 10, 11 och 12 på torsdagens idrottslektion har ni simning.

Alla elever har fått hem sina matematikprov och dessa ska ni titta igenom tillsammans. Jag vill att ni föräldrar skriver under provet och skickar det tillbaka till skolan. Det är viktigt att eleverna kommunicerar sina kunskaper och icke ännu visade kunskaper med er föräldrar. Har eleven missat ett moment behöver detta moment övas hemma. Omprov är möjligt 19/3  och det ligger direkt efter att skolan slutar 14:20. Fungerar inte tiden är det upp till eleven att kommunicera det med mig och då löser vi det tillsammans.

Läxinformation

Läs 20 minuter varje dag och fyll sedan i ett fält i läshatten. Läshatten skickades hem med ”ryggsäcksposten”. Lycka till med läsningen och sporta mycket under lovet!

Trevligt sportlov!

Hälsning Jennifer

Vecka 8

Idrottsbloggen är uppdaterad http://solhemidrott.blogspot.se/ och där finner ni bla. information om simning efter sportlovet. 4b har vanlig idrott på måndagar kl. 10.15-11.15 och simning på torsdagar kl. 12-13. Glada hälsningar Anna

 

Begreppslista inför No-provet på torsdag

Hej alla familjer! 

Här nedan får ni information från biträdande rektor, några rader ämnes- och läxinformation. Glöm inte skridskor, hjälm och dryck/smörgås.

Utbildning för tillsvidareanställd personal på fritidshemmen och Klubben

Fredagen den 23 februari mellan klockan 08.00-15.00 kommer all tillsvidareanställd personal på fritidshemmen och Klubben att vara på utbildning i Brav kod. Detta kan innebära att vissa avdelningar slås ihop och att en del vikarier kommer att bemanna verksamheten. Från klockan 15.15 återgår personalen i ordinarie verksamhet.

Brav kod är ett träningsmaterial för elever som behöver träna på att automatisera sin avkodning vid läsning. Tanken med utbildningen är att personalen på fritidshemmen och Klubben ska kunna erbjuda mer riktat stöd i elevernas läsinlärning. 

Vid frågor kontakta: biträdande rektor Martin Hellstadius Rangborg
martin.hellstadius.rangbor@stockholm.se

 Tack på förhand! 

Hälsningar Martin

 Ämnesinformation

Matematik: Nästa vecka avslutar vi kapitlet om tid. På torsdag får eleverna tillbaka sina matematikprov och ni föräldrar får hem tre delprov för påseende. Är det något moment som ert barn inte klarat av behöver ni öva det vidare hemma.

 Svenska: Vi kommer att arbeta med ordklasser.

 Läxinformation

Matematik: Två stenciler som tar upp begreppet ungefär lika med.

 NO: På torsdag är det No-prov på kapitel 4 i Koll på No. Till provet ska eleverna repetera sidorna 52- 61. Använda  gärna inläsningstjänst för att lyssna på innehållet i boken. Alla elever har tillgång till inloggningen. Eleverna kan ha boken hemma hela veckan för vi arbetar med andra moment i skolan. Tag med boken tillbaka till skolan senast fredag innan sportlovet. Jag har också lagt upp ett uppdrag på Bingel som eleverna kan repetera begrepp och andra viktiga moment inför provet. Lycka till!

 Engelska: What`s on TV tonight? 

Hälsning Jennifer

 

 

Hej alla familjer!

Denna vecka är det information från mig, Anna och Made.

Tack alla elever för era fantastiska insatser under utvecklingssamtalen, jag är oerhört stolt.

Viktigt!
I morgon på förmiddagen är det återigen en härlig vinterdag på Spånga IP. Eleverna behöver vara i skolan senast 8:45. Tag med skridskor, hjälm, varm dryck och smörgås.

Ämnesinformation

Svenska: Nu startar vi ett nytt läsprojekt och boken vi ska läsa ingår i tävlingen En bok i världen. Temat detta år är hemma och vi kommer att läsa olika böcker som ger perspektiv på begreppet. Förra veckan fick eleverna associera fritt vad ett hem är för dem och det var många kloka tankar. Här får ni möta några av elevernas kommentarer:

När jag hör ordet hemma då tänker jag på mitt element. Det är en mysig plats i mitt hus där jag brukar sitta och det är jättevarmt.

Hemma för mig är någonstans där jag känner mig trygg och kan vara mig själv.

Jag tänker på min säng för den är mjuk och go.

Jag tänker på golvvärme. Det är det första jag möter när jag kliver in i mitt hus.

När jag hör ordet hemma tänker jag på min katt. Han står alltid framför dörren och väntar på mig. Det känns som han iakttar mig!

Några veckor framöver kommer eleverna att träna olika stavregler för att bli säkrare på att stava.

Matematik: Eleverna får arbeta med tidtabeller och vi går igenom olika multiplikationsstrategier.

No: Under några veckor kommer vi att arbeta med vår NTA-låda som handlar om kemiförsök.

Engelska: Kommande vecka ska eleverna öva sin förmåga att kommunicera i skrift. Det gör vi med hjälp av datorn och då ska eleverna få skriva om sig själv, sin familj och sina intressen.

Kom ihåg!

Tag med boken Brorsan är kung för böckerna ska skickas tillbaka på tisdag.

Läxinformation till måndag den 19/2

Svenska: Läsprojekt Pojken som levde med strutsar.

Matematik: En stencil om tidtabeller och en stencil där eleverna tränar multiplikationstabellerna.

Engelska: Kapitlet heter My bedroom. Gör samtliga övningar på webbsidan Spotlight 4. http://webbovningar.nok.se/session/f79e7b7fd3f542c4a655aea117f35d42/p203

Lycka till!

Hälsning klass 4B och Jennifer

Vinterfriluftsliv på idrotten!

Dessa veckor fram till sportlovet arbetar vi med vinterfriluftsliv på idrotten och kommer att åka till Spånga IP på måndagarna (enligt tidigare information) och ha vanlig lektion utomhus på torsdagarna vecka 7 och 8. Mer information finner ni på idrottsbloggen;

http://solhemidrott.blogspot.se/

Glada hälsningar Anna

Veckoinformation vecka 6

SO: På fredag är det so-prov ”Sverige”. Eleverna har fått en lapp med information om vad de ska kunna till provet, en Sverigekarta att öva på samt tips på webbsidor de kan gå in och öva på.

Ny information har lagts till  längst upp i veckoinformationen!

2018-02-05

Hej vårdnadshavare!

From mars 2018 kommer skolbiblioteket skicka ut påminnelser på böcker som är 2 veckor försenade( och äldre) till vårdnadshavares e-mejl. Jag får därmed be er att prata med ert barn om att se till att boken/böckerna kommer tillbaka till skolbiblioteket.

Skolbiblioteket har en boklåda( låst) med inkast, där barnen kan återlämna sina böcker även när de inte har sin bibliotekstid. Denna låda är tillgänglig alla tider som A-huset är öppet, dvs skoldagar 8-18, med reservation för enskilda undantag.

Om det är något problem med eller frågor  kring påminnelsen så får ni kontakta mig skolbibliotekarie Anna Sjögren på min mejladress är det lättast att nå mig: anna.sjogren@stockholm.se

Med vänliga hälsningar,

Anna Sjögren, skolbibliotekarie

Hej alla föräldrar och läsare!

Besöket på Bosön var mycket trevligt och lärorikt. Under dagen fick eleverna höra på en föreläsning, göra samarbetsövningar, äta mat i den fina restaurangen och störst av allt var nog att lära känna nya vänner. Det var kul att se eleverna umgås och njuta av dagen. Nästa träff kommer att ske på Solhemsskolan, mer information kommer längre fram. Hoppas att eleverna har berätta för er föräldrar om dagen. Onsdag den 14/2 (nästa vecka) har Saeid klassen för då åker Made och jag till Bosön med klass 4A.

Ämnesinformation

Ma/Sv: Nästa vecka arbetar vi med tabeller och det kopplar vi samman med läsförståelse. Vi kommer att fokuserar på busstidtabeller. Begrepp som kommer att användas är kolumn, rader, busslista, busslinje, busshållplats, höger och vänster. Efter avslutat arbete ska eleverna kunna läsa av en tabell samt konstruera egna tidtabeller.

No/sv: Kommande vecka arbetar vi vidare med boken Koll på No och arbetsområdet är väder och vindar. Begrepp som betonas i undervisningen är blixt, dimma, moln, lågtryck, högtryck, regn, nederbörd, snö, storm, vind, väder, klimat, åska och vindstyrka. Eleverna kommer också att skriva en faktatext som handlar om ett väderfenomen. I slutet av veckan kommer vi att genomföra ett diagnostiskt prov på kapitlet 3 (Koll på No).

Kom ihåg!

Tre måndagar (v. 6-8)  framöver är det vinterveckor på idrotten. Dessa aktiviteter utövas på Spånga IP. Alla elever behöver vara på skolan 8:45 för då åker vi bussen till Spånga IP. Skridskor och hjälm behöver tas med och ni behöver se till att klä er varmt. Tag gärna med någon varmt att dricka och eventuellt en smörgås att förtära. Klassen är tillbaka lagom till lunch.

Torsdagen den 8/2 på eftermiddagen genomför vi de sista samtalen. Glöm inte att samtalet börjar 20 minuter innan utsatt tid. Väl mött!

Läxinformation till måndag den 12/2

Ma: Två stenciler som handlar om klockan.

Eng: What are you wearing?

Sv: Läs en valfri tidningsartikel som ni ska kunna återberätta för klassen. Förmågor som övas är att tala inför grupp samt att läsa olika slags texter (nyhetsartiklar).

Hälsning Jennifer

 

Veckoinformation vecka 5

Hej alla familjer!

Denna vecka har vi arbetat med genren faktatext och då har vi koncentrerat oss på formen. Vi har skrivit en text om ett påhittat djur eller ett naturfenomen. Det var kul att hitta på egen fakta men vi har ändå använt oss av begrepp som är kopplat till No-ämnet. Du har säkerligen aldrig hört talas om den farliga naturkatastrofen Imanustnakluv (vulkantsunami baklänges) som är ett fenomen där tsunamin krockar med en vulkan. Eller det farliga djuret Alttazzen som lever i Thailands tropiska regnskogar. Det är en liten ödla som har vassa taggar på ryggen och dessa taggar används när de ska försvara sig mot fiender. Nästa vecka ska vi öva vidare på att skriva faktatexter men då skriver vi om ett verkligt väderfenomen. När vi skriver kommer vi att träna vår förmåga att vara källkritiska samt att ge kamratrespons. Ett viktigt moment är att skriva i Office 365 och då har vi lärt oss att dela dokument med varandra. Kamratresponsen fick vi ge digitalt och då fick vi lära oss att skriva kommentarer direkt i dokumentet.  Det var väldigt roligt att prova på nya funktioner.

I matematik har vi lärt oss mer om den analoga- och digitala klockan. Vi har genomfört ett förtest som vi har fått respons på. Det är några som ännu inte är helt säkra på klockan och årets månader. Dessa moment behöver vi öva på hemma eller på läxläsningen. Varje vecka kommer vi att förhöra multiplikationstabellerna och dessa kan ni träna på med hjälp av olika hemsidor.

http://www.webbmagistern.se/multiplikationstabellen_08.html

http://www.mattesmedjan.se/multix/

http://www.multiplicera.se/

https://www.matteboken.se/lektioner/skolar-6/de-fyra-raknesatten/multipl...

http://ovningar.nok.se/exercise.cshtml?EXID=101&hID=79&sID=77&pID=1

Kom ihåg!

Nu på tisdag (30/1) är det samtalsdag.

På onsdag åker vi till Bosön och vi samlas på skolgården senast klockan 8:00 för aktiviteterna  ute på Lidingö börjar 9:00. Jag och Made åker med klassen och vi ser fram emot en fantastisk dag. Ingen matsäck behöver tas med.

Vecka 6-9 (varje måndag)

Nu är det dags för vinterveckor på idrotten. Ni behöver se till att har skridskor och hjälm som passar. Mer information och tider kommer i nästa veckoinformation.

Läxinformation till måndag den 5/2

Svenska: läsprojektet

Matematik: Två läxpapper om tid

Engelska: Try it on! Gör samtliga övningar på webben. Läs och översätt texten tills du har bra flyt.

Trevlig helg!

Klass 4B och Jennifer

 

Veckoinformation vecka 4

Hej alla familjer!

Klassen vid pennan

Nu är vi i full gång med nya arbetsområden och det känns bra och spännande.

Sv/No: Under några veckor kommer vi att arbeta tematiskt med svenska och no. I detta arbete kommer vi också att föra in källkritik. Vi kommer försöka hitta bra fakta ur säkra källor. Ett uppslagsverk som vi har introducerat heter NE junior. Alla elever har eget lösenord och användarnamn till skolwebben. NE, SLI  och andra bra sidor finns där gratis för oss elever och det kan vi komma åt hemifrån.

Arbetsområdet som vi arbetar med i No är värme, kyla och väder. Som introduktion har vi bland annat tittat på olika väderfenomen och lyssnat på otroliga berättelser ur boken Sant eller falskt. Kan ni tänka er att Mozart, den kända tonsättaren, brukade svära och fisa under sina konserter. Ja, det är faktiskt sant. Vi har även tagit reda på våra förkunskaper och utifrån det kommer temat till viss del att planeras upp. Ett skrivprojekt kommer att kopplas till no-ämnet och vi ska då öva på att skriva faktatexter med tydlig struktur och att använda ämnesspecifika ord/begrepp.

Engelska: Vi läser enkla texter och svarar på frågor.

Matematik: I matematikämnet har vi fått terminens matematikbok. Vi har tittat igenom innehållsförteckningen för att få en överblick över innehållet. Det första kapitlet som vi går igenom är begreppet tid. Vi ska kunna digital- och analog klocka, det kommer vi lära oss med hjälp av matteborgen och Bingel.

Den 31/1 ska klass 4B åka till Bosön som ligger på Lidingö. Denna termin ska vi delta i ett kompisskolaprojekt och syftet är att lära känna nya kompisar. Vår kompisskola ligger i Tensta.

Jennifer informerar

I tisdags fick alla hem tiderna för utvecklingssamtalen. Idag fredag får vi hem två papper och dessa skickas med ”ryggsäcksposten”. Det ena pappret är en Kom ihåg-lista för er föräldrar och det andra pappret handlar om sociala förmågor och arbetsinsatser. Det sistnämnda pappret ska ni fylla i tillsammans och lämna in innan samtalet.

Läxinformation till måndagen den 29/1

Matematik: Öva den digitala klockan samt läsuppgifter kopplat till klockan (2 stenciler).

Svenska: Läs sidorna enligt tidigare planering och anvisningar.

Engelska: Kapitlet heter Mirror, mirror. Gör samtliga övningar på webben. Du ska kunna glosorna och läsa texten med någorlunda bra flyt.

Hälsning 4B

SO: På so bearbetar vi Svelands landskap med ord och begrepp, kluriga frågor, faktatextbearbetning och geografiska kartuppgifter. Vi börjar få ont om tid så det kan hända att en del ”fyller-i-uppgifter” får göras hemma.

 

Hej alla familjer!

Välkomna tillbaka efter ett långt och förhoppningsvis skönt lov. I morgon delar jag ut tiderna för utvecklingssamtal och dessa skickas hem med ryggsäcksposten. Samtalsdagen är tisdagen den 30/1 samt torsdag eftermiddag den 8/2.

Läxinformation

Svenska: Bokcirkel se bifogad tabell (pappersform) där roller, sidor och datum finns satta för 4 veckor framöver. Boken heter Brorsan är kung av Jenny Jägerfeldt.

Matematik: Två stenciler som handlar om året/datum samt tid (timme, minut och sekunder).

Engelska: Rollerblading on Thursdays! Gör samtliga övningar på cd-skivan. Läs texten tills du kan den någorlunda flytande. Läxförhör på glosorna genomförs nästa måndag.

Lycka till!

Hälsning Jennifer

Dela:
Kategorier: